Akersposten

Plutselig var veien stengt av VAV

TORSDAG MORGEN: En trafikkvakt kommer for å låse opp den første bommen, men samtidig må han forlate det farlige krysningspunktet han skal passe på. Foto: Kristinn Hegna

Det var litt av en overraskelse for beboerne på Franzebråten da den eneste veien ut av området var stengt torsdag morgen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 09.12.2021 kl 22:01

SOLLERUD: Beboerne på Franzebråten, rett ved Sollerudstranda, har bare én vei ut og inn av sitt boområde. Det er på en vei som også er byens mest trafikkerte sykkelvei.

- Da vi skulle kjøre ut i morges hadde, Skanska satt opp to låste bommer på sykkelveien, slik at vi ikke kunne kjøre ut og inn fra vårt område. For syklistene som kommer nedover i mørket i snødrevet er det livsfarlig da de må kjøre slalåm mellom bommene. Trafikkvakten på stedet spurte forundret om vi ikke har fått nøkkel, men vi har hverken fått nøkkel eller blitt informert om at bommene skulle komme. 15-20 husstander var sperret inne - og hva med ambulanse, brannbiler og søppelkjørere, spør Kristinn Hegna.

Mest trafikkfarlige krysningspunkt

Bommene er satt opp nær et ulykkesområde på hovedsykkelveien hvor mange syklister kommer i stor fart mot krysningspunktet med tungtransport fra Sollerudstranda.

Hegna tar kontakt med VAV og får opplyst at Skanska, som er Vann- og avløpsetatens entreprenør på stedet, har fått tillatelse av Statens Vegvesen om å oppføre bommene med cirka 30 meters mellomrom, med passering gjennom en to meters åpning på siden. Hensikten er å dempe farten til syklistene, i og med at det har oppstått flere situasjoner med fare for uhell, i følge Skanska.

I et notat fra Statens Vegvesen står det at det skal være trafikkvakter på stedet, og vaktene som styrer trafikken i krysningspunktene ved Drammensveien 288 skal betjene bommene et stykke opp i bakken. Ved behov for passering med store biler i tider når bommene er lukket, skal vaktene åpne bommene og la slike biler passere. Dette gjelder altså i tiden hvor det er tungtransport til og fra Sollerudstranda.

- Hva da med oss som bor her da? I dag har bommene vært låst. Da vi kom med bil, måtte trafikkvaktene forlate posten hvor de skal overvåke tungtrafikken som krysser sykkelveien, som er det mest trafikkfarlige krysningspunktet i området. Større personbiler vil ikke ta sjansen på å presse seg gjennom åpningen på siden av bommene, sier Hegna, som igjen utrykker forbauselse over at beboerne som må bruke denne delen av sykkelveien, verken blir hørt eller informert.

Ingen god løsning

Senere på dagen kommer ny informasjon fra Vann- og avløpsetaten. De informerer om at bommene ikke skal være låst når de står i stengeposisjon, slik at bilistene selv kan gå ut å åpne og stenge bommen.

- Det er jo ingen god løsning. Vi vet jo at dette er en svært trafikkert sykkelvei. Skal vi betjene to bommer ved å parkere og gå ut og inn av bilen fire ganger, mens det raser syklister forbi i begge retninger? Dette skaper flere problemer enn det løser. Ikke minst blir det enda flere farlige situasjoner mellom syklister, gående og biler enn det var før VAV etablerte anleggsområdet. Allerede tidlig i prosessen for tre år siden advarte vi mot dette farlige krysningspunktet og nå kommer de altså de opp med en nødløsning som skaper nye konflikter, avslutter Hegna.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å forbedre nettstedet. Ved å godkjenne aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...