ANNONSE
Annonse
Akersposten

Slik tar kjøpesenteret seniorene på alvor

– Veldig inspirerende og motiverende for det videre arbeidet, sa senterleder på Røa Senter, Lise Bjerkelund (t.v) da eldrebyråd Tone Tellevik Dahl overrakte beviset på at kjøpesenteret nå er sertifisert som aldersvennlig.

Som det aller første kjøpesenteret i Norge har Røa Senter nå fått sertifiseringen «Aldersvennlig kjøpesenter». Senterleder Lise Bjerkelund forteller at veien ble til mens de gikk.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 26.08.2019 kl 13:27

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

RØA: – Det er veldig gøy at vi har blitt det første kjøpesenteret i Oslo, ja kanskje i Norge, som er aldersvennlig. Og ikke minst veldig inspirerende og motiverende for det videre arbeidet.

Det sa senterleder Bjerkelund sist torsdag, da det var feiring av sertifiseringen som «Aldersvennlig kjøpesenter». Det ble blomsteroverrekkelser, og det ble kake til kundene.

Eldrebyråd Tone Tellevik Dahl var blant gjestene, og hun sa rett ut at hun syntes det var en glede å være på Røa Senter. Byråden kunne faktisk avsløre at hun i studietiden faktisk jobbet på Essostasjonen, vegg i vegg med Røa Senter.

– Det er en glede å konstatere at i de fleste steder i verden lever vi lenger enn før. I 2040 vil det være 50.000 flere eldre i Oslo enn det er i dag. Oslo skal være en aldersvennlig by, og da er det viktig å inkludere og tilrettelegge slik at seniorene kan leve aktive liv, sa byråden.

– En del av det å være selvstendig er det å kunne gå i butikken. For mange kan det være et problem når de blir eldre. Røa seniorsenter og Røa Senter har lang tradisjon i å samarbeide. Derfor tok det ikke lang tid før ideen om å lage et aldersvennlig kjøpesenter ble satt ut live, sa Tellevik Dahl i sin tale.

Hun hadde også noen rosende ord til senterlederen.

– Jeg vil berømme senterleder Lise Bjerkelund for hennes arbeid for å gjøre kjøpesenteret aldersvennlig. Hun har på en forbilledlig måte tatt samfunnsansvar og byråden ønsket at flere kjøpesentre skulle gjøre det samme, sa hun. Byråden berømmet det gode samarbeidet mellom Røakjøpesenter og kommunen..

Tiltak

Hva er det så som gjør Røa Senter ekstra godt tilrettelagt for seniorene? Bjerkelund forteller at initiativet kom fra Røa Seniorsenter, som er plassert i tredje etasje over butikkene. Tidligere leder på seniorsenteret, Arne Harald Foss kom til henne og spurte om kjøpesenteret ville være med på prosjektet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bydelsutvalgets leder, Lars Asbjørn Hanssen, går snart av og trapper opp pensjonisttilværelsen. Han kunne torsdag glede seg over at Røa Senter tar seniorene på alvor.

– Vi ble en pilot, og Pål (Harbye, driftsleder på Røa Senter, red.anm.) og jeg har hatt flere møter med blant andre bydelsdirektør Elisabeth Vennevold og prosjektleder for «Aldersvennlig bydel» i Vestre Aker, Monica Enge Eriksen, sier Bjerkelund.

– Vi startet med å kartlegge hva som var bra nok og hva som kunne bli bedre, sier hun og nevner flere sitteplasser inne og ute, bedre belysning, informasjonstavler med blant annet buss- og t-baneavganger inne på senteret, bedre skilting, bedre sikring av fellesarealer – og ikke minst bedre måking og strøing utenfor senteret om vinteren, sier senterlederen til Akersposten.

– Vi hadde lite å forholde oss til av krav og regler. Veien ble til mens vi gikk, og det er mye sunn fornuft i et sånn prosjekt, sa Bjerkelund på markeringen torsdag.

– Sammen med vår driftssjef Pål Harbye har vi funnet frem til lure løsninger og tenkt utenfor boksen, som det heter, på ting vi kunne forbedre og tilrettelegge. Vi har også hatt møter med de eldre – de har alltid nye perspektiver på ting, sa hun.

Seniorservice

Også butikkene på senteret har gått inn for å tilrettelegge bedre for eldre.

– Øystein hos Meny har delt mye om hvordan de tenker og jobber hos Meny. Det å se kundene og deres behov uten at kunden føler seg foreldret, som jeg liker å si. Høyt servicenivå, hjelpe kunden rundt i butikken og handle for dem, følge dem hjem hvis de ikke finner veien, sa Bjerkelund. Hun hadde flere eksempler fra senteret:

– Linda hos Saxen frisør som kjørte kunden hjem da det kom for mye nysnø til at rullatoren kunne trilles. Pål som ble med kunden hjem for å henge opp et bilde på veggen. Vi har mange gode historier! sa hun.

– Men det er også de små tingene som å gi et glass vann og trøste når noe er leit, lytte når noen opplever noe vondt. De ansatte her på senteret er utrolig dyktige, sa hun.

Lise Bjerkelund understreket at de ikke er i mål, at «Aldersvennlig kjøpesenter» er en prosess som fortsetter.

– Vi kan alltid bli bedre. Hver dag er det nye ting som må løses.