Utrygg skolevei:
- Vi er forberedt på en skikkelig fight

TRYGG SKOLEVEI?: Rett ved fotgjengerovergangen i Stasjonsveien, hvor Hemingveien munner ut, havnet denne bilen på taket den 20. september i år. Foto: Fra FAUs presentasjon
Foreldrene ved Holmen skole vil med ny styrke ta opp kampen for å sikre skoleveien til barna.
Publisert: 05.11.2019 kl 17:45
Sist oppdatert: 06.11.2019 kl 10:49
HOLMEN: - Det er stor bekymring knyttet våre barns skolevei og dette har topp prioritering i skolens FAU. Også skolens administrasjon med rektor i spissen og driftsstyret støtter oss i kampen for å sikre skoleveien, i et område med stadig voksende trafikk og med biler som holder alt for høy fart, sier Nils Jakob Hasle, FAU-representant ved Holmen skole.
Stasjonsveien farlig
Skolen viser til gammel infrastruktur, som ikke oppgraderes i takt med behovet, med økt trafikk og flere barn i trafikkbildet. Det har vært flere ulykker og nestenulykker i området som involverer både myke og harde trafikanter. Stasjonsveien med smale fortau, som blir dårlig ryddet om vinteren, blir pekt ut som svært farlig for mange elever ved skolen.
Akersposten møtte Hasle sammen med to foreldre til barn på 1. trinn, Andrew Redfern og Erlend Gamst. Alle tre stilte i bydelsutvalgets «Åpen halvtime» og presenterte de store utfordringene barna står overfor og hvilke løsninger som kan bøte på dette.
Les også: Holmen skole: Parkeringsforbud for å sikre skolevei
Saken fortsetter under bildene

I BJØRNVEIEN: Andrew Redfern, Nils Jacob Hasle med datteren Ingri og Erlend Gamst kjemper for tryggere skolevei. Her i Bjørnveien vil de ha fortau og bedre snørydding og brøyting som noen av tiltakene. Foto: Vidar Bakken
- Stasjonsveien som er en gjennomfartsvei med svært høy trafikk, har en av de trangeste veibanene med et fortau på 1,1 meter på store deler av strekningen. I lange perioder er ikke en gang fortauet brøytet om vinteren. Her blir busser og lastebiler tvunget helt inntil det smale fortauet med den risikoen dette innebærer for barna på glatte fortau, sier Redfern.
Les også: Komplett kaos ved Holmen skole
Vil ha gjennomført umiddelbart
- Det er også et overordnet politisk mål at der det kommer skole skal infrastrukturen følge etter med blant annet nødvendig endring av veistrukturen. Det skjer ikke her. I Stasjonsveien og Bjørneveien klarer de altså ikke å opprettholde en tilfredsstillende standard for snørydding og brøyting, sier Gamst.

BLANDET TRAFIKK: Store og små barn sammen med voksne og barnevogner er en dårlig kombinasjon med skolebuss og biler i fortausløse Bjørnveien. Foto: Fra FAUs presentasjon
Alle tre peker på at det kjøres altfor fort på småveiene og ikke minst i den sterkt trafikkerte Stasjonsveien, samt Holmenkollveien.
Les også: Bjørnveien: Skolebussen kjørte seg fast, og barna måtte ut i veien
- Det er noen tiltak vi vil ha gjennomført umiddelbart og som ikke innebærer store kostnader. Som tidligere sagt er hyppigere snømåking og bortkjøring av snø en selvfølge. Fartsgrensen i Stasjonsveien må senkes fra 40 til 30 kilometer i timen på strekningen Hemingveien og ned til Holmenhavna og det må etableres opphevet gangfelt i alle de fire overgangene krysset Holmenkollveien/Stasjonsveien. Det er et område hvor flere setter opp farten for å «rekke» lyset, sier Hasle.

STASJONSVEIEN: Smal vei med stor trafikk, kombinert med smale fortau som ikke er ryddet, skaper utrygghet. Foto: Fra FAUs presentasjon
Trygge overganger
- Det er få trygge overganger for skolebarna og det trengs også fartsreduserende tiltak med opphevet gangfelt ved Ready-huset, hvor veldig mange barn krysser veien både til og fra skole og barnehager og til Readys aktiviteter. Også i overgangen mellom Holmenkollveien og Hemingveien trenger vi opphøyd gangfelt. Holmenkollveien er også en vei med behov for flere opphevede gangfelt som reduserer hastigheten, sier Gamst.
Med trange forhold i Bjørnveien oppstår det situasjoner med barn, skolebusser og biler.
- Det må komme på plass fortau i Bjørnveien mot skolen, i hvert fall fra der Løkkaskogen møter Bjørnveien. Vi har også foreslått at Bjørnveien gjøres enveiskjørt, sier Redfern.
Mangelfull respons
Utvalget har også foreslått lyssatte fartsreguleringsskilt og flere lysregulerte overganger. Stasjonsveien må få bredere og høyere fortau og det må etableres sykkelfelt. De ønsker seg også automatisk fartskontroll i Stasjonsveien.
- Det kan høres ut som mye, men det på tide at Bymiljøetaten forstår at etablering av en ny og stor barneskole innebærer nye tiltak. Vi synes responsen fra etaten er mangelfull og vi håper politikerne i bydelen vil stille seg bak oss og støtte oss i kampen for bedre og sikrere skoleveier, sier Hasle, som kan fortelle at skolens egen kampanje for å begrense kjøring av barn til skolen har redusert bilbruken.
- Vi fortsetter denne kampanjen. Samtidig har vi mange voksne trafikkvakter på utsatte steder, men det er bare til hjelp i korte perioder om morgenen i forbindelse med skoletiden. Nå må vi få på plass gode og varige tiltak. Som sagt dette har høy prioritet og vi er forberedt på en skikkelig fight, avslutter Hasle.
Les også: