Akersposten Media

Akersposten

Utrygg skolevei:

- Vi er forberedt på en skikkelig fight

TRYGG SKOLEVEI?: Rett ved fotgjengerovergangen i Stasjonsveien, hvor Hemingveien munner ut, havnet denne bilen på taket den 20. september i år. Foto: Fra FAUs presentasjon

Foreldrene ved Holmen skole vil med ny styrke ta opp kampen for å sikre skoleveien til barna.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 06.11.2019 kl 10:49

HOLMEN: - Det er stor bekymring knyttet våre barns skolevei og dette har topp prioritering i skolens FAU. Også skolens administrasjon med rektor i spissen og driftsstyret støtter oss i kampen for å sikre skoleveien, i et område med stadig voksende trafikk og med biler som holder alt for høy fart, sier Nils Jakob Hasle, FAU-representant ved Holmen skole.

Stasjonsveien farlig

Skolen viser til gammel infrastruktur, som ikke oppgraderes i takt med behovet, med økt trafikk og flere barn i trafikkbildet. Det har vært flere ulykker og nestenulykker i området som involverer både myke og harde trafikanter. Stasjonsveien med smale fortau, som blir dårlig ryddet om vinteren, blir pekt ut som svært farlig for mange elever ved skolen.

Akersposten møtte Hasle sammen med to foreldre til barn på 1. trinn, Andrew Redfern og Erlend Gamst. Alle tre stilte i bydelsutvalgets «Åpen halvtime» og presenterte de store utfordringene barna står overfor og hvilke løsninger som kan bøte på dette.

Les også: Holmen skole: Parkeringsforbud for å sikre skolevei

Saken fortsetter under bildene

I BJØRNVEIEN: Andrew Redfern, Nils Jacob Hasle med datteren Ingri og Erlend Gamst kjemper for tryggere skolevei. Her i Bjørnveien vil de ha fortau og bedre snørydding og brøyting som noen av tiltakene. Foto: Vidar Bakken

- Stasjonsveien som er en gjennomfartsvei med svært høy trafikk, har en av de trangeste veibanene med et fortau på 1,1 meter på store deler av strekningen. I lange perioder er ikke en gang fortauet brøytet om vinteren. Her blir busser og lastebiler tvunget helt inntil det smale fortauet med den risikoen dette innebærer for barna på glatte fortau, sier Redfern.

Les også: Komplett kaos ved Holmen skole

Vil ha gjennomført umiddelbart

- Det er også et overordnet politisk mål at der det kommer skole skal infrastrukturen følge etter med blant annet nødvendig endring av veistrukturen. Det skjer ikke her. I Stasjonsveien og Bjørneveien klarer de altså ikke å opprettholde en tilfredsstillende standard for snørydding og brøyting, sier Gamst.

BLANDET TRAFIKK: Store og små barn sammen med voksne og barnevogner er en dårlig kombinasjon med skolebuss og biler i fortausløse Bjørnveien. Foto: Fra FAUs presentasjon

Alle tre peker på at det kjøres altfor fort på småveiene og ikke minst i den sterkt trafikkerte Stasjonsveien, samt Holmenkollveien.

Les også: Bjørnveien: Skolebussen kjørte seg fast, og barna måtte ut i veien

- Det er noen tiltak vi vil ha gjennomført umiddelbart og som ikke innebærer store kostnader. Som tidligere sagt er hyppigere snømåking og bortkjøring av snø en selvfølge. Fartsgrensen i Stasjonsveien må senkes fra 40 til 30 kilometer i timen på strekningen Hemingveien og ned til Holmenhavna og det må etableres opphevet gangfelt i alle de fire overgangene krysset Holmenkollveien/Stasjonsveien. Det er et område hvor flere setter opp farten for å «rekke» lyset, sier Hasle.

STASJONSVEIEN: Smal vei med stor trafikk, kombinert med smale fortau som ikke er ryddet, skaper utrygghet. Foto: Fra FAUs presentasjon

Trygge overganger

- Det er få trygge overganger for skolebarna og det trengs også fartsreduserende tiltak med opphevet gangfelt ved Ready-huset, hvor veldig mange barn krysser veien både til og fra skole og barnehager og til Readys aktiviteter. Også i overgangen mellom Holmenkollveien og Hemingveien trenger vi opphøyd gangfelt. Holmenkollveien er også en vei med behov for flere opphevede gangfelt som reduserer hastigheten, sier Gamst.

Med trange forhold i Bjørnveien oppstår det situasjoner med barn, skolebusser og biler.

- Det må komme på plass fortau i Bjørnveien mot skolen, i hvert fall fra der Løkkaskogen møter Bjørnveien. Vi har også foreslått at Bjørnveien gjøres enveiskjørt, sier Redfern.

Mangelfull respons

Utvalget har også foreslått lyssatte fartsreguleringsskilt og flere lysregulerte overganger. Stasjonsveien må få bredere og høyere fortau og det må etableres sykkelfelt. De ønsker seg også automatisk fartskontroll i Stasjonsveien.

- Det kan høres ut som mye, men det på tide at Bymiljøetaten forstår at etablering av en ny og stor barneskole innebærer nye tiltak. Vi synes responsen fra etaten er mangelfull og vi håper politikerne i bydelen vil stille seg bak oss og støtte oss i kampen for bedre og sikrere skoleveier, sier Hasle, som kan fortelle at skolens egen kampanje for å begrense kjøring av barn til skolen har redusert bilbruken.

- Vi fortsetter denne kampanjen. Samtidig har vi mange voksne trafikkvakter på utsatte steder, men det er bare til hjelp i korte perioder om morgenen i forbindelse med skoletiden. Nå må vi få på plass gode og varige tiltak. Som sagt dette har høy prioritet og vi er forberedt på en skikkelig fight, avslutter Hasle.

Les også:

FAU, rektor og bydel venter på svar om sikring

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...