Akersposten Media

Akersposten

Slik skal de finne ut hva som er viktigst for deg

Fysioterapeut Ingelin Moe, fysioterapeut Kristine Willassen og teamleder Maria Kvåle for mestringsteamet i Bydel Ullern. Foto: Bjørg Duve

– Vi skal ha økt fokus på mestring. Vi har hatt det lenge, men vi skal bli enda bedre på det, sa Kristine Willassen i forbindelse med åpningen av «Hva er viktig for deg?»-dagen i Bydel Ullern.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

BYDEL ULLERN: – Vi må få dette bedre fram i hverdagen, fortsatte Kristine Willassen.

6. juni er den internasjonale «Hva er viktig for deg?»-dagen. Denne dagen oppfordres helsepersonell til å spørre brukere mer inngående om hva de trenger, hvilke behov og ønsker de har.

– Vi ønsker å få fram den enkelte brukers behov, sier Bente Otto, avdelingsdirektør for helse og mestring i Bydel Ullern, til Akersposten.

– Vi vil vite mer enn bare det de har søkt hjelp for. På den måten kan vi yte bedre og riktigere hjelp, slik at den enkelte kan ta i bruk sine egne ressurser.

En flytter oppmerksomheten fra hva er i veien med deg, til hva er viktig for deg i ditt liv. Det viser seg at svarene av og til er overraskende.

– På den måten blir de vi hjelper, mer fornøyde og får et bedre liv, fortsetter Otto. Hun legger stor vekt på alle skal være aktive deltakere i egne liv.

Vi er alle unike

Eldrebyråd i Oslo, Tone Tellevik Dahl, er sterkt opptatt av at alle mennesker skal være sjef i eget liv. Derfor er det viktig å finne fram til hva som motiverer den enkelte. Hun er klar over at vi alle har våre særegenheter. Derfor er det viktig at helsepersonell hele tiden søker etter å finne fram til hva som motiverer den enkelte til egen mestring. Helsepersonell må hele tiden spørre etter hvilke aktiviteter som er viktig for den enkelte og hvordan de tjenester det offentlige tilbyr, kan understøtte dette. Ved å stille spørsmålet: «Hva er viktig for deg?», utløses ressurser.

– Men det kan ofte være et vanskelig spørsmål å svare på, sa Willassen.

Det er snakk om at den enkelte skal få hjelp til å mestre hverdagen på best mulig måte.

– Vi er alltid på jakt etter å gjøre vårt beste for innbyggerne, sier Bente Otto.

Spørsmålet er, hvordan nå målet.

Spørreskjema

Torsdag morgen samlet alle dagvaktene i hjemmetjenesten seg i BU-salen i administrasjonsbygget til Bydel Ullern. Her fikk de en gjennomgang av viktigheten av å finne fram til hvordan den enkelte kan være med på å hjelpe seg selv.

– Her har dere et skjema dere kan bruke som hjelpemiddel til å gå mer i dybden for å finne ut hva som er viktig for den enkelte, sa Maria Kvåle, teamleder for mestringsteamet i Bydel Ullern, før hun delte ut skjemaene.

– I dag kan hver og en av dere snakke mer inngående med to av dem dere besøker, fortsatte Kvåle før de som var på dagvakt reiste ut til sine brukere rundt i bydelen.

Både Kvåle og Willassen understreket at dette spørsmålet må stilles hver eneste dag. Ikke bare 6. juni.

– Det er den måten vi skal jobbe på videre framover, sier Bente Otto. – Det gir det beste resultatet for brukerne og dermed også for Bydel Ullern.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...