Akersposten

Slemdal stasjon med eldrevne busser og utvidet grøntområde

SLEDAL SENTRUM: Eldrevne busser på bakkeplan og gang- og sykkelvei utvidet med en torgløsning. Ill.: Ole A. Krogness

Eystein F. Husebye mener at kommunens politikere og etater må revurdere sine planer for Holmmenkollbanen og områderegulering for Slemdal. Klimakrisen og ny og lettere transportteknologi gjør dette nødvendig.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

SLEMDAL: I forbindelse med reguleringen av Slemdal, er ett av hovedproblemene hvilken kryssløsning som skal etableres der hvor T-banen møter bilveien.

I det siste utkastet fra Plan- og bygningsetaten står valget mellom en nedsenket T-bane med stasjonsområde eller biltrafikk i bro over T-banen.

Les saken: T-bane under lokk og 4-6 etasjer

Plan for sentrale Slemdal

Et annet alternativ som også ligger inne på etatens saksinnsyn er Eystein F. Husebyes forslag til løsning, hvor T-banen erstattes av lydløse batteridrevne metrobusser, i samme trase som dagens bane fra Majorstuen til Frognerseteren. Det blir ingen underganger og ingen bommer på strekningen. Kryssing av veien blir regulert med lys. Over traseen, i hele sin lengde, bygges gang- og sykkelvei.

Les saken:  - På tide at politikerne tenker nytt

I den forbindelse har Husebye også lagt frem en plan for hvordan sentrale Slemdal kan se ut i fremtiden.

- De lydløse metrobussene går uten bommer og stengsler, med trygg og god avstigning inne på torget. Den 10 meter brede sykkel- og gangveien blir en del av et utvidet torgmiljø, med sittebenker og små vannfontener. Slemdalsbekken som nå går i rør, kan bringes opp i dagen en kortere strekning for ytterligere å skape et godt miljø, med røtter i Slemdals historie, sier Husebye.

Se Husebyes forslag om Nye Holmenkollbanen ved å klikke på denne linken

Større grøntområde

Forslaget åpner også opp for utvikling av et større grøntområde med flerbrukshall.

- Etter å ha engasjert dronefotografering kan vi også presentere en virkelighetsbasert tegning av et sammenhengende grøntområde mellom Slemdal stasjon og Hemingbanen.  Grøntområdet blir til et sammenhengende hagelandskap. Over en flerbrukshall for Heming, er det plass for en skolehage for Slemdal skole, sier Husebye.

Saken fortsetter under bildet

VED HEMINGBANEN: Mellom trasé for elbusser og Hemingbanen med nedsenket flerbrukshall og skolehage. Ill.: Ole A. Krogness

Håper på dialog

Han viser også til problemene knyttet til planene om sykkelvei i Slemdalsveien, fra Gaustad til Slemdal, som innebærer stengte veier og ekspropriering av tomter langs veien.

Les saken: Bro på Slemdal og sykkelvei som tar av 35 eiendommer

- I stedet for mer asfalt på bekostning av grøntområder, ligger den planlagte gang- og sykkelveien over dagens t-banelinje og frigjør dermed store arealer på bakkeplan. Det skjer en rask utvikling i Europa med hensyn til raske og kostnadseffektive batteridrevne busser og mindre tog, som i mine øyne gjør det galt å bruke hundrevis av millioner på infrastruktur som heller ikke passer godt for den historiske Holmenkollbanen. Vi kommer til å oppleve en forandringsprosess når det gjelder transport i Oslo. Små og lette el-sykler i alle typer vil bli foretrukket av flere i fremtiden, og reisemønstre er i endring. Dette vil jeg evaluere videre i prosjektet, sier Husebye, som håper på en dialog med politikerne om prosjektet.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...