Uvisst hvor dyrt det blir å reise kollektivt - men dyrere blir det

BLIR DYRERE: Kollektivreisende er med på spleiselaget i Oslopakke 3, men hvor dyrt det blir er fremdeles uvisst. Foto: Vidar Bakken

I forbindelse med Oslopakke 3, ble det i fjor oppnådd enighet mellom Oslo og Akershus om at billettprisene på kollektivreiser skulle økes vesentlig neste år. Nå blir disse halvert.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 31.10.2017 kl 13:49

OSLO: I følge avtalen i Oslopakke 3 skal de kollektivreisende ta sin del av kostnadene med blant annet finansieringen av ny sentrumstunnel for T-banen og ikke minst Fornebubanen.

Byrådet ville så gjøre en endring i avtalen gjennom sitt budsjettforslag, å fullt ut kompensere for hele den planlagte ekstraordinære prisøkningen med ekstra tilskudd fra Oslo og Akershus, og et bidrag fra Ruter. For at dette skulle la seg gjennomføre, måtte også Akershus fylkeskommune være med på en tilsvarende kompensasjon, hvor Akershus er 40 prosent eier av Ruter, mens Oslo er 60 prosent eier.

Les også: Her kommer Oslos 60 nye bomstasjoner

Kompromiss

Akershus fylkeskommune var ikke villig til å subsidiere billetter over budsjettet og viste til avtalen som var inngått i fjor, hvor cirka 150 millioner kroner skulle tas inn gjennom økte billettpriser. Nå er det inngått et kompromiss.

Byrådet i Oslo og Akershus fylkeskommune er enige om å redusere den allerede avtalte økningen i billettprisene for kollektivreiser i 2018. Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom i 2018.

Les også: BUDSJETT 2018: - Avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt

- Vi har kommet til enighet om å halvere den planlagte økningen i billettprisene fra februar neste år. Det er bra både for de som reiser kollektivt og for miljøet. Dette bidrar til å sikre kollektivtrafikkens konkurranseevne mot privatbilen og gir rom for en fortsatt høy passasjervekst, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg og fylkesordfører Anette Solli i en felles uttalelse.

Les også: Oslo blir et fengsel

Ruter tar regningen

Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 for 2018 vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom (79 millioner kroner). Den andre halvparten (79 millioner kroner) hentes inn gjennom en justering av billettprisene. Enigheten om alle kollektivprosjektene i Oslopakke 3 ligger fortsatt fast.

- Da vi forhandlet om Oslopakke 3 i 2016, var det enighet om at både bilister og kollektivreisende burde være med å bidra til finansieringen av samferdselsprosjekter i hovedstadsregionen. Nå blir prisøkningen bare halvparten så stor i 2018. Det er viktig for reisende både i Akershus og Oslo, sier Solli.

- Byrådet ønsker å sikre at kollektivtrafikken har billettpriser som er konkurransedyktig mot privatbilen. Derfor foreslo vi i vårt budsjett å kompensere hele den planlagte ekstraordinære prisøkningen med ekstra tilskudd fra Oslo og Akershus, og et bidrag fra Ruter. Dessverre fikk vi ikke på plass full kompensasjon nå i høst, men det er bra vi kom til enighet slik at vi reduserer prisøkningen neste år, sier Lan Marie Berg.

Kompromisset gjelder altså kun for 2018 og det er ikke klart hva kollektivprisene blir. Hva som blir resultatet for 2019 og årene etter er også uvisst.

Les også:

Ullerns hovedtrener om kreftdramaet:
– Det var jævlig tøft å se hva «gutten vår» ble utsatt for

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...