Akersposten

– Ti ganger så farlig å kjøre elsparkesykkel

1 av 2 – 52 prosent – ønsker forbud mot å kjøre elsparkesykler på fortau. Nesten like mange – 49 prosent – ønsker forbud mot utleie på nattestid. Foto: Fredrik Eckhoff

Én av to – 52 prosent – ønsker forbud mot å kjøre elsparkesykler på fortau. Nesten like mange – 49 prosent – ønsker forbud mot utleie på nattestid. Tall fra Statens Vegvesen viser at det er ti ganger så farlig å kjøre elsparkesykkel som sykkel.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 29.06.2021 kl 09:29

OSLO: Det kommer frem i en ny spørreundersøkelse gjennomført av YouGov for Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.

– Det viser at utfordringene med frislippet av elsparkesykler fortsatt er relevant. Vi ser at flertallet ønsker at det ikke skal være elsparkesykler på fortau, og det er naturlig at myndighetene ser nærmere på hvor i trafikken disse hører hjemme, sier Christoffer Solstad Steen, kommunikajonsrådgiver i Trygg Trafikk i en pressemelding tirsdag.

Steen forteller at Trygg Trafikk savner kraftigere lut fra myndighetene for å løse utfordringene med elsparkesyklene.

– Det er ti ganger så farlig å kjøre elsparkesykkel sammenlignet med sykkel ifølge tall fra Statens vegvesen. Det viser hvorfor hjelmpåbud ville vært et viktig grep. Vi savner også at det gjøres mer for å hindre promillekjøring, sier Steen.

Nye regler er gammel nytt

I mai lanserte regjeringen en ny forskrift for å rydde opp i elsparkesykkelkaoset. Forskriften setter en maksgrense på seks km/t for el-sparkesykler på fortau, og en bot på 3000 kroner om flere kjører sammen. Gode intensjoner, men lite fruktbart, ifølge Trygg Trafikk.

– Det var heller ikke tillatt med flere personer på elsparkesykkelen, eller å kjøre i høy fart på fortau tidligere. Skal det være en reell endring, mener vi elsparkesykkel må omklassifiseres til en form for motorvogn. Det er en mer korrekt definisjon. Og det vil gjøre det lettere å innføre annen regulering, som promillegrense og krav om hjelm, forteller Steen.

Gallup

Bør det være lov å kjøre elsparkesykkel på fortau?

Vis resultat

Hele 7 av 10 i Oslo ønsker forbud

I spørreundersøkelsen kommer det også frem at ønsket om forbud på fortau er desidert høyest i Oslo. Hele 7 av 10 – 68 prosent – ønsker forbud i hovedstaden.

– Det er over 20.000 elsparkesykler i Oslo, og skadelegevakten rapporterer om hele 1600 ulykker på kun halvannet år, mange alvorlige. Oslo er en egen planet når det gjelder antallet elsparkesykler og ulykker, i de verste periodene blir titalls mennesker skadet, mange alvorlige. Fra et forsikringsståsted er det bekymringsverdig når nær halvparten av ulykkene skjer i beruset tilstand. Da faller gjerne alle forsikringer bort på grunn av uaktsomhet, noe som kan bli veldig dyrt for den det gjelder, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Ønsker utleieforbud nattestid

Samtidig ønsker nesten halvparten – 49 prosent – forbud mot utleie av elsparkesykler nattestid.

– Når langt over halvparten av ulykkene skjer mellom 22 og 06 bør myndighetene forby utleie i det tidsrommet. Dette er jo noe også politiet og mange andre har tatt til orde for. Altfor mange blir fristet i beruset tilstand nattestid til å hive seg på lett tilgjengelige elsparkesykler, for så å ende opp på legevakten med skader. Ved å fjerne tilgangen på natten blir valget både lettere og tryggere for den enkelte, avslutter Brandeggen.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 29. april – 3. mai gjennomført til sammen 1008 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...