ANNONSE
Annonse
Akersposten

– Vil at Oslo-folk skal bruke byen med alle dens tilbud

– Det er viktig å være sjef i eget liv! sier eldrebyråd Tone Tellevik Dahl til Akersposten. – Det å kunne komme seg fra et sted til et annet er en forutsetning for et aktivt liv. Derfor skal det være enkelt å komme seg rundt i byen. Arkivfoto

– Det er viktig å være sjef i eget liv! sier eldrebyråd Tone Tellevik Dahl til Akersposten. – Det å kunne komme seg fra et sted til et annet, er en forutsetning for et aktivt liv. Derfor skal det være enkelt å komme seg rundt i byen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 13.06.2018 kl 13:38

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Tone Tellevik Dahl, byråd for eldre, helse og arbeid, er opptatt av at den enkelte – uavhengig av funksjonsnivå – skal oppleve den frihetsfølelsen det er å kunne komme dit en ønsker når en ønsker det.

– Vi ønsker at folk skal bruke offentlig transport. Da må vi legge til rette for det er mulig og at de reisende skal oppleve at turen er trygg. Oslo skal være en aldersvennlig by, understreker byråden, som mandag denne uken innledet om «Transport for en aldrende befolkning» på Litteraturhuset.

Dør-til-dør-busser

– Derfor er det behov for nye reiseforbindelser. I Bydel Nordre Aker har kommunen et prøveprosjekt, som vi omtaler som «de rosa bussene». Det er en slags «bro» mellom TT-tilbudet og offentlig transport.

Dette er i samarbeid med Ruter. Er en over 67 år kan en ringe og bestille bussene hjem til seg. En betaler vanlig honnørbillett og så blir en kjørt dit en skal innen bydelen.

– Vi har så langt sett at vi treffer et behov!

– Hva med bydelene Ullern og Vestre Aker?

– Flere skal få kjøre rosa busser, det er helt sikkert. Hvor vi fortsetter, skal dere få vite til høsten. Uansett håper jeg dere vil bli med på en tur.

Nye trikker

– Byrådet vil at Oslo-folk skal bruke byen med alle dens tilbud, sier Tellevik Dahl. Hun vet at eldre i dag kan ha vanskeligheter med å komme seg til offentlig transport. Mandag i denne uken ble de 87 nye spanske trikkene presentert. De kommer til å koste vel fire milliarder kroner. De første test-trikkene skal prøves ut i 2020.

– Det er tidenes satsing på trikk i Oslo.

Før den tid skal infrastrukturen oppgraderes. Ruten har som mål å få til en universell utforming. Riktig høyde for av- og på-stigning er viktig

– Et velfungerende transporttilbud kan være med på å øke fysisk bevegelse i kombinasjon med det å gå eller det å bruke sykkel, sier Tellevik Dahl, som også har ansvar for vår helse.

– Flere må få muligheten til økt aktivitet. Det gir bedre helse og større livsglede. Transport er ofte hindringen.

Levedyktige byer

– Oslo sentrum skal bli bilfritt innen 2019, og Oslo er kåret til å være europeisk miljøhovedstad kommende år. Vi har påtatt oss lederskap i det grønne skiftet.

At Oslo gikk helt til topps i EU-kommisjonens kåring, er et resultat av et langsiktig arbeid og bred oppslutning om ambisiøse mål for byutviklingen.

– Vi skal løfte fram mennesker og miljøer, og vi vil gjøre sentrumsområdene mer levende og trygge, sier Tone Tellevik Dahl. Oslo skal bli rollemodell for andre byer.. Erfaringer skal deles, løsninger presenteres.

LES OGSÅ: "Værsågod, sitt!"

Her kan det bli ulovlig å parkere

Følg Akersposten på Facebook