Akersposten Media

Akersposten

Slik skal 15 milliarder bompengekroner brukes

– Vi må ta vare på t-banenettet vi allerede har, derfor er det viktig å sette av bompenger til vedlikehold, sier Terje Rognlien, leder av Oslopakke 3 – sekretariatet. Foto fra Klimaoslo.no

Bompengeinntektene fra 2020 til 2023 er beregnet til over 15 milliarder. Oslos del av disse pengene er 63 prosent, og av disse skal nesten alt brukes på kollektiv, sykkel og gange.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 27.05.2019 kl 13:47

OSLO: Forslaget til handlingsprogram for de fire neste årene er nå vedtatt av styringsgruppen for Oslopakke 3. Fornebubanen tar en stor jafs av bompengene. Samtidig er det satt av penger til generelt vedlikehold på det eksisterende T-banenettet.

Det skriver Klimaoslo.no, som er nettsiden til Klimaetaten.

Samarbeidsavtale

Oslopakke 3 er en samarbeidsavtale mellom politikere i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune og staten. Med bakgrunn i denne avtalen legger styringsgruppen en plan for hva bompengene skal brukes til de neste fire årene. Inntektene fra bomstasjonene fordeler seg slik at Oslo kommune får 63 prosent, mens Akershus får 37 prosent i fireårsperioden 2020-2023.

Av Oslos del går 98 prosent til å utbedre kollektivtilbudet og tilrettelegging for sykkel og gange. Tanken er å utvikle et effektivt, miljøvennlig og tilgjengelig transportsystem, skriver Klimaoslo.

Det er byggingen av Fornebubanen som tar mest av kaka.

– Fornebubanen får det de har bedt om de neste fire årene, sier Rognlien.

10 milliarder kroner fordelt over fire år går til å bygge ny t-bane-trasé til Fornebu. Det er satt av 116 millioner kroner fra bompengene i 2020, mens utgiftene til Fornebubanen øker jo lengre ut man har kommet i byggefasen. Staten skal betale halvparten av kostnadene for prosjektet.

Flere prosjekter

Flere veiprosjekter får bominntekter. Til utbyggingen av E16 fra Sandvika til Wøyen er det satt av 470 millioner kroner i 2020. Det tar et eller to år til før prosjektet er klart.

Planleggingen av lokk over E18 på Filipstad får også bompenger. Lokket gjør det mulig å utvikle en helt ny bydel, med boliger, sjøbad og havnepromenade.

Dessuten skal kommunen og Vegvesenet tilrettelegge 100 kilometer sykkelvei fram til 2025 med hjelp av bompenger.

— Det er også satt av penger til planlegging til ny sentrumstunnel for t-banen og å ferdigstille Follotunnelen for de som reiser med tog, sier Terje Rognlien, leder av Oslopakke 3-sekretariatet.

Han sier at drift og vedlikehold av det eksisterende T-banenettet er viktig. Litt over en milliard kroner vil gå til forskjellige vedlikeholdsprosjekter på T-banen og utbygging av trikkenettet neste år. Noe av det som er planlagt er blant annet nytt signalanlegg for T-banen.

Uten bomstasjoner?

– Hva om vi tenker oss at det ikke var noen bomstasjoner, og vi ikke hadde inntekter fra bompenger. Hvordan hadde byen vår sett ut da? spør Klimaoslo.

— Da ville all utbygging av veier og kollektivtilbud blitt betalt av staten og kommunen, og det betyr at det mest sannsynlig ville blitt tatt over skatteseddelen, altså at innbyggerne fikk høyere skatt, sier Rognlien.

LES HELE SAKEN på Klimaoslo.no her

LES OGSÅ: Slik blir Fornebubanen

Vækerø stasjon blir en av stasjonene på den kommende Fornebubanen. Illustrasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...