ANNONSE
Annonse

«Skjelvet»

I 2015 skyldte Bølgen inn over norske kinoer landet rundt. Vi har fått ristet av oss de siste vanndråpene, og nå buldrer en ny norsk katastrofefilm inn med et brak! Skjelvet er her!

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 07.10.2018 kl 09:58

ANNONSE
Annonse

Filmfrosk

Akersposten og Filmfrosk gir deg anmeldelser av de store filmene på kino denne høsten.

Filmfrosk har ellers en Youtube-konto der han anmelder filmer på løpende bånd. Vi kan røpe at mannen egentlig heter Sondre Strøm Linde og bor på Makrellbekken. Red.

Vi får et gjensyn med Kristian Eikjord (fremdeles spilt av Kristoffer Joner), om enn i en noe redusert utgave. Det har gått tre år siden flodbølgen rammet Geiranger, og Kristian har utviklet en usunn besettelse av ulykken og dens ofre. Nevrosen er komplett med den obligatoriske «gale manns vegg» full av avisutklipp (tidenes filmklisjé?).

Den nye hobbyen har gått utover egen helse og oppløst familien. Familiemedlemmene er spilt av de samme skuespillerne som i Bølgen: Ane Dahl Torp, Jonas Oftebro og Edith Haagenrud-Sande. Dessverre er ikke alle familiemedlemmene med så mye som en kunne ønske, spesielt ett medlem virker nesten å bli litt glemt.

Det blir fort tydelig at dette ikke er en «glad» katastrofefilm, dette er et typisk norsk drama i aller høyeste grad. Til tider smøres det i overkant tjukt på. Et eller to innslag av humor for å løse opp stemningen hadde ikke skadet. Joners karakter virker særdeles ustabil der han stammer seg gjennom dialogen med skjelvende hender.

Noe av det som gjorde at Bølgen fungerte godt, var oppbyggingen til selve bølgen. Seeren ble holdt på pinebenken i store deler av filmen, så når flodbølgen kom, gjorde den inntrykk. Samme taktikk brukes her, filmen tar seg god tid og legger vekt på oppbyggingen. Vi møter de forskjellige familiemedlemmene og deres nye hverdag, samt noen nye karakterer og etterhvert den voksende mistanken om at noe er i ferd med å skje. Så kan det diskuteres hvor engasjerende denne oppbyggende delen av filmen er. Det kan nok fortone seg som litt langdrygt for de mer utålmodige. Men så var det dette med å vente på noe godt! (Vel, godt for de audiovisuelle sansene, vondt for Oslo.)

Når skjelvet først treffer, er det ingen kjære mor, eller far. Om du synes flodbølgen fra 2015 så bra ut, kan du glede deg over at alle effekter er større og bedre i Skjelvet. Det er storslått og spektakulært. Jo bedre du kjenner Oslo, jo mer absurd blir det å se det ene landemerket etter det andre klappe sammen som korthus. Store, tunge, bråkete korthus.

Det er når tempoet settes opp at filmen virkelig kommer til sin rett, med troverdig skuespill og spennende, oversiktlig filmede actionsekvenser. Skuespillerne gjør en utmerket jobb med portretteringen av mennesker i en krisesituasjon. Det gode varer imidlertid ganske kort, og de som med skadefryd gleder seg til etterskjelvet, kan nok føle seg litt snytt.

Hele filmen er flott filmet, og regissør John Andreas Andersens bakgrunn som kinematograf skinner igjennom i aller høyeste grad. Bruk av ekte kulisser i nøkkelscener sømløst blandet med dataanimerte effekter av høy kvalitet gir en følelse av at dette faktisk skjer på ekte. Resultatet er noe vi stolt kan eksportere.

Terningkast: 4

Premiere: Fredag 31. august

Filmfrosk

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse