– Vi har en klimakrise, ikke en bompengekrise
– Det er de store utbyggingsplanene som kommer til å prege Bydel Ullern i den kommende fireårsperioden. Det har sjelden pågått en større utbygging i Oslo enn det som skjer og skal skje på Skøyen, Lysaker og Lilleaker, sier Beate Bruun, Sosialistisk Venstrepartis 1.-kandidat i Bydel Ullern.
Publisert: 15.07.2019 kl 09:30
Sist oppdatert: 13.08.2019 kl 12:03
VALG 2019: Akersposten har snakket med førstekandidatene til bydelsutvalget i Bydel Ullern i forkant av valget i september 2019. Red.
Her er Beate Bruun, Sosialistisk Venstrepartis 1.-kandidat i Bydel Ullern:
– Vi må ivareta en byutvikling som gavner både de som bor der, de som skal flytte inn i bydelen og de som skal jobbe her, sier Bruun, som er arkitekt. Hun er bosatt på Skøyen, hvor det legges opp til en voldsom fortetting.
– Det er god miljøpolitikk å la folk bo i tilknytning til kollektivknutepunkt, men jeg er redd for at det her legges opp til en for sterk utnyttelse av arealene.
62-åringen sier et helt klart ja til utbygging av kollektivtrafikk. Sosialistisk Venstreparti (SV) mener at biltrafikken må ned i hovedstaden.
Altfor dårlig luftkvalitet
– Enkelte mennesker fikk en for tidlig død fordi luftkvaliteten var altfor dårlig. Først og fremst eldre, som var syke eller av andre årsaker hadde en svekket helse. Oslo kommune fikk påpakning av EFTAS overvåkingsorgan, ESA, på grunn av dette. Med redusert biltrafikk, er Oslo-luften blitt adskillig bedre.
Beate Bruun har hele sitt voksne liv vært opptatt av miljø og rettferdighet.
– De to henger sammen.
Hun sier at det ene fungerer ikke uten at det andre er med.
– SV har alltid vært et talerør for folk. Vi er et folkeparti og vi arbeider for at menneskene skal leve gode liv.
Viktig med uterom
– Det er dårlig klimapolitikk å rive hus for å bygge nytt. Det kan vi ikke fortsette med.
Bruun er sterkt opptatt av at utbyggerne i samarbeid med politisk ledelse, må gi rom til gode møteplasser for mennesker.
– Det er de som skal gi liv til områdene. Det er de som skaper gode nærmiljøer.
Hun understreker at utbygging er en politisk prosess hvor det er viktig med godt samarbeid mellom de ulike parter.
– Vi må bli mye flinkere til å ivareta og bygge ut friarealene – ikke minst langs de fire vassdragene vi har i vår bydel. Og for all del, vi må ta vare på strandsonen.
SV-politikeren snakker varmt om uterommene.
– De er kjempeviktige. Omgivelsene er med på å gi kvalitet og det igjen virker inn på helsen. Hvordan vi har det fysisk og psykisk har blant annet sammenheng med trivelige uterom med felles opplevelser.
Mer enn hus og busser
Det å bo godt er ikke kun snakk om hva som er innen husets fire vegger eller om det er kort vei til kollektivtilbudene.
– Derfor må vi som samfunn bli rausere med de offentlige uterommene. Med for høy utnyttelse, går det helt galt.
Bruun trekker også fram at i et lokalmiljø skal det gis plass til barnehager, skoler, idrett og kultur.
– Boligutbygging er ikke noe som vedtas i Bydelsutvalget. Det gjør Bystyret.
– Vi har en stor påvirkningskraft inn mot Bystyret, som gjør de endelige vedtakene. Det er på ingen måte uvesentlig hva vi som bydelspolitikere mener om det som skjer i vår bydel. Det er vi som kjenner området best.
Bompenger treffsikkert
– Trafikk er et helt sentralt spørsmål. Hvordan ordner vi det?
– Det er ingen tvil om at bruk av bompenger er meget treffsikkert. Det endrer våre reisevaner.
SV er klar over at bompenger kan være et problem for familier med lav inntekt og som er helt avhengig av bil.
– Vi må gjøre noe for å kompensere dette.
SV er så absolutt for at gatene ikke må fylles opp av biler.
– Gatene blir ikke større. Vi må begrense antall biler, som skal inn til sentrum, og vi må gi plass til syklister og gående.
Bruun sier at el-syklene er et effektivt framkomstmiddel.
– Men vi må forbedre kollektivtilbudet.
Slik det er nå, går det mange ruter inn og ut av sentrum. Men det er dårligere når det er snakk om på tvers av byen og særlig innen de enkelte bydelene.
– Dette må vi gjøre noe med. For eksempel det å utvide Ruters «Rosa busser-opplegg» til å gjelde alle bydelene. Nå er det noen få som har dette tilbudet om å bli hentet av Ruter og reise på honnørbillett innen bydelen.
«Rosa busser» gjelder for dem over 67 år fra mandag til lørdag mellom klokken 10.00 og 18.00. Da kan en bli hentet hjemme og kjørt til der en skal innen bydelen. Det er også mulig å bruke «rosa busser» i forbindelse med overgang til andre kollektivtilbud.
– Vi må få det i Bydel Ullern også.
Aktivitetsskole
– Aktivitetsskolene skal være gratis. Dette har SV kjempet for lenge.
Aktivitetsskolene er viktig på mange måter. Blant annet er de en sentral faktor i bo- og oppvekstmiljøet.
– De er på en måte limet i en god integrering. Derfor må vi få alle med i reformen.
I Akersposten 24. juni skrev SVs Inga Marte Thorkildsen, byråd for oppvekst og kunnskap, at fra høsten 2019 vil cirka 16.000 elever i Oslo få tilbud om tolv timer gratis oppholdstid i Aktivitetsskolen. Også alle 1.klassinger i bydelene Ullern og Vestre Aker får tilbudet.
– Skal vi skape fellesskap, må vi inkludere alle. Noen skal ikke stå utenfor gjerdet, sier Bruun.
Store penger på de små
– Derfor må vi bruke store penger på de små menneskene. Det er å investere i framtida.
Bruun snakker ivrig om SVs kamp for Aktivitetsskolen og den betydning den har for både miljøet og den enkelte.
– Det er utrolig hvordan denne fellesarenaen er med på å gi barna mestringsfølelse og opplæring i det å samhandle med andre. Dette er viktige byggesteiner for resten av livet og dermed også for den videre samfunnsutviklingen.
Som SV-politiker er hun opptatt av at dette er en ordning som treffer alle.
– Jeg tror at det er så mange som 98 prosent som er med i dette tiltaket.
Ingen skal stigmatiseres.
– Vi betaler skatt til fellesskapet og vi får tilbake tjenester som for eksempel dette.
Miljø en livsbetingelse
– SV er, og har alltid vært, et miljøparti. Livsbetingelsene på kloden har alltid vært blant våre viktigste saker. Derfor må vi gå over fra privatbiler til kollektiv trafikk, sier Bruun, men hun legger til at hun skjønner at det først og fremst dreier seg om byer.
– Transport er en versting, så det må vi gjøre noe alvorlig med.
Men hun sier at bor en utenfor byene, er det mer problematisk uten bil.
– Også der må det legges til rette for el-biler.
Bruun sier at det å få til bedre kollektivtransport utenfor byene, er mer krevende.
– Har vi en klimakrise?
– Ja. Det er ingen tvil om det. Vi har en klimakrise, ikke en bompengekrise.
Situasjonen er alvorlig og det må handles.
– Vi er i ferd med å trekke stigen opp etter oss. Det må ikke skje. Nå må vi passe på at neste generasjon skal få en best mulig fortsettelse.
Fra olje til grønt
– Derfor må vi skru om fra olje til grønn sektor. Vi må bruke oljeteknologien til å utvikle grønne og bærekraftige arbeidsplasser. Det er vi i Vesten som må gjøre dette.
– Er det bare vi i Vesten som må ta ansvar?
– Nei. Alle land må bidra til å få et bedre klima. Ikke minst de folkerike landene. De må ikke gjøre de samme feilene som Vesten har gjort.
Bruun mener konsekvensene blir katastrofale for hele kloden hvis verden ikke klarer denne omstillingen.
– Vi forbruker naturen. Vi må ta vare på den. Vi må skape grønne byer og vi må skape grønne lunger i lokalmiljøene. De er livgivende.
Bruun peker på at alle planter er med på å rense luften for oss.
Kraftige virkemidler
– For å få til den helt nødvendige omstillingen må vi ta i bruk kraftige virkemidler. Det er det som må til.
Hun er ikke i tvil om at da vil flere våkne og ta inn over seg klimautfordringene.
– Har de unge skolestreikene forstått noe?
– De har skapt en massebevegelse. Det er helt fantastisk, for det trenger vi, sier Bruun, som understreker at myndighetene over hele verden må høre på forskerne som roper varsko om den klimasituasjonen verden befinner seg i.
Beate Bruun sier så sterkt hun kan, at vi kan ikke vente for lenge. Hun støtter de skolestreikende ungdommene, som synes det går for sent. De krever handling før det er for sent.
– Venter vi for lenge, går det galt, sier Beate Bruun, Sosialistisk Venstrepartis 1.-kandidat i Bydel Ullern.