Akersposten Media

Akersposten

– Utrolig, hvem hadde trodd at det skulle være mulig?

Fra v: Byråd Arild Hermstad, Sian Ambrose i Ruter, bussjåfør Rune Johansen og Øystein Svendsen i Unibuss. Foto: Fredrik Eckhoff

– Disse bussene kommer til å bli mer satt pris på i nærmljøet, sa byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG). Unibuss setter nå inn 23 nye elbusser i trafikk på bussruter i Oslo vest.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 02.07.2020 kl 13:25

OSLO VEST: Det er rutene 40 (Øvre Sogn - Skøyen (- Fornebu)), 41 (Sørkedalen - Røa T), 45 (Majorstuen - Voksen skog), 46 (Majorstuen – Ullerntoppen) og 48 (Voksenkollen T – Oslo Vinterpark) som i disse dager får splitter nye elbusser.

Onsdag ettermiddag fikk samferdselsbyråd Arild Hermstad, Unibuss-direktør Øystein Svendsen og områdeleder for indre by og Oslo vest i Ruter, Sian Ambrose, en liten prøvetur med en av de røde, nye bussene.

Både i Ruter og i Unibuss er de godt fornøyde med at de nå er klare for å ta i bruk elbussene, til tross for korona-krisen som har hatt sterk innvirkning på gjennomføringen.

– Det har vært mye armer og bein for å få dette til, sier Unibuss-direktør Svendsen. Senest i desember i fjor var de på fabrikken i Shanghai i Kina for å se hvordan bussene var i ferd med å ta form, men så kom korona-krisen. Når i tillegg ladesystemet skulle leveres fra en produsent i Nord-Italia, sier det seg selv at det har vært ekstra problematisk å få det til.

– Det er stort å stå her med elbusser på plass. Jeg var i tvil om vi skulle få det til i korona-perioden, sier Sian Ambrose i Ruter.

Men busser har det altså blitt, og både Ruter og Unibuss kan stolt fortelle om elbusser som har alle kvalitetene en god buss skal ha. Rekkevidden er på minst 20 mil, og det skal rekke en hel dag i Oslo-trafikken, før turen går til ladestasjonen som er plassert i Bærum.

Batteriet er for øvrig på hele 348 kilovatt, noe som er omtrent 3,5 ganger større enn på de største elbilene.

(Saken fortsetter under bildet.)

Fersk elbuss fra Shanghai i Kina, til en kostnad på 4,5 millioner pr. buss. Foto: Fredrik Eckhoff

Myk start

Svendsen kan opplyse at moderne elbusser er blitt veldig like de vanlige bussene å kjøre, men de har flere positive sider. Til dem som frykter at disse bussene kan frese avgårde som en sprek elbil, har han en beroligende melding: –

– Disse bussene kan stilles og programmeres. Vi har lagt inn en mykkjøringsfunksjon, og det skal være en god opplevelse for de reisende. Dette blir ikke som å kjøre en Tesla, sier han.

– Dessuten er disse bussene betydelig stillere både utvendig og innvendig enn dieselbussene, sier Svendsen.

Nullutslipp

Oslo har en visjon om å bli en utslippsfri hovedstad, og planen er at alle busser i Oslo skal være utslippsfrie innen 2028. Når Unibuss nå setter de 23 nye elbussene i trafikk, kan de skilte med 99 elbusser i Oslo.

– Disse bussene er bedre for luften, og det er mindre lyd. Disse bussene kommer til å bli mer satt pris på i nærmljøet, sier fungerende miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad.

Han viser til de økende tallene for antall reisende med buss i Oslo, i hvert fall inntil korona-perioden startet. I fjor var det 115 millioner reiser som ble gjort på bybuss i Oslo, og det er bare noen få millioner bak tallet for t-banen.

– Jeg er utrolig glad for at kollektivtransporten går foran. Det vi gjør i kollektivtransporten, er noe av det viktigste vi gjør for miljøet i Oslo. Vi gir folk et enda bedre alternativ til å bruke bilen. Vi renser luften, og det blir mindre støy med elbusser, sier Hermstad, som er imponert over utviklingen i teknologien på få år når det gjelder elbusser.

– Det er jo utrolig med 20 mil rekkevidde for en buss. Hvem hadde trodd at det skulle være mulig? sier han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Byråd Arild Hermstad noterer seg at det er fredelig å være passasjer på en ny elbuss. Foto: Fredrik Eckhoff

Krevende tid

Nå håper både Ruter, Unibuss og samferdselsbyråden at de snart igjen kan oppfordre folk som vanlig til å benytte seg av kollektivtilbudet så mye som mulig.

– Det er en krevende tid nå, når vi stadig må oppfordre folk til ikke å ta bussen. Vi håper det blir bedre over sommeren, sier Hermstad.

Uansett, elbusser viser seg å fungere bra. I skrivende stund er 10 av de nye elbussene satt i trafikk på de nevnte busslinjene i Oslo vest. I løpet av sommeren skal alle de 23 nye bussene være i drift, og da er det slutt på de midlertidige, grønne Unibuss-bussene som nå observeres på veiene i Vestre Aker.

Følg Akersposten på Facebook

Akersposten har fått henvendelser fra lesere som lurer på hvorfor bussene plutselig er blitt grønne på noen linjer i vest. Det er bare midlertidig. Nye, røde elbusser fases nå inn. Foto: Fredrik Eckhoff

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...