Akersposten Media

Akersposten

– Vi hører «fuck you» og «gå og heng deg» – og det er ikke med smilefjes

Kontaktlærere på sjette trinn: Annette Rørvik (t.v) og Kirsten Nygaard ser frem til å se hva som skjer med miljøet når elevene nå tester ut to nettfrie uker. Foto: Fredrik Eckhoff

– «Prosjekt Offline» er helt klart en konsekvens av sosiale medier og hvordan dette påvirker barna, sier Annette Rørvik, kontaktlærer på sjette trinn på Lysejordet skole, som i samarbeid med elever og foreldre har kommet frem til at alle elevene nå skal gå offline i to uker.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 27.02.2019 kl 11:50

LYSEJORDET: Tidlig i februar var det foreldremøte på sjette trinn på Lysejordet. Det ble et par timer med engasjert diskusjon, og hovedtemaet var de sosiale relasjonene mellom elevene.

– Vi skjønte det spesielt utover senhøsten i fjor. Vi hørte mye veldig stygg ordbruk. Det har vært mange grove ord, og vi vet at mye av dette kommer fra dataspill og youtube, sier Annette Rørvik.

Vi møter Rørvik og kontaktlærer-kollega Kirsten Nygaard, som begge forteller at sjette trinn har vært mye preget av konflikter som stammer fra elevenes bruk av nett og sosiale medier utenom skoletiden.

– Blant en del av guttene hører vi mye stygg ordbruk. – Vi hører «fuck you» og «gå og heng deg», sier Rørvik.

– Og det er ikke med smilefjes…?

– Nei, det er ikke med smilefjes, sier hun.

– Vi har også jenter som har mye konflikter, og vi ser at sosiale medier forårsaker veldig mye. De tar det meg seg, og så blir konfliktene servert oss her på skolen, sier hun.

– Så har vi brukt masse tid på skolen til å løse konflikter. Vi har hatt klassemøter, guttemøter og jentemøter. Dette har tatt bort konsentrasjonen, sier Kirsten Nygaard.

– Tar bort fokuset

Akersposten tar også en prat med seks av sjetteklasseelevene på skolen, og de bekrefter det lærerne sier.

Her leser elevene opp reglene i avtalen. Saken fortsetter under videoen.

Lysejordet-elevenes avtale

– Det er flere som har snakket stygt på sosiale medier, og som tar med seg konfliktene inn i skoledagen. Dette tar bort fokuset fra skolen, og det er elever som gruer seg til å gå på skolen, sier Iben Omli.

– Noen skriver noe, og så er det andre som skriver tilbake, og så er det mange som er på gruppen og som ser det, og flere blir trukket inn. Da kan det bli konflikter, sier Ella Louise Oklum Andersen.

Julie Thrap Huse beskriver hvordan elever sitter og venter på at det plinger telefonen, og det dukker opp en ny melding på Snapchat.

– Det har hendt at noen våkner klokken ett om natten av at det plinger i telefonen, sier hun.

Foreldrene ble med – etter sterk debatt

Så omfattende ble utfordringene på sjette trinn, at kontaktlærerne på trinnet foreslo for foreldrene på foreldremøtet i begynnelsen av februar at alle elevene skulle gå helt offline i to hele uker.

I ettertid innser de at de muligens skulle forberedt foreldrene litt i forkant av møtet om sin store plan, for det ble visstnok mye diskusjon. Men etter to tildels heftige timer var konklusjonen klar. Foreldrene var med.

– Vi hadde ikke fått til dette uten foreldrene, sier Nygaard.

Første mandagen etter vinterferien, altså 25. februar, er elevene i gang med prosjektet.

– Vi får lov til å ringe og til å sende sms, men vi kan ikke være på sosiale medier, ikke se på Youtube og ikke spille. Skal vi se film eller noe sånt, må vi ha tillatelse fra foreldre, sier Julie.

Tidkrevende nett

Hvordan er så forståelsen blant elevene for hvorfor de nå skal gå i to uker uten å være på nett og sosiale medier? Rundt bordet er de seks sjetteklassingene vi prater med, litt uenige om hvor vanskelig det blir å holde seg unna. Men de er enige om at noe måtte gjøres.

Fra v: Julie Thrap Huse (6a), Iben Omli (6b), Mina Kristine Bugge Opheim (6c), Johannes Thorin Øistad (6a), Jacob Lund Mathisen (6b) og Ella Louise Oklum Andersen (6c). Foto: Fredrik Eckhoff

– Det er ikke bare at det er mye stygt språk, men det er også sånn at mange bruker ekstremt mye tid på nett. Det gjør at vi får mindre tid til å gjøre lekser og mindre tid til å være sosiale, sier Johannes Thorin Øistad.

– Når man spiller, kan man spille med fremmede. Det kan hende de er voksne, de bruker fremmede banneord, og så har noen tatt med seg dette til friminuttet og til timene. Kanskje har de ikke engang visst hva det egentlig betyr, sier Ella.

– Mange tuller med sykdommer for eksempel og kan si «har du aids eller noe?» Det er jo ikke så veldig greit for dem som kanskje har en sykdom, sier Mina Kristine Bugge Opheim.

– Noen ganger når man er med hverandre hjem, gjør man ikke så mye annet enn å ta bilder på snap og sitte med hver sin telefon. Da kunne man like gjerne sittet i hvert sitt hus og gjort det, sier Julie, som påpeker at det faktisk er 13-årsgrense på de fleste sosiale medier, og at det er en grunn til det.

Må legge andre planer

Hva har de 65 elevene på sjette trinn på Lysejordet planer om å gjøre de neste par ukene? Spille brettspill eller ta en telefon til noen de ikke har ringt til på en stund?

– I dag skal jeg i bursdag, og i morgen skal jeg ta bussen opp til Tryvann. Det skal jeg gjøre onsdag og torsdag også! smiler Jacob Lund Mathisen. Han innrømmer at han la inn litt ekstra tid til spilling de siste par dagene av vinterferien, ettersom det nå blir to «tørre» uker.

Nå har elevene underskrevet avtale om at de skal følge reglene i disse to ukene, og når vi spør elevene om de tror at avtalen vil bli fulgt, er i hvert fall de fire jentene sikre i sin sak.

– Jeg tror de fleste kommer til å holde dette. Mange sier at siden det er lov til å se på tv, går det greit, sier Julie.

– Jeg tror alle kommer til å følge dette, når man har underskrevet avtale. Jeg tror ikke man tør, sier Ella.

Guttene er muligens litt mer usikre, men er til slutt ganske enig med jentene.

– Men jeg tror kanskje noen få kommer til å bryte avtalen i hemmelighet. Noen er helt avhengig, sier Johannes.

De ser alle sammen frem til å få langt mer tid til å være sosiale med hverandre – i det virkelige liv.

Ønsker varig effekt

– Det blir nesten som en avrusning, sier kontaktlærer Rørvik, og forteller at elevene har tilgang på en logg, hvor de kan skrive beskjeder til lærerne sine. Dermed vil lærerne få bedre innblikk i hvordan elevene responderer på prosjektet.

– Vi har allerede fått inn beskjeder fra elever som syns dette er veldig fint, sier hun. Men lærerne forteller også at det var sterke reaksjoner fra mange elever dagen etter at «vedtaket» var gjort på foreldremøtet.

– Det var noen som var sinte, og det var noen som var lei seg. Det kom noen tårer, sier hun.

Målet er at de skal merke bedring i det sosiale miljøet i de tre sjetteklassene i løpet av disse to ukene.

De er også opptatt av at dette får en positiv konsekvens og varig bedring av miljøet og gjør at elevene oppfører seg bedre på sosiale medier og i hverdagen, hjemme og på skolen. Prosjektet skal evalueres både underveis og i etterkant.

Til slutt ønsker de to lærerne å utfordre naboskoler til å gjøre det samme.

Følg Akersposten på Facebook

Nyhetsbrev fra Akersposten

Meld deg på Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...