ANNONSE
Annonse

Skapertrang og fornyelse har gitt Anne en utrolig reise

Anne Bakken (i midten) trives godt mellom kunder i butikken sin, De Ana, på Vinderen. Stamkundene her er Liv London (t.v) og
Sigrid weidemann. Foto: Hanne-Karine Sperre

Hun har levd et liv med film og events i USA. Nå kler Anne Bakken opp kvinner på Vinderen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 23.05.2018 kl 09:52

ANNONSE
Annonse

VINDEREN: På Vinderen har motebutikken De Ana holdt hus i omlag 20 år, og gjennom tiden vært med på en fascinerende reise i moteverdenens trender og utvikling. Men reisen startet lenge før det.

Annes spennende fortid

I butikkens innehaver Anne Bakken bor det skapertrang. Hennes CV bærer preg av allsidighet, noe som har vært avgjørende for forandring og fornyelse. Hun har jobbet med film i 15 år, 10 av dem i Los Angeles. På 80-tallet, med små barn, jobbet hun i Nordisk Forlag, og minnes tidene der barna måtte være med på jobb når park og skole holdt stengt. Hun jobbet som frilansjournalist i flere år, og begynte etter hvert å jobbe sammen med den karismatiske sangeren og plateprodusenten Arne Bendiksen.

– Vi begynte med video, og vi satte opp storskjermer hvor kundene kunne se engelske fotballkamper. Sånn begynte det, og derfra kjøpte vi opp rettigheter til diverse musikkvideoer og filmer, forteller hun.

Filmbransjen fristet etter hvert med nye tilbud, og snart var Bakken igang sammen med et norsk gründerselskap, som raskt etablerte kontorer i hele Norden. Da ble naturlig nok USA og California neste stopp. Los Angeles ble base, og med jobben fulgte årlig farting til filmfestivaler og events rundt i verden. En spennende, intens og interessant tid i livet, minnes Bakken i dag.

– Det var en tid hvor filmbransjen fikk en kraftig oppsving med video som det nye mulitmediakonseptet, forteller hun.

Valgte å dra hjem

– Noen ganger må man foreta visse valg av hensyn til familie og det som betyr noe. Jeg flyttet derfor hjem. Bransjen hadde samtidig forandret seg radikalt, det var ikke lenger rom for den type grunder virksomhet, og det var på tide å tenke nytt.

Det var tilfeldigheter som bidro til at Bakken havnet borti konfeksjon. Film og video var utvannet og utdatert, og hun måtte finne nye veier. Hun startet som agent for et spansk undertøysmerke, og hun fikk med tiden agenturer for flere merker, og da ble det farting med kolleksjoner rundt om i Norge. Etter hvert fikk hun tips om et ledig lokale på Vinderen.

– Det kunne jeg ikke avstå, smiler Bakken. Med årene kom den ene utvidelsen etter den andre, "and the rest is history», forteller hun fornøyd.

Imøtekommende

Anne Bakken er akkurat ferdig med å ekspedere en kunde i butikken.

– Jeg har alltid arbeidet for å skape en varig relasjon til kunden, forteller hun. – I denne butikken er det kunden som står i sentrum. Butikken skal være allsidig, og uprentsiøs, glad og imøtekommende, sier Anne videre.

Bredde og variasjon er viktige stikkord for De Ana-universet. Filosofien bak butikken er, og har alltid vært, å tilby fine hverdagsplagg i god kvalitet.

– Årets vår- og sommerkolleksjon er intet unntak. Den er innbydende, lekker og har nydelige farger. Uavhengig av sesong tilbyr vi alltid et sortiment som tar utgangspunkt i en komplett garderobe. Her får kunden kjøpt klær som det er lett å bli glad i, legger hun til.

Tredoblet størrelsen

Anne Bakken åpnet først undertøysforretning i en tredjedel av det nåværende lokalet. Med tiden økte butikken i størrelse, og sortimentet byr nå på alt fra kjoler til jeans, sko, vesker og smykker. Butikken er kjent for sitt brede utvalg av bukser, både for unge og for voksne.

Kundene er naturlig nok fra nærområdet, men Anne forteller om handlende fra Nordstrand, Tåsen og Geilo.

– Butikken har en base av faste kunder, trofaste og gode venner, som har fulgt oss i alle år. Dette speiler seg også i de trofaste ansatte som har jobbet i butikken i mange år. Personalet er viktig å fremheve, de som yter service, hvor kunder står i fokus. Kunden skal bli sett, og hjulpet. Dette er en viktig del av den lille luksusen som kunden ikke får når de handler på nett. Den er uvurderlig, fremholder Bakken.

– Nettbutikken vår, som har kunder i alle landets fylker og er representert så langt nord som til Svalbard, har eksistert i 6-7 år og står for omlag 20 prosent av omsetningen. Den er økende, men det er en utfordring å skille seg ut på nett, det lar seg ikke gjøre med den personlige servicen, sier hun.

Nyskapning

De Ana er klesforretningen hvor historie og samtid skaper en symbiose. Her prises god skredder-kunst, først og fremst av nærmiljøets egne syersker, Yana og Gunn. Foruten dette preges forretningen av merker kjent for god kvalitet.

Saken fortsetter under bildet.

Sommerlige klær hos De Ana.

– Hos oss verdsettes nyskapning, nettopp derfor er det god grunn til å stikke innom. Her kan kunden nyte et solid vareutvalg av norsk design, mener Anne. Hvor kunden kan komme innom å bli kjent med blant annet ArnieSays, såvel som Cathrine Hammel, Pia Tjelta og By Timo, smiler hun videre.

Anne forteller at de har fokus på en annerledes kjøpe opplevelse. God kvalitet, feminine snitt og eleganse. Plaggene er tidløse, det er derfor valgt ut klassiske plagg,men som samtidig er spennende.

Hun ønsker at plaggene skal kunne kombineres men mye, og at de således skal kunne henge lenge i skapet.

Drar nytte av hverandre

Anne samarbeider godt med Daisy Hiis, som er innehaver av nabobutikken Daisy. De erfarne kvinnene kommer også inn på trenden som går i retning av at stadig flere handler på nett, og det gir færre folk i butikken.

– Folk må bruke butikkene, for det er her den gode kjøpe opplevelsen bor, for ikke å snakke om servicen du får, sier Daisy.

– På Vinderen er vi flinke til å dra nytte av hverandre, miljøet er godt. Her finnes fisk og vilt, frisør, hudpleie, bokhandlere, blomsterforretning, sportsforretning, Nille, optiker, kafé, apotek, renseri, interiør, vinmonopol og matbutikker. Man trenger ikke dra andre steder, smiler Daisy Hiis.

Torsdag 24. mai, til og med lørdag 26. mai er det markedsdager på Vinderen. Det blir ekstra stas å være kunde her da, mener de to forretningskvinnene. Mange av butikkene flytter ut på gaten med gode tilbud og massevis av fristelser.

– Daisy og jeg har alltid stått i bresjen for å dra igang litt ekstra under markedsdagene, avrunder Bakken.

ANNONSE
Annonse