Akersposten

Gladmelding:

Dette blir fast tilbud fra nyttår

FAST ORDNING: - Rekordmange i Bydel Ullern brukte Rosa busser i november, sier Mari Bilben, koordinator for aldersvennlig bydel. Her sammen med sjåfør Vidar Vedvik. Foto: Bjørg Duve

Alle har vi sett de rosa bussene som har kjørt rundt i bydelene Ullern og Vestre Aker, som er blant de seks bydelene hvor tilbudet hittil har vært en prøveordning. Nå blir tilbudet innført som fast ordning i disse bydelene.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 17.12.2021 kl 16:42

ULLERN/VESTRE AKER: Om du skal til legen, frisøren, handle, besøke noen eller et hvilket som helst ærend, så har de rosa bussene (aldersvennlig transport - journ.anm.) stilt opp. Mange fryktet at det kun skulle bli en begrenset prøveordning.

- Tilbudet om Rosa busser i de seks bydelene, er en fast ordning fra årsskiftet, sier Monica Enge Eriksen spesialrådgiver for i seksjon for eldretjenester i Oslo kommune.

Rekord i november

- Det er jeg veldig glad for å høre, sier Mari Bilben, koordinator for aldersvennlig bydel.

Hun kan fortelle at i folk i Bydel Ullern benytter seg flittig av dette tilbudet.

- Det ble rekord i november med nesten 1200 reisende, fortsetter Bilben, som kan fortelle at det har vært en oppadgående tendens helt siden juli.

Hun tror at koronaen kan være en medvirkende årsak til at de over 67 år ønsker å benytte seg av dette dør-til-dør-tilbudet fra Ruter.

- Det er første gangen en bikker 1000 reisende i en måned.

Oppleves tryggere

- Det kan virke som om folk føler seg tryggere på de Rosa bussene, fordi det svært ofte er kun en eller to i hver buss.

- Mangel på trengsel i bussene oppleves kanskje av mange som positivt?

- Det kan en ikke se bort fra.

I Bydel Ullern kan en se at i dette området er det ofte snakk om kortere turer. De Rosa bussene er for eksempel ofte å se på vei til og fra CC Vest.

- Har det kommet innspill til forbedringer av tilbudet?

- Ja, det har det.

- Som for eksempel?

- Det er ønske om å utvide tilbudet. At bussene kan begynne å kjøre tidligere enn klokken ti, men det er vanskelig fordi bussene om morgenen brukes som skolebusser. Jeg har også fått høre at sikkerhetsbeltene kan være trange, så jeg må høre med Ruter om det går an at bussene kan utstyres også med ekstra lengder til å skjøte på, sier Bilben

Bestilling på ankomstid

- Mange er sikkert ikke klar over at en kan bestille bussen, slik at en rekker frisøren, legen eller hvilken avtale en nå har.

- Hvordan gjør en det?

- Da oppgir en når en har time og så finner de ut når du må hentes.

Det er smart å beregne litt god tid i forhold til selve timen en har fordi bussene har et slingringsmonn på et kvarter i forhold til avtalt tid.

- Skal en ringe eller bruke bestillingsappen?

- Begge deler. Ruter ønsker at flere skal benytte seg av appen. Det kommer av at det kan være kø på telefonen og dermed vanskelig å få bestilt.

Bilben opplyser at det kan oppstå noen uregelmessigheter ved bruk av appen. Den fungerer ikke optimalt. Hun har hørt om at bussen har ventet ett sted, mens passasjeren har stått et annet sted.

- De elektroniske systemene blir hele tiden forbedret, sier hun.

Ta med en venn

- En må huske på at en kan ta med seg en medreisende – stor eller liten, sier Bilben. Det må betales for den medreisende på vanlig måte som på en annen Ruter-buss.

Det en ikke kan ta med seg, er kjæledyr. Det skrev Akersposten om i midten av august.

- Jeg er usikker på om folk har fått med seg at bussene er laget slik at rullestolbrukere også kan benytte seg av tilbudet, sier Mari Bilben og legger til at det selvsagt også gjelder for dem som benytter rullator.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å forbedre nettstedet. Ved å godkjenne aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...