– Sportstøy er blitt high fashion

Innfelt, fra v: Mona Berg fra Frogner og Camilla Lyng-Jørgensen fra Abbediengen, tidligere Gulleråsen, satser alt på egen trenings- og tenniskolleksjon. Her ser vi Olivia Kollandsrud, ung og lovende tennisspiller fra Nordstrand, in action med klær fra Stateofmind.

Det var felles interesse for tennis, design og sportstøy som fikk dem inn på sporet. Nå har de to gründerne lansert sin aller første kolleksjon.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 25.10.2017 kl 19:28

MADSERUD: I klubbhuset til Oslo Tennisklubb har de sin base, Camilla Lyng-Jørgensen fra Abbediengen og Mona Berg fra Frogner. Ved siden av dem står stativet med den første kleskolleksjonen til Stateofmind.

– Vi møttes for litt over to år siden. Det viste seg at vi hadde samme interesse for design og sportstøy, sier Mona Berg. – Vi snakket om det vi mener mangler, tøy som er tilgjengelig i utlandet, og naturligvis på nett, men som ikke fins i butikker i Norge.

– Tennis er en av de få idrettene hvor kvinner kan være feminine, hvor de ikke må kle seg som menn. I gamle dager var det lange skjørt. Det var veldig classy, rett og slett, sier Camilla Lyng-Jørgensen og nikker mot de gamle fotografiene som henger på veggen i klubbhuset.

De to ble enige om at de tenkte at det var rom for et norsk merke innen tennis- og treningstøy. De kjørte i gang.

Europa rundt – ikke på første klasse

– Dette er vår design, vi har gjort alt fra scratch, men vi har fått hjelp fra noen gode hjelpere, sier Lyng-Jørgensen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Satser: Mona Berg og Camilla Lyng-Jørgensen.

Ingen av de to er utdannet fashiondesignere. Lyng-Jørgensen kommer fra arkitektbransjen, mens Berg blant annet har jobbet hos Timberland og med boligfotografering.

– Det har vært en bratt læringskurve. Vi har lært masse og fort. Vi har fått med oss gratisseminarer og lært av folk som har gjort det bra i bransjen, sier Lyng Jørgensen.

– Vi har gjort alt selv, på minimalt budsjett. Det er derfor vi sitter her og sparer penger, sier de og forteller om hvordan de begynte å se etter en produsent for klærne.

– Vi begynte på KIna-sporet, men droppet det. Så snakket vi med den portugisiske ambassaden, som var behjelpelige. Vi dro rundt og besøkte fabrikker og endte med en fin fabrikk, der det var voksne, blide mennesker som jobbet.

– Vi har fløyet rundt i Europa på de billigste flybillettene og med tog. Vi har bodd på de kjipeste hotellene for å spare penger, sier Berg.

– Vi har alltid med tennisracketen, men den får vi aldri brukt, smiler hun.

De to er nemlig så ivrige på banen at de begge spiller aktivt og i år var med på damelaget til Oslo Tennisklubb som rykket opp til eliteserien. De er også regjerende norgesmestere i double i klassen 40+.

Kaster seg på tennisbølgen

Om det blir mye tid til tennistrening fremover, er vel mer uvisst. Nå er Stateofmind lansert, nettbutikken er oppe og går. Bestillingene kommer inn. De to gründerne og klesdesignerne farter rundt og viser frem sin første kolleksjon, først i det voksende tennismiljøet i Oslo-området.

– Vi føler at timingen er god. Tennissporten blomstrer. Norge har lovende, unge spillere som gjør seg bemerket, og det er tennis i media. Her på Oslo TK er det masse folk og stor aktivitet. Tennis er i ferd med å bli en folkesport i langt større grad enn det har vært før, sier Lyng-Jørgensen.

High fashion

– Hva kan dere si om den første kolleksjonen?

– Det er en ganske liten kolleksjon. Vi har ikke så stort budsjett. Det er først en basic kolleksjon med gode, funksjonelle treningsklær som er tilpasset tennis. Vi mener vi har funnet frem til en god passform, feminin og fin, sier Berg.

(Saken fortsetter under bildet.)

Treningsklær fra Stateofmind.

– Så dette er mest for jenter og kvinner?

– Vi har en liten herrekolleksjon også, sier hun og forteller at de har lagt vekt på at klærne skal være så stilige at man skal ha lyst til å bruke dem også utenom tennisbanen.

– De skal kunne brukes under langrennsjakken eller på afterski i Hemsedal. Treningstøy skal ikke være slitent. Sportstøy er blitt high fashion!

Kvalitet og pris

Om prisnivå sier de to at Stateofmind kommer til å legge seg på et nivå som skal være «affordable high end».

– Det er kanskje et ord vi har funnet på. Se på klærne våre. Vi har lagt oss på et ganske høyt detaljeringsnivå, og det er god kvalitet. Vi produserer jo også nærmest lokalt, i Portugal, sier Lyng-Jørgensen.

– Prismessig skal vi vel ligge rundt Nike eller litt høyere. Det skal ikke være altfor dyrt, sier hun.

– Vi syns vi har landet veldig godt. Vi har gjort mye research på dette også og har god oversikt på hva som fins i markedet. Vi har vært mye rundt og snoket og tittet – og ser på hva folk går i når de går på trening, på pilates, hva som helst, sier Berg.

Gode tilbakemeldinger

Nå kommer de to damene til å farte rundt med stativet sitt, gjøre klesmerket mer og mer kjent og få tilbakemeldinger

– Hvordan er tilbakemeldingene i starten?

– Vi føler vi har fått veldig god feedback. Det er mange som heier på osss fordi vi lager et lokalt merke, sier de.

Her finner du nettsiden til Stateofmind.

LES OGSÅ: Boligbrann på Lilleaker

Heming-gutten Morten Thorsby drømmer om å avslutte karrieren i Lyn

Butikk på Vinderen runder 30

De lever et hundeliv – og digger det!

Følg Akersposten på Facebook

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...