«Stenging vil skape trafikkmessig krise»

Grønn markering viser hvor ny sykkelvei er planlagt. Rød markering viser omkjøring når Heyerdahls vei og Jegerveien blir stengt. Piler viser utkjøring i Slemdalsveien. Foto: Google Maps
«En stengning av Jegerveien for inn- og avkjørsel til Slemdalsveien vil representere en helt uakseptabel løsning og skape en trafikkmessig krise i området.» Det skriver Kari og Nils Kveseth.
Publisert: 04.03.2019 kl 11:00
Sist oppdatert: 05.03.2019 kl 09:31
Innlegget om reguleringsplanen for gang- og sykkelvei i Slemdalsveien er fra en høringsuttalelse vedrørende reguleringsplan for Slemdalsveien. Red.
Til Bymiljøetaten, Oslo Kommune
En stengning av Jegerveien for inn- og avkjørsel til Slemdalsveien vil representere en helt uakseptabel løsning og skape en trafikkmessig krise i området.
Vi støtter høringsuttalelsen fra Bydel Vester Aker, som uttrykker klart at de er negative til det foreliggende forslaget om å omgjøre Heyerdahls vei og Jegerveien til blindveier uten inn- og utkjørings-muligheter til Slemdalsveien.
De lokale veiene brukes som skoleveier. Økt trafikk på smale veier vil føre til en økt risiko for skolebarn som må anses som lagt større enn risikoen at trafikken fra Jegerveien må krysse den planlagte sykkelstien. Økt bruk av lokale småveier vil føre til økt trafikk på Trosterudveien for utkjørsel til Slemdalsveien. Trosterudveien er allerede overbelastet, særlig med rushtrafikk, og økt trafikk som eneste adkomst vei til og fra området rundt Jegerveien og Heyerdahls vei vil representere en helt uakseptabel situasjon.
Les også: Høyre imot planlagt sykkelvei – alle andre er for
Begrunnelsen for forslaget fra Bymiljøetaten er at uten å stenge for inn- og avkjøring fra Slemdalsveien vil det kunne oppstå trafikkfarlige situasjoner der. Vi kan ikke se at en mulig kryssing med behørlig merking av en ny sykkelvei vil representere en større risiko enn det foreliggende forslaget om å lede trafikken fra Heyerdahls vei og Jegerveien over de trange bolig-veiene. Slemdalsveien er allerede en forkjørsvei som krever årvåkenhet ved inn- og avkjøring. Dette er en situasjon vi finner ved tilsvarende kryss i en rekke sykkelveier, og som neppe representerer en særlig større risiko i kryssene inn mot Slemdalsveien enn det syklistene må respektere når de ferdes i et byområde.
Les også: To veier blir stengt, og grunn fra 35 eiendommer blir ervervet
Gjennom de siste 10-årene er det gitt byggetillatelser i hele området nord for Slemdalsveien. Dette bildet for området har fått utvikle seg uten helhetlige planer, og uten at veinettet har fått en nødvendig opprustning. I denne saken er det særlig den betydelige fortetning med nye boliger som nå ferdigstilles nederst i Jegerveien som opptar oss. Hvis trafikken fra dette området skal ledes oppover Jegerveien og ikke direkte ut i Slemdalsveien, slik det foreslås i reguleringsplanen fra Miljøetaten, vil det i tillegg til økt belastning på Jegerveien og Heyerdahls vei, lede til en betydelig belastning på de trange veiene som Ekornveien, Tennisveien, Gråkamveien og Brantenborgveien.
Sett i sammenheng med allerede planlagt ytterligere fortetning i dette området, vil forslaget fra Miljøetaten til reguleringsplan representere en uakseptabel belastning for beboerne og en uakseptabel økt trafikkmessig belastning for gangtrafikken i dette området. Vi kan ikke se at disse negative konsekvensene av forslaget er utredet. Vi ber om at de momenter vi har anført ovenfor samt uttalelser fra Bydel Vestre Aker og øvrige beboere i det berørte området nord for Slemdalsveien legges til grunn for å avvise Miljøetaten´s forslag til reguleringsplan for Slemdalsveien.
Kari og Nils Kveseth