Akersposten Media

Akersposten

– Vi vet at en del eldre trenger hjelp – kanskje mer hjelp enn vanlig

– Trenger du hjelp til å handle mat og ikke kan gå ut, vil vi formidle kontakt via Nyby-appen, som bydelen driver sammen med Ullern Frivilligsentral, sier Bilben. Der finnes det mange frivillige som ønsker å hjelpe med blant annet å handle eller være en telefonvenn. Foto: Bjørg Duve

– Vi er her for deg. Ta kontakt hvis du trenger hjelp, sier seniorveileder i Bydel Ullern, Mari Bilben.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 28.04.2020 kl 13:58

BYDEL ULLERN: – Selv om mye er stengt og lukket, er både seniorveilederne og innbyggerkontakten tilgjengelig, fortsetter Bilben. Selv er hun en av de mange som har hjemmekontor.

– Det betyr ikke at vi ikke kan hjelpe innbyggerne – tvert om. Vi er fortsatt tilgjengelige. Bare ta kontakt.

Telefonnummeret til seniorveilederen er 917 41 425 mellom klokken 09.00 og 15.00. Seniorveilederen når du også på seniorveileder@bun.oslo.kommune.no En kan også ringe innbyggerkontakten i det samme tidsrommet på telefon 950 71 048.

Bor du i Bydel Vestre Aker, er det Cecilie B. Håland som er telefonnummeret til seniorveilederen 992 04 810. E-post: cecilie.blekastad.haland@bva.oslo.kommune.no.

Bydel Vestre Aker har også opprettet en seniortelefon, 23 68 82 20 (bemannet fra kl. 10 til 14 på hverdager).

– Vi vet at en del eldre trenger hjelp – kanskje mer hjelp enn vanlig. De kan henvende seg til seniorveilederen og så vil vi forsøke å finne en løsning.

– Kan du gi et eksempel?

– Trenger du hjelp til å handle mat og ikke kan gå ut, vil vi formidle kontakt via Nyby-appen, som bydelen driver sammen med Ullern Frivilligsentral, sier Bilben. Der finnes det mange frivillige som ønsker å hjelpe med blant annet å handle eller være en telefonvenn.

Egne koronatelefoner

Spørsmål om korona må en rette til Oslo kommunes koronatelefon på 21 80 21 82. Bydel Ullern har også opprettet en egen publikumstelefon. Telefonen er betjent av helsepersonell, som kan svare på koronaspørsmål. Da ringer en 477 81 470.

– Hvilke oppgaver gjør en seniorveileder?

– I utgangspunktet kan seniorveileder hjelpe deg med å finne tilbud og tjenester som passer for deg og ditt liv, slik at du kan bo trygt hjemme lengst mulig. Seniorveilederen kan også hjelpe deg med å finne aktiviteter i nærmiljøet.

– Hva nå i disse koronatider?

– Vi ser at innbyggerne trenger råd og opplysninger om langt flere ting enn vanlig. Det er bare å spørre og så ser vi hva vi kan klare å få til, sier Bilben.

– Hvordan tar de eldre den situasjonen hele verden er oppe i?

– Det er veldig forskjellig, men jeg opplever at familie, naboer og bekjente stiller opp for de eldre i bydelen.

– På hvilken måte?

– Det virker på meg som om folk er flinke til å ta kontakt med hverandre og passer litt ekstra på hverandre, sier Mari Bilben, som er veldig glad over å se hvordan innbyggerne er med på denne landsomfattende dugnaden.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...