Akersposten Media

Akersposten

- På tide at politikerne tenker nytt

UAVHENGIG: Turveien går uavhengig av annen trafikk. Store trygge fotgjenger- og oppholdsarealer. Et kryss uten bommer og venting. Metrobussene styres som bilene i krysset.

Det er stor usikkerhet knyttet til når eller om det kommer en oppgradering av Holmenkollbanen med planfrie kryss. Eystein F. Husebye ber politikerne i rådhuset behandle hans forslag, som innebærer en erstatning av dagens T-bane med el-drevne metrobusser og tur/sykkelvei på «taket».

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 22.04.2020 kl 14:38

VESTRE AKER: Akersposten skrev om «Ikke noe håp for Vinderenkrysset», hvor byrådsavdeling for miljø og samferdsel sier klart fra: Det er ikke iverksatt noen videre planlegging av prosjektet da midler er prioritert til andre tiltak som Fornebubanen og trikkeoppgraderinger.

Dette bet Eystein F. Husebye seg merke i, som tidligere har presentert et forslag med tur/sykkelvei på tak over el-busser som erstatter t-banen i dagens trasé.

Se saken: «Et alternativt transportsystem i åsen»

- Jeg foreslår en ny type kollektivløsning som gir kort reisetid, og som er robust mot klimautfordringene. Når denne løsningen bygges sammen med en turvei for sykkel og gange, blir resultatet et kostnadseffektivt transportsystem for Holmenkollåsen som også er lite arealkrevende. Turveien i denne kombinerte løsningen vil gi en veldig mye bedre og tryggere mulighet for alle som vil bruke sykkel og gange i Holmenkollåsen – i fritiden, til jobben og til skolen, sier Husebye.

Saken fortsetter under bildene

PÅ TAKET: Turveien ligger hele veien på taket over el-bussene.

Ingen konkrete planer

- Det foreligger ikke i dag konkrete planer for oppgradering av denne delen av T-banenettet med planfrie overganger. I tillegg er sentrumstunnelen skutt ut i fremtiden, mens flere prosjekter som Fornebubanen har høyeste prioritet. Det får konsekvenser for Majorstuen stasjon. Hvis ikke ny sentrumstunell blir bygget med det første, vil mest sannsynlig den økte trafikken gjennom byen fra Fornebubanen fortrenge den gjennomgående trafikken på Holmenkollbanen. Dette betyr at de reisende på banen får omstigning på Majorstuen stasjon for overgang til de andre t-banelinjene. Det vil også være tilfelle med el-drevne busser, sier Husebye.

VED HEMINGBANEN: Turveien over banen er åpen for tilgang uavhengig av stasjonene for metrobussene, som vist for foreslått utgang/inngang Hemingbanen. Her en plassering ved parkeringsplassen mellom Slemdal og Gråkammen stasjon.

Mer driftssikkert

- Det er også i flere omganger satt spørsmålstegn ved trafikkgrunnlaget på Holmenkollbanen og forslag om nedleggelse av stasjoner har vært fremme. I tillegg er det et stort etterslep med hensyn til vedlikehold og behov for oppgradering av banen. I verste fall kan t-banetilbudet fra Majorstuen til Frognerseteren stå i fare for å bli nedlagt og da er det på tide at politikerne tenker nytt, sier Husebye, som mener at hans forslag vil bli mer driftssikkert enn dagens t-bane.

- Dette er en investering for fremtiden og vil blant annet gjøre at kommunen slipper de store kostnadene knyttet til planfrie kryss på Vinderen og Slemdal. Bussene i traseen vil forholde seg til lysregulering ved disse kryssene og turveien over går uhindret og uavhengig av øvrig trafikk.

SLEMDAL: El-bussene forholder seg til vanlig lysregulering. Ny vei mellom Risalleen og Slemdalsveien åpner for gågate.

Trenger evaluering

Han peker også på de klimautfordringene vi står overfor.

- Klimautfordringene vil også ramme Oslo. Alle typer infrastruktur vil bli utsatt for flomskader. Et våtere og villere vær vil medføre at Oslo’s t-banenett vil bli utsatt for følgeskader som følge av været. På Holmenkollbanen vil det mest sannsynlig komme utrasinger av banelegemet oppover i åsen som følge av ekstreme nedbørsmengder. Baneskråningen over Heming-banen er for eksempel utsatt.

Han forstår at forslaget skaper debatt, men mener at det i første omgang må utredes for å se på i hvilken grad det er gjennomførbart.

- Gjennom en evaluering vil man kunne vurdere om det er hensiktsmessig å gå videre med planene. Jeg har satt opp et kostnadsbudsjett for en evaluering av prosjektet. Summen er på 1 825.000 kroner og dekker blant annet bistand fra formgivende arkitekt, landskapsarkitekt, ingeniør for konstruktive elementer og bistand til vurdering av finansieringsmuligheter. Formålet med evalueringen er å gi allmenheten og politikere et bedre faglig grunnlag for å vurdere om mitt forslag her kan bli et godt og tjenlig transportsystem for Holmenkollåsen. Det er mitt håp at dette skisseprosjektet vil vekke interesse her i Vestre Aker og hos bestemmende myndigheter i byen.

Beskrivelse

Husebyes beskrivende oppsummering av forslaget:

Jeg vil vise hvordan en bane for raske og lydløse batterielektriske metrobusser kan kombineres med en overliggende turvei for sykkel og gange. Banen bygges opp i Holmenkollbanens nåværende trase fra Majorstuen stasjon ( 47 moh.) til Frognerseteren stasjon ( 469 moh.) Banestrekningen er 11,6 km lang og har en stigning på 1:27 i gjennomsnitt. Denne komfortable stigningen betyr at det vil ta under en halvtime fra Majorstuen til Frognerseteren med el-sykkel (25 km/time).

Metrobusstraseen ligger beskyttet mot vær og vind under turveien som åpner for helt nye muligheter for mosjon og opplevelser. Turveien knytter seg til eksisterende veier i åsen. Byggematerialene er klimavennlige massiv- og limtrekonstruksjoner, og utformingen av banen kan ta opp i seg Holmenkollbanens historisk særpreg. Tre og planter i og rundt konstruksjonen vil gi en opplevelsesrik bane der blomster og grønne vekster blir et dominerende element. Under den sammenhengende sykkel- og gangveien fra Majorstuen til Frognerseteren går de lydløse og raske batterielektriske metrobusser som overtar transportarbeidet for T-banen . Banen er frigjort fra t-banens skinnesystem og ruteopplegg og vil kunne gå fortløpende etter vekslende transportbehov og rushtider.

Banen er også tenkt som et nytt element for å skape økt naturmangfold langs banen. Ved den frodige vegetasjonen i banen hele veien, skapes gode oppholdsarealer for fugler og innsekter. Bær og blomster gir mat. Vannledningen inne i turveien for vann til beplantningene og til renhold gir også muligheten for enkelte små vannbad til glede for turgåere og fugler.

Hovedtrekkene ved banen:

  • Banen har lavt økologisk fotavtrykk og minsker arealbehovet for transport i åsen
  • Banen er et forurensnings- og støyfritt banesystem
  • Banen er også et sammenhengende hageanlegg som holder på overskuddsvann
  • Banen gir gode naturopplevelser sommer og vinter ved busker, blomster og fugler
  • Banen gir mosjon i hverdagen for brukerne ved den romslige sykkel- og gangveien
  • Banen gir gangmuligheter på tvers av banen – banen er ingen barriere
  • Banen gir barn og voksne tryggere adkomst til skolegårder og institusjoner
  • Banen betyr at alle nåværende stasjoner oppover i åsen opprettholdes
  • Banen betyr at arbeid for planfrie kryss på Slemdal og Vinderen kan avsluttes

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...