Akersposten Media

Akersposten

Redd for fortsatt trenering:

- Røatunnel nærmer seg med museskritt

KRAFTIG IRRITERT: Eirik Lae Solberg smiler, men er kraftig irritert over prosessen rundt Røatunnelen som blant annet skal avlaste den økende tungtrafikken i Røakrysset. Foto: Vidar Bakken

Eirik Lae Solberg (H) har i en årrekke hatt hånd om Røatunnelen i forbindelse med forhandlingene knyttet til Oslopakke 3. Han mener at byrådet fortsetter å trenere tunnelprosjektet.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 09.10.2020 kl 15:18

RØA: Han har ikke sluppet taket i Røatunnelen, selv om han har gått over i ny sivil stilling og ikke lenger er Høyres gruppeleder i bystyret. Han har vært finansbyråd, byrådslederkandidat og opposisjonsleder i de årene han har vært Oslo Høyres frontfigur. Gang på gang har han holdt prosessen rundt Røatunnelen varm og akter ikke å slippe taket.

Les saken: 175 millioner kroner og anleggsstart i 2022

Reagerer kraftig

- Det har gått ut et anbud i forbindelse med forprosjektet, som skal vurdere lang eller kort tunnel. Det er jo på en måte bra og viser at prosjektet ikke er dødt, men jeg reagerer kraftig på tidsperspektivet. Vi har en avtale i Oslopakke 3 om at byggestart for Røatunnel er i 2022, som er fullt mulig å overholde om det er politisk vilje til det. Man skal huske at dette kom inn i avtalen, etter at det ble klart at trenering av avtalen i forrige omgang ikke muliggjorde oppstart av tunnel i 2020. I anbudet er det anslått et tidsperspektiv som viser at avtalen med 2022 som byggestart er forlatt. Dette går med museskritt, og det er ikke godt nok. Det legges opp til at reguleringsplan skal oversendes til plan- og bygningsetaten først i slutten av 2023, så skal reguleringsplanen behandles i bystyret og etter det kommer prosjekteringen av tunnelen. Det har ikke kommet noen begrunnelse fra byrådets side om hvorfor avtalen i Oslopakke 3 ikke blir overholdt, sier Lae Solberg og fortsetter

- Det betyr altså at det ikke vil bli noen byggestart før flere år etter 2022. Denne fremdriftsplanen er ikke i henhold til avtalen og dermed et brudd på avtalen. Jeg forventer at byrådet begynner å holde avtalene sine, sier han, og understreker at forprosjektet ikke ville kommet i gang i det hele tatt, uten at de borgerlige partiene hadde stilt krav om det i siste forhandlingsrunde om Oslopakke 3.

Les også: Byrådet må nå velge lang eller kort tunnel

Alle mister troverdighet

Han viser til at det er to år siden konseptvalg for tunnelen, kort eller lang tunnel, ble behandlet i bystyret.

- Vi mente dette kunne avgjøres med en gang, fordi lang tunnel i konseptvalgutredningen viste at både kostnadene er lavere og at fordelene for nærmiljøet er klart større. I stedet vedtok byrådspartiene med støtte fra Rødt at konseptvalget skulle utredes videre. Først nå, to år etter, går altså anbudet for å gjennomføre konseptvalget ut. Dette forprosjektet skulle for lengst vært i gang. Det er en ren trenering, særlig når man ser hvilke prioriteringer og fremdrift andre prosjekter får. I anbudet står det at de skal bruke ett nytt år for å fremme anbefalt alternativ og så to år på reguleringsplan etter valgt konsept.

Han har kjent på de reaksjonene han har fått fra beboere i området og forstår den avmakten folk må føle for denne politiske prosessen.

- Når Ap/MDG-byrådet trenerer Røa-tunnelen, går det utover troverdigheten til alle som er folkevalgte i Oslo. Både de av oss som har kjempet for Røa-tunnelen og de som har akseptert den som en del av en avtale mister troverdighet. Beboere som er plaget av trafikk, luftforurensing og støy lurer jo med rette på hva politikerne driver med. Det synes jeg er fortvilende, men samtidig er det en kraftig motivasjon til fortsatt innsats for tunnelen og nærmiljøet på Røa. Det er viktig at lokale krefter fortsatt står på og synliggjør behovet for en Røatunnel. Høyre kommer aldri til å gi seg. Det går framover, men dessverre som sagt, med museskritt.

Staten forventer framdrift

Eirik Lae Solberg er med i diskusjonen når Høyre legger kabalen for Oslos representanter til stortingsvalg neste år.

- Jeg mener Stortinget og regjeringen bør engasjere seg i denne saken. Når staten, Viken og Oslo har inngått en avtale om samferdsel i Oslo-regionen gjennom Oslopakke 3, så forplikter det alle partene. Og når staten både bidrar med penger og gjennomfører noen av prosjektene, så kan staten forvente framdrift også i de prosjektene som Oslo kommune har ansvaret for, for eksempel Røa-tunnelen. Det skjer ikke her. Det er ikke slik at Oslo kommune ved byrådet, til enhver tid kan velge det som passer dem best. De har en avtale de må følge.

- Røatunnelen er faktisk det eneste prosjektet, som gjennom avtaleteksten både er tidfestet og har en klar finansiering. Kommunen er ansvarlig for framdriften. Hvis jeg kommer på Stortinget vil jeg jobbe for at de sentrale delene av Oslopakke 3 blir gjennomført, ikke minst Røatunnelen. Uansett, så må byrådet instruere Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten om raskere framgang i saken. Dette dreier seg først og fremst om nærmiljøet til innbyggerne på Røa, som også er under hardt utbyggingspress, avslutter Lae Solberg.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...