Akersposten Media

Akersposten

«Velgerne har talt. Urovekkende uklarhet i en rekke store saker»

MANGE TING: Bydelslederkandidat Yngvar A. Husebye peker på alle de store utfordringene hans bydel står overfor.

Hva skjer nå med Røatunnel, vannbehandlingsanlegget, Smestad, T-banen og en rekke andre store prosjekter som angår Vestre Aker?

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 16.09.2019 kl 12:22

Valget i Oslo er gjennomført, og det rødgrønne byrådet ligger an til å fortsette. Det er bare å gratulere MDG, SV og Rødt som er valgets vinnere! Høyre har samtidig fått mange stemmer, klart flest i Oslo, og i deler som i vest, nesten 50% av stemmene. Det er en stor tillitserklæring som vi skal forvalte på beste måte for gjennomslag for vår politikk og til beste for alle, særlig i de bydelene hvor vi kan danne flertall.

Velgerne har gitt et klart signal om at grønn og bærekraftig utvikling av Oslo er viktig. Det er store utfordringer som venter, og vi i Høyre har kanskje ikke vært tydelige nok om våre løsninger for Oslo på miljø og klima. Det er stor enighet om målene. Oslo skal raskt bevege seg mot et nullutslippssamfunn. Men vi har større tro på å gjøre det enklere for folk å ta kloke valg i hverdagen. Etter vår mening er det uklok politikk med tiltak og restriksjoner som skaper direkte miljømotstand. Resultatene i miljø- og klimapolitikk må være styrende. Og vi mener at næringsliv og private er en del av løsningen – ikke problemet. Vi mener også at naturvern er en vesentlig del av miljø- og klimaarbeidet. Sårbare naturområder må få sterkere vern. Det gjelder ikke minst i de vestlige bydelene, som fra naturens side har så viktige, grønne kvaliteter.

Dette innlegget er ikke skrevet for å påpeke at vi nå får en politikk som vil utgjøre merkbare endringer for folk flest. Jeg skal ikke snakke om at private barnehager nå kanskje må stenge, eller om risikoen for at skoleelever snart ikke kan søke den skolen de har lyst å begynne på. Dette innlegget er skrevet for å påpeke at de partier som har vunnet flertall i bystyret er urovekkende uklare i en rekke store saker som berører alle i Oslo vest, også våre fremtidige generasjoner. Jeg tar her for meg situasjonen i Vestre Aker, men jeg vet det også er veldig mange utfordringer i Ullern (Montebello, Skøyen, Bestumkilen og mye mer). Her er noen saker:

Vannforsyningssaken på Huseby
Dette omtales som historiens største byggeprosjekt i Oslo, og spørsmålene fra naboer, barneskoler, foreldre og berørte er overhodet ikke besvarte, og nå skal saken vedtas innen få uker. Konsekvensene kan bli enorme for dagens og fremtidens innbyggere. MDG har skrevet flere avisinnlegg om at våre sårbare naturområder Husebyskogen, Blomsterjordet og Makrellbekkdalen må bevares, men hva hjelper det når det samme partiet sitter med byråden som er ansvarlig for med ekspressfart å planlegge utbygging av nettopp disse områdene? Har ikke Oslo nettopp blitt kåret til miljøhovedstad, og så går man løs på verneverdige naturområder? Og hvorfor er ikke konsekvensene for våre nærmere 2.000 skolebarn som daglig vil stå midt i anleggsområdet utredet forsvarlig? Ingen fra byrådet har snakket med skolene og barnehagene som blir direkte berørt. Kan noen ansvarlige ta ansvar og svare hva byrådet vil gjøre?

Byfortettingsplanene på Smestad
Protestene fra innbyggerne på Smestad (og store deler av byen) har haglet over oslopolitikken i lengre tid, men det sittende byrådet, med Ap og MDG i ansvarsposisjon, har holdt fast ved at Smestad må fortettes med blokker, fordi utviklingen tilsier det. Et velfungerende småhusområde må rives for å erstattes med byrådets nye fortettingsplan. Klimaeksperter rister på hodet, og sier det vil ta minst 50 år, bare å komme tilbake i klimaregnskapet til der vi er i dag. Hva er da klimaeffekten? Og veksten i tilflytningen til Oslo har beviselig falt betydelig. Hvorfor da nok en gang gå imot sin egen befolkning? Lokale MDG- og Ap-representanter uttaler at de er for å bevare småhusområdene, men hva skal vi med slike uttalelser når de samme partiene i rådhuset hver dag dundrer på med planene om blokkbebyggelse?

Røatunnelen som grunnlag for et miljøvennlig sentrum
Røatunnelen handler ikke om en biltunnel, men det opplagte behovet for å skape et publikumsvennlig og åpent Røa sentrum, hvor alle kan trives. Det er nå utviklingen skjer. Da må Røatunnelen bygges nå, med langt tunnelløp. Røa Vel og utbyggerforumet har kommet med spennende forslag hvor menneskene er i sentrum, og er du i tvil, så bare sjekk hvor hyggelig Bekkestua er blitt etter at tunnelen der ble lagt under sentrum. Vi må da ha gode planer for slik utvikling, som alle forstår er publikumsvennlig og fremtidsrettet? Er ikke trygge, rene og åpne møteplasser også god miljøpolitikk for en storby? Men særlig MDG er veldig utydelige i denne saken, selv om de har sagt at de står ved avtalen om at tunnelen skal bygges. Kan vi stole på at avtalene holdes? Vi trenger en tydelig bekreftelse nå!

Planfrie veikryss på Slemdal og Vinderen
Nå arbeides det med en ny utviklingsplan for Slemdal, som Høyre ser behovet for. For oss handler det om å få trikken under bakken, og få utviklet en publikumsvennlig sentrumskjerne med torg og åpne plasser. Slemdalskrysset henger direkte sammen med tilsvarende trafikksituasjon for Vinderenkrysset, også her må trikken (eller evt. bilene) under bakken, slik at vi får til en tryggere og bedre trafikksituasjon. Dette er to meget farlige skoleveikrysninger våre barn står i hver dag. Slike arbeider tar tid, og dette må gjøres samtidig. Det borgerlige byrådet hadde planene klare for å starte opp, men dette bråstoppet da det rødgrønne byrådet overtok for fire år siden. Men jeg vet Arbeiderpartiet har planfrie kryss i sitt program. Og da blir spørsmålet: Når skjer det?

Ny T-banetrasé som øker fremkommeligheten til større deler av bysentrum
T-banekapasiteten fra Majorstuen til sentrumsområdene skal økes, slik at flere tog kan passere. Det er alle partier enige om. Høyres forslag om å legge ny T-banetrasé langs Kirkeveien/Ring 2, altså via Bislett, Ullevål sykehus, Sagene, Grünerløkka og Carl Berner blir nå antakelig ikke realisert. Et stort flertall av Oslos befolkning ønsker seg dette forslaget, viser tydelige undersøkelser. Det vil gi reell byutvikling for de neste 50 årene i Oslo, og sikre miljøvennlig kollektivløsning for store innbyggergrupper i byen. Men byrådet har for lengst bestemt seg for å legge den nye nær den eksisterende traséen. Det er ganske ubegripelig at et forslag som det er et stort flertall for i befolkningen, ikke blir gjennomført på grunn av prestisje til gamle planer. Er det fremskritt?

Vi har i Høyre en stor liste med punkter og saker vi ønsker å få gjennomført i Oslo vest, og i denne sammenhengen Vestre Aker. Interesserte kan sjekke programmet på https://www.oslohoyre.no/foreninger/vestre-aker/. Andre partier har sikkert sine lokalprogrammer på sine hjemmesider. Jeg vil anbefale alle å se over programmene.

Nå avgjøres altså store saker som vil påvirke oss for generasjoner. Velgerne forventer at politikerne tar ansvar og vedtar planer og tiltak som er til beste for vårt lokalsamfunn. Vi har ikke flertall i bystyret, men vi ønsker å finne frem til gode løsninger. Da må vi alle samarbeide, og først må all uklarhet ryddes av veien, slik at alle kan være sikre på at de riktige beslutningene blir tatt. Det burde være enkelt å se de miljømessige løsningene i de sakene som er nevnt her.

Yngvar A. Husebye (H)
Bydelslederkandidat, Vestre Aker

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...