Akersposten Media

Akersposten

Striden om Røatunnel kan igjen velte hele Oslopakke 3:

- Ikke en buffet som byrådet fritt kan forsyne seg av

IKKE SNAKK OM Å FJERNE RØATUNNEL: Hallstein Bjercke og Eirik Lae Solberg står fast ved at miljøtunnelen skal finansieres i henhold til Oslopakke 3-avtalen.

Da er Røatunnel og Oslopakke 3 satt i spill igjen. Høyre og Venstre forlanger at byrådet holder fast ved avtalen i Oslopakke 3.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 13.06.2019 kl 16:17

RØA: Byrådspartiene har i sitt handlingsprogram for de neste fire årene kun satt av midler til planlegging av Røatunnel, selv om det i Oslopakke 3 er avtalefestet at Røatunnel skal igangsettes og finansieres senest fra 2020. Det har ikke manglet på advarsler fra opposisjonens side, i flere omganger, at ytterligere trenering av prosjektet vil sette hele Oslopakke 3-avtalen i spill.

Les også: Det var en elefant i rommet

Leder av Samferdsels- og miljøkomiteen og Høyres byrådslederkandidat, Eirik Lae Solberg og nestleder i komiteen, Venstres gruppeleder Hallstein Bjercke advarer på det sterkeste byrådet om at et «løftebrudd» knyttet til Røatunnelen kan få store konsekvenser.

Kan ikke godta

- Helt siden bomringen ble tatt i bruk i 1990 har det vært bred tverrpolitisk enighet om helt nødvendige kollektiv- og samferdselsprosjektene i Oslo og Akershus. Dette er en enighet som har vært bra for alle i Oslo-området. Oslopakke 3-avtalen er et skjørt kompromiss basert på at alle parter har gitt og tatt. Det er ikke en buffet som byrådet fritt kan forsyne seg av, sier Lae Solberg og fortsetter

- Røa-tunnelen er avtalefestet igangsatt og finansiert fra 2020. Når byrådspartiene skyver igangsetting og finansiering av dette prosjektet ut i det uvisse til etter 2023 en gang er det et klart brudd på avtalen byrådspartiene også undertegnet på. Det kan vi ikke godta, sier Solberg, som også under folkemøtet på Røa om Røatunnel advarte MDG på det sterkeste å sette avtalen i spill.

Svært alvorlig

- Det er svært alvorlig at byrådet ikke følger opp avtalen. For å ikke sette de viktige kollektiv- og samferdselsprosjektene i byen i fare, inviterer vi byrådslederen og samferdselsbyråden til å raskt sette seg ned sammen med oss, slik at vi så snart som mulig får på plass et handlingsprogram i tråd med avtalen til det beste for byen» sier Bjercke og viser til at dette er den eneste muligheten for å få til et bredt tverrpolitisk flertall i bystyremøtet 19. juni, sier Hallstein Bjercke.

Slår contra

Arbeiderpartiet og MDG slår contra og mener det er Høyre og Venstres standpunkt som setter store samferdselsprosjekter i fare. Byrådsleder Raymond Johansen sier til VG blant annet:

– Hvis Høyre og Venstre stemmer ned forslaget som nå ligger på bordet, så sier de også nei til videre planlegging og utbygging av Fornebubanen, ny t-banetunnel, innkjøp av nye trikker og utbygging av trikkelinjer som nå skjer over hele byen, sier Johansen.

Han er bekymret for hva et nei til handlingsplanen kan føre til.

- Hvis ikke Oslo stiller opp med sin andel til disse prosjektene, så risikerer vi at Staten trekker sitt bidrag, slik de nå har gjort i Drammen, Skien og Arendal. Det spillet Høyre og Venstre nå har satt i gang er derfor meget dramatisk for Oslo, sier Johansen.

Les også: «Ingen grunn til HURRA»

I samme sak sier miljø- og samferdselsbyråd, Arild Hermstad (MDG) at kravet om å sette av penger til tunnel vil kutte kraftig i viktige kollektivløft og mener at byrådet med sin handlingsplan tar konsekvensene av økende inntekter og synkende utgifter i Oslopakke 3.

–Jeg forstår ikke hvordan Høyre og Venstre kan mene dette er et avtalebrudd. Vi er jo i gang med planlegging av Røatunnelen. Men Oslopakke 3-avtalen slår også fast at vi skal bygge Fornebubanen, nytt signalanlegg og ny T-banetunnel, og at bompengeinntektene skulle være langt høyere, sier Hermstad til VG og fortsetter

– Da må Høyre og Venstre være ærlige overfor seg selv og velgerne om hvilke prosjekter de vil kutte, ikke stadig komme med løfter om høyere utgifter.

Et lokalt miljøprosjekt

Lae Solberg mener at byrådspartiene forsøker å snu fokuset vekk fra realitetene i avtalen.

- Helt siden Oslopakke 3 ble undertegnet har byrådet systematisk motarbeidet Røa-tunnelen. Først brukte de lang tid på å utrede en løsning for tunnel, som utrolig nok inneholdt et alternativ om at det ikke skulle bygges tunnel. Deretter har de fått med seg hele venstresiden i bystyret på å bestille nye forsinkende utredninger av både lang og kort tunnel når alle forstår at lang tunnel er i realiteten er det eneste fornuftige alternativet. Prisen er omtrent den samme, og når kort tunnel innebærer at man må rive 10-12 boliger flere hus enn ved lang så er ikke dette noe å lure på, sier Lae Solberg.

Les også: Kort eller lang Røatunnel?

- For Høyre er det viktig at vi som undertegnet på Oslopakke 3 avtalen står sammen om den når det blåser. Byrådet kan ikke se bort fra sentrale avtalepunkter bare fordi det passer dem. Røa-tunnelen er et lokalt miljøprosjekt. Når gjennomgangstrafikken på Griniveien mellom Bærum og Oslo legges i tunnel vil Røa virkelig blomstre. Det er ikke tvil om at byrådet har brutt avtalen, og det er de som bryter avtalen som har ansvaret for at den settes i spill. Som Bjercke sier har vi nå invitert byrådsleder og samferdselsbyråden til et møte, for å diskutere situasjonen som har oppstått og hvordan vi sammen kan løse den på en konstruktiv måte, samtidig som avtalepunktet om Røa-tunnelen ivaretas, avslutter Lae Solberg.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...