Akersposten Media

Akersposten

– Vi er forberedt

– De ansatte har brettet opp ermene og tatt tak, sier bydelsdirektør Marie Anbjørg Joten i Bydel Ullern og legger til at tjenestene går nesten som normalt. Det som skal stenges ned, er lukket.

– Jeg er utrolig imponert over de ansatte i bydelen. De har bare svingt seg rundt og påtatt seg også de nye oppgavene de er blitt bedt om, på strak arm, sier Ullerns bydelsdirektør Marie Anbjørg Joten.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 01.04.2020 kl 08:44

BYDEL ULLERN: – Bydelen er i kriseberedskap og forbereder seg til å håndtere flere syke. Dagaktiviteter er stengt, og flere som ellers ville fått bydelens tjenester, er hjemme for å unngå smitte. Helsepersonell er utdannet og trenet til å håndtere krisesituasjoner. De er vant til det – og de gjør det, sier bydelsdirektøren.

– Men også resten av de ansatte i bydelen har gjort det samme, og oppgaver blir løst. Noen har påtatt seg annet arbeid enn de i utgangspunktet har. Det er jeg utrolig glad for i den spesielle situasjonen vi nå er inne i, sier Joten. Hun legger til at det ikke har vært noen diskusjon om at det måtte bli slik, og det er hun takknemlig for.

– De ansatte bretter nå opp ermene og tar i et tak, sier Joten og legger til at tjenestene går nesten som normalt. Det som måtte stenges ned, er lukket.

– Hva med smittevernutstyr. Har dere nok?

– Det begynner å hjelpe.

Smittesporing

Alle tiltakene som gjør at folk ikke møtes i samme grad, er satt i verk av to årsaker. Færrest mulig alvorlig syke og dødsfall – og at helsetjenesten ikke skal knele.

– Helsevesenet klarer ikke å håndtere for mange syke på samme tid. Når antall smittede spres over lang tid klarer vi å hjelpe der det trengs og med smittevernutstyr.

– Helsesykepleierne har gjort en svært god jobb med smitteoppsporing. Dette har vært og er utrolig viktig for å unngå at så mange som mulig ikke blir smittet videre av de allerede smittede, sier Joten og legger til at helsesykepleierne følger også opp de som er smittet og som er i isolasjon i eget hjem.

– Bydel Ullern har en publikumstelefon som våre innbyggere kan ringe til. Det er 477 81 470.

Publikumstelefonen for Bydel Ullern er åpen på hverdager fra klokken 12.30 til 19.00.

– Telefonen er betjent av helsepersonell, som kan svare på spørsmål om korona.

Hverdagshelter

– Det er mange hverdagshelter nå. De ansatte har bare trådt til og de gjør en utrolig innsats, sier Joten.

I et brev til alle ansatte i bydelen – og som er lagt ut på det interne nettet – har hun skrevet:

«Alle tjenestene forbereder seg på at koronakrisen kan og sannsynligvis vil bli langt verre. Vi må regne med at både brukere og ansatte kan bli syke. Dette må vi planlegge for. Det er 1000 personer med helsefaglig bakgrunn som har meldt seg til tjeneste for Oslo kommune. Vi vil kunne få vår del av disse til bydelen, og planlegger for mottak av disse. I tillegg har vi mange ansatte, som til daglig ikke arbeider med liv og helse, som kan bidra inn i tjenestene på ulike måter. Vi arbeider for å kartlegge hvordan vi kan dra nytte av deres kompetanse. Det legges nå en plan for opplæring for de som ikke har en helsefaglig bakgrunn, bla blir alle drillet i smittevern.»

Faller utenfor

Det som uroer bydelsdirektøren, er de som nå blir isolerte.

– Dessverre blir en del innbyggere sittende hjemme alene, sier Joten. Hun vet at de som er i den risikoutsatte gruppen, gjennomlever en tøff periode.

– Jeg er bekymret for dem som er ensomme og som ikke har et godt nettverk rundt seg og for dem som i disse dager ikke oppsøker lege selv om de er syke.

Alle de tiltakene som gjøres er satt i gang, slik at helsevesenet skal klare å håndtere både koronasmittede og alle de andre som trenger legehjelp.

– Folk blir syke av andre årsaker også selv om koronaviruset er her. Gå til lege når du har behov for det, oppfordrer bydelsdirektøren så sterkt hun kan.

Hun vet også at mange som hadde det tøft før viruset kom, har større utfordringer nå.

Feberpoliklinikk

– Forrige uke åpnet bydelene Ullern, Vestre Aker og Frogner en feberpoliklinikk, forteller Joten.

Poliklinikken er bemannet med leger og sykepleiere og tar imot henviste pasienter med feber og luftveisinfeksjoner fra fastlegene og Koronatelefonen. Dette vil bidra til å hindre smitte på legekontorene.

– Du kan ikke selv oppsøke denne klinikken. Du må gå til fastlegen din eller ringe Koronatelefonen, hvor en vil vurdere om du trenger å oppsøke feberpoliklinikken og henvise deg dit, sier Marie Anbjørg Joten.

Hun viser til at folkehelseinstituttet og helsedirektoratet til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon. Trenger en å ringe Koronatelefonen for Oslo, er nummeret 21 80 21 82. Åpningstider er hverdager mellom klokken 09.00 og 21.00. Lørdager og søndager fra klokken 13.00 til 19.30.

Det er stor trafikk på koronatelefonen og det er kun innbyggere i Oslo – og som oppfyller kriterier for testing – som kan benytte seg av det.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...