Akersposten Media

Akersposten

– Vi kommer hjem til deg

EldreFACT er en helsetjeneste hvor en blir oppsøkt hjemme og hvor en får et tilbud der en bor. – Nå er Ullern og Vestre Aker med, sier Sarah Jayne Mathiesen, psykiatrisk sykepleier (til v.), og Bente Otto, avdelingsdirektør i Bydel Ullern. Foto: Bjørg Duve

– Vi kommer hjem til deg. Dette er et tilbud til de med alvorlig psykisk lidelse. Vi er så glade for at vi er kommet i gang med et nytt tilbud for eldre mennesker som sliter med store psykiske problemer, sier Bente Otto, avdelingsdirektør for helse og mestring i Bydel Ullern.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 14.02.2020 kl 10:35

ULLERN/VESTRE AKER: – Vi var klar over at behovet var der, fortsetter Otto, som er glad for at eldreFACT nå er et tilbud også for innbyggerne i Ullern og Vestre Aker.

Våre to bydeler kom med i dette opplegget på slutten av fjoråret. Tilbudet driftes av alderspsykiatrisk avdeling ved Diakonhjemmets sykehus og Oslo kommune. Bydelene Grünerløkka og Frogner startet opp med eldreFACT høsten 2018.

– Tilbudet er til mennesker over 65 år med alvorlige psykiske lidelser, rusproblemer og kognitiv svikt for å neve noe, sier Otto, og legger til at det samarbeides mellom yrkesgrupper.

– Det er viktig.

Oppfølging hjemme

Sarah Jayne Mathiesen, psykiatrisk sykepleier og Bydel Ullerns representant i eldreFACT-teamet sier:

– Dette er en helsetjeneste hvor vi oppsøker den enkelte og gir tilbud der vedkommende bor. Vi reiser hjem til folk. Ser hvordan de har det, og hva de trenger. Prøver å finne ut hvordan vi kan gjøre livet bedre for den som er psykisk syk.

Dette er et tverrfaglig tilbud med blant andre psykiatere, sykepleiere, spesialister innen geriatri, ergoterapeuter og fysioterapeuter.

– Når livet er tungt og vanskelig, kan det også bli temmelig kaotisk. Vi kommer inn for å hjelpe til med at vedkommende får en tilværelse en mestrer, sier Mathiesen. Det er blant annet viktig å få hjelp til å bryte isolasjon og trene på sosiale sammenhenger.

Brobygger

– Når vi oppsøker den enkelte hjemme er det fordi det er der og i nærmiljøet rundt vi må få livet til å fungere, sier Mathiesen. Når mennesker har en alvorlige psykisk lidelse, følger FACT-teamet opp, sier Mathiesen og legger til at oppfølging kan bli både tett og nært. I andre perioder klare vedkommende seg på egenhånd.

– Teamet fungerer som brobygger til andre tjenester og aktiviteter, og vi kan hjelpe med å bygge sosialt nettverk, sier Mathiesen og minner om at når livet butter, trenger de fleste av oss hjelp.

– Rammes en av en psykisk sykdom, er ikke det annerledes enn å få en somatisk sykdom. Likevel er psykiske lidelser forbundet med tabu, men det er ikke et benbrudd eller diabetes, sier Sarah Jayne Mathiesen, som er psykiatrisk sykepleier. Hun legger til at det å være psykisk syk er å være syk på linje med andre sykdommer.

Helhetlig tilbud

– Vi er sikre på at vi via denne team-måten å jobbe på, klarer å gi en bedre oppfølging til den enkelte, fortsetter Otto og legger til at målet med behandlingen fra et FACT-team, er at en skal få et samlet og helhetlig tilbud.

– Ved å få oppfølgning der du bor kan det bygge opp eller styrke det sosiale nettverket. Det er viktig, fortsetter Otto.

FACT betyr at en snakker om en fleksibel og aktivt oppsøkende behandling. FACT står for Flexible Assertive Community Tratment. For tjenester fra Fact-team kreves det henvisning fra lege, som det er tett samarbeid med.

Ring innbyggerkontakten

– På generelt grunnlag er det slik at hvis du lurer på om noen du kjenner eller en i nabolaget trenger hjelp, ring innbyggerkontakten, oppfordrer Otto.

Du kan ringe anonymt.

– Vi er ikke interessert i hvem som ringer, men hvem det ringes om, sier Otto. Hun er klar over at det å be om hjelp eller varsel om noen andre som trenger hjelp kan være vanskelig. Derfor er det ikke så lett å finne fram til dem som har behov for hjelp for sine psykiske lidelser.

– Vi ønsker å hjelpe noen av de mest sårbare. De som trenger å komme i kontakt med hjelpeapparatet uten å makte å gjøre det selv. Derfor er det viktig for oss at vi kommer i kontakt med dem, sier Bente Otto. og legger til at de fleste henvendelsene kommer via fastlegen.

I Bydel Ullern ringer en 950 71 048 fra mandag til fredag. Innbyggerkontakten svarer på spørsmål knyttet til tjenester og tilbud i bydelen. I Vestre Aker ringer en 23 47 60 97.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...