Utvider med ungdomstrinn høsten 2019

Rektor Elise Evjenth og elevrådsleder Christina Elgborn (7. trinn) ser frem til ungdomsskoletrinn på Montessoriskolen Lyse. Foto: Fredrik Eckhoff

Skolen feirer i år sitt 25-årsjubileum. Nå ryddes det plass til en utvidelse, når opptil 20 elever høsten 2019 tar fatt på ungdomsskolen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 15.10.2018 kl 16:02

ULLERN: I den flotte, ærverdige praktvillaen Villa Lyse i Ullernåsen holder Montessoriskolen Lyse til, og det har den gjort siden 2002. Skolen startet opp allerede i 1993, den gang i et annet bygg, først med de yngste trinnene, senere som full barneskole.

I underetasjen holder i dag montessoribarnehagen Solsikken avdeling Lyse til, men denne skal flytte ut i mars 2019 for å gi plass til ungdomsskole.

Montessori-hverdag

Akersposten får en guidet rundtur, der søstrene Thea og Mara Tabacaru (sjette trinn), elevrådsleder Christina Elgborn (syvende trinn) og rektor Elise Evjenth forteller om hvordan Montessoriskolen Lyse drives. Vi beveger oss først gjennom store saler som huser de to gruppene som er de yngste på skolen. Dette er elever første til fjerde trinn.

Stemningen er rolig, noen elever sitter i grupper, noen sitter på gulvet sammen, et par elever sitter dypt konsentrert med hver sin bok, mens andre sitter i små grupper og får undervisning av lærer.

Det ulike læringsmateriellet som er så typisk for montessoriskolen, er godt tilgjengelig i åpne hyller sentralt plassert i rommene.

I etasjen over er elevene eldre. Der er det femte til syvende trinn som holder til, og når vi rusler gjennom lokalet, er elever og lærere i ferd med å rydde opp og gjøre seg klare til spising og utetid.

Utvider

Akkurat nå er det 116 elever som har sin skolegang i den mer enn 1000 kvadratmeter store villaen som en gang var eid av familien Astrup. Det sies at mange celebriteter har vært her. Faktisk skal kongeparet ha hatt noen av sine første, litt hemmelige møter akkurat her i Villa Lyse.

Fra v: Christina Elgborm, Thea Tabacaru, Mara Tabacaru og Elise Evjenth viser frem kjøkkenet, der de eldste elevene har stekt vafler.

Men det er mange år siden. Nå er det elever og lærere og fullt fokus på montessoripedagogikk.

– Gradvis har skolen blitt større. Senest i fjor var vi godkjent for 95 elever, mens nå er vi altså 116 og er godkjent for opptil 200 elever. Men skal vi øke, må vi legge til rette for økningen, sier rektor Evjenth, som sier at drømmen var å huse hele løpet fra barnehage til ungdomsskole, men de måtte innse at det ikke lot seg gjøre i dette bygget.

Dermed må barnehagen altså vike plassen.

– Tanken er at elevene skal kunne gå hele grunnskolen her, sier hun og forteller at høsten 2019 vil skolen få 8. trinn for første gang. Først og fremst vil det åpnes for at elevene som går ut av barneskolen, altså syvende trinn, går videre.

– Det vil også være åpning for å få inn noen nye ungdommer, sier rektor.

Lyst til å fortsette

Elevrådsleder Christina syns tanken om å kunne fortsette på skolen også neste år er spennende.

– Jeg har veldig lyst til å gå på ungdomsskole her, sier hun og forteller at hun trives god med montessoripedagogikken. Selv om det er noen år siden hennes første møte med skolen i første klasse, husker hun blant annet fokuset på hvordan man skal behandle hverandre.

Montessoriskolen Lyse i Villa Lyse.

– Fra starten av er lærerne opptatt av innestemme, og hvordan vi skal være mot hverandre. Med første til fjerde trinn i samme rom lærer vi hvordan vi skal oppføre oss mot andre, også de som er eldre og yngre, sier hun.

– Man føler seg veldig trygg, vi leker fint med barn fra de andre trinnene fordi vi kjenner dem godt, sier Christina.

Rektor snakker om frihet, men innenfor tydelige rammer.

– Vi trener denne selvstendigheten helt fra barnehagen. Pedogogikken følger barnets utvikling fra barnehage til ungdomsskole. Vi skal lære elevene å bli gode samfunnsborgere, ikke bare lære fag. Både det teoretisk og det praktisk skal gå hånd i hånd, sier Evjenth, som understreker at montessoriskolene har de samme kompetansemålene som den offentlige skolen.

– Nasjonale prøver er vi med på. Våre elever skal følge vanlig eksamensordning slik at de kan møte de offentlige kravene som er nødvendig i forhold til opptak i videregående skole, sier rektor.

Du vil aldri høre noen skoleklokke ringe når du er på en montessoriskole. Skoledagen er delt inn i lengre økter, fra 8.30 til 11.45. Så er det spising og en time utetid. I øktene er det mye ulikt arbeid som foregår.

– Elevene får oppleve det magiske med å få lov til å sitte å holde på med noe i lengre tid uten at noen drar dem ut av arbeidet. Men spising og utetid, det er viktig. Det utsetter vi aldri, smiler hun.

Godt i gang med utvidelse

I august 2019 er altså den første ungdomsskoleklassen i gang på Montessoriskolen Lyse, og rektor Evjenth forteller at forberedelsene er godt i gang. De første lærerne er allerede ansatt.

– Vi har satt av ressurser, og vi er ferd med å kjøpe inn materiell. Vi skal ansette flere, og er du lærer og ønsker å være med å skape noe nytt og spennende, er dette stedet å være, sier hun.

Åpen dag onsdag

Er du nysgjerrig og ønsker å ta en nærmere titt på en skoledag på Montessoriskolen Lyse i Hoffsjef Løvenskiolds vei 31c, arrangeres Åpen dag onsdag 17. oktober. Da kan du få et nærmere innblikk i montessoripedagogikken og snakke med lærere og elever.

Du kan velge mellom disse tidspunktene:
1. økt: kl. 08.30 - 11.00

2. økt: kl. 13.30 - 15.00

3. økt: kl. 18.00 - 19.30

For mer informasjon se hjemmesiden monlyse.no eller kontakt: kontor@monlyse.org

PS! Den andre montessoriskolen i Oslo vest, Oslo Montessoriskole på Vettakollen, har også åpen dag denne uken, lørdag 20. oktober kl. 11-14.

LES OGSÅ: Hva er greia med montessori?

Faktaboks

Dette er montessoripedagogikk

Frihet og orden, det tilrettelagte læringsmiljøet, gjensidig respekt og ansvar for omgivelsene, er begreper som går som en rød tråd gjennom montessoripedagogikkens filosofi.

Førskolebarnets absorberende sinn, de sensitive periodene, behovet for frihet og selvstendighet, og behovet for mestringsfølelse er fundamenter i den pedagogiske filosofien som en montessoribarnehage og -skole er basert på.

Det absorberende sinn
Et lite barn tilegner seg kunnskap på en enestående måte. Tenk bare på alt barnet skal lære i løpet av sine første leveår. I løpet av førskolealderen arbeider hjernen vår som en «svamp som trekker til seg kunnskap» – vi absorberer. I denne perioden er det nærmest ubegrenset hva et barn kan tilegne seg.

Sensitive perioder
Maria Montessori merket seg at det barnet interesser seg for varierer med alder og modenhet. Hun observerte også at interesseforandring følger et gitt mønster som er likt for alle normale barn, fra den aller tidligste vilje til å spise selv, snakke, gå, osv – og derfra videre til interessen for lesing, matematikk, verden og verdensrommet. Hun kalte disse periodene for sensitive perioder, og poengterte betydningen av å ta vare på disse periodene.

Under slike sensitive perioder hviler det en plikt på de voksne til å iaktta barnet og gi riktig stimulans på riktig tidspunkt.

Aldersblanding
Det finnes store forskjeller på barn når det gjelder den fysiske, intellektuelle og sosiale utvikling, også innenfor samme aldersgruppe. Derfor har både montessoribarnehagen og montessoriskolen aldersblandede grupper. Da blir det lettere for alle å finne noen på samme modningsnivå som en selv. De yngste barna kan få veiledning av de eldste, og alle får mulighet til å veilede noen og dermed være en ressurs i sin arbeidsgruppe.

Frihet
For å kunne imøtekomme de sensitive periodene må barnet gis frihet i skolesituasjonen. Frihet til å velge arbeidsoppgave og muligheten til å arbeide uforstyrret i sin egen takt med tilpasset arbeidsmateriell er noen av de viktigste forutsetningene i montessoripedagogikkens metode.

Frihet innebærer ikke i første omgang frihet fra noe, men frihet til noe, nemlig arbeid, utvikling og vekst. Eleven får frihet til å handle innenfor klare grenser i et nøye tilrettelagt miljø. Ingens frihet får gå utover noen annens.

Det tilrettelagte miljø
Et fundamentalt prinsipp i montessoripedagogikken er det tilrettelagte læringsmiljø. Dette begrepet omfatter ikke bare omgivelsene som elevene arbeider i, men også det undervisningsmateriell de bruker, læreren og andre voksenpersoner i miljøet, og medelevene. En fullstendig forståelse av betydningen av det tilrettelagte miljø er viktig for å kunne utvikle en god montessoribarnehage og -skole.

Den røde tråden og helheten
I hvert tema tar vi utgangspunkt i helheten for så etterhvert å sirkle oss inn mot detaljene. Slik er arbeidsmåten i alle emner. På denne måten ser elevene tydelig at alt har en sammenheng, at menneskene og alt øvrig liv på jorden er avhengig av hverandre. Elevene får et helhetlig perspektiv.

Det finnes en rød tråd i undervisningen som leder barnet fra barnehagen til ungdomsskolen. Rundt den røde tråden som følger barnets utviklingsfaser er forskjellige emner integrert.

«Fred blant menneskene» er den røde tråden i Maria Montessoris budskap. Hennes metode er å styrke barnets evne til å konsentrere seg, oppnå selvdisiplin, selvtillit, tillit til andre mennesker og respekt for andre kulturer og meninger. Slik legges grunnlaget hos barnet for fred og ro i sinnet.

Et livssyn med respekt og mangfold («cosmic education»)
I et samfunn hvor etniske og religiøse grupper i stadig større grad møter hverandre i en felles hverdag, er Maria Montessoris livssyn et viktig bidrag i å utvikle en felles forståelse og respekt.

Filosofien er at alt i universet er en pulserende enhet. Den globale tenkningen går på respekten og omsorgen for alt liv i og rundt oss. Religiøse og etiske verdier blir helt sentrale.

Kilde: Norsk Montessoriforbund

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...