Akersposten Media

Akersposten

Thorenfeldt med utstilling og bok:

Tilbragte måneder i den forlatte fabrikken på Hoff

Bilde fra utstilling og bok. Foto: Dag E. Thorenfeldt

Det er en spennede dokumentasjon som fotografen Dag E. Thorenfeldt har gjort av fabrikken Apothekernes Laboratorium på Hoff. Det blir det fotoutstilling og bok av.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 28.08.2019 kl 15:41

FROGNER: Dag E. Thorenfeldt har en omfattende fotografisk karriere som blant annet portrettfotograf, reklamefotograf og kunstfotograf. I 2015 dokumenterte Thorenfeldt den nedlagte fabrikken Apothekernes Laboratorium på Hoff i Oslo. Fabrikken produserte blant annet antibiotika for dyrehold. I dag er det meste av fabrikken revet og erstattet av nye bygg for kontor, butikker og boliger.

Thorenfeldts historiske dokument er samlet i en kunstbok utgitt av Press forlag med tekst av Erling Dokk Holm. Erling Dokk Holm er statsviter og skribent og har skrevet sin doktorgrad om offentlige, kommersielle og urbane rom.

Saken fortsetter under bildene. Klikk for større versjon

Bilde fra utstilling og bok. Foto: Dag E. Thorenfeldt

Apothekernes Laboratorium er en salgsutstilling og viser 20 bilder fra boken. Den åpner torsdag 29. august til 21. september. Utstillingen er på Shoot Gallery i Balders gate 28 på Frogner. De har åpent fem dager i uken. Stengt mandag og søndag. Åpningstider er klokken 12.00 - 17.00. Lørdager klokken 12.00 - 16.00.

Bilde fra utstilling og bok. Foto: Dag E. Thorenfeldt

Her er et utdrag fra boken:
Det som er igjen av Aphotekernes Laboratoriums på Hoff er i dag to ting. Det ene er den delen av bygningen som er bevart, det andre fotografiene i denne boken. Fotografen Dag Thorenfeldt tilbragte noen måneder i den forlatte og nedlagte fabrikken. Han var alene i dette store og tomme komplekset, kun med sitt kamera som kollega. Den amerikanske essayisten og forfatteren Susan Sontag skriver i «On Photography» at selve kameraet forandret individet. Den som bruker det blir «..a tourist in other people’s reality, and eventually one’s own». Begrepet «turist» kan virke nedsettende, det brukes ofte for å beskrive en person som konsumerer sine omgivelser, og som ikke tilfører noe selv annet enn selve kjøpet. Slik trenger det ikke være, vi kan like gjerne hevde at turisten er den moderne verdens essensielle figur. Turisten er den som perfeksjonerer det å betrakte og reise, det å utforske det allerede utforskede, den som ikke omdanner sine reiser til «oppdagelser», men som står last og bram med den stadig økende globaliseringen og som går inn i den. Turisten forakter ikke den store grå massen, tvert i mot: turisten forakter ideen om det suverene individet. Turisten er utmerket klar over koblingen mellom seg selv og massesamfunnet.

Og der finner vi fotografiet, det blir turistens kollega og sikkerhetssystem, det som filtrerer det uviktige fra det viktige, det som bestemmer hva som skal bli stående igjen. Fotografiet er et sant barn av den industrielle revolusjon. Det er konseptualisert masseproduksjon. Mangfoldiggjøringen av fotografiet ikke bare sikret dets utberedte, forankret det i massene og gjorde det til selve mediet over alle medier, nei fotografiet bærer i seg en annen og mer kompleks egenskap: Det omformer alt det er i kontakt med,
og gjør det om til dokumentasjon.

Og som Sontag så tydelig påpeker, fotografen blir også en som reiser inn i sitt eget indre. Fotografen må gjennom å arbeide med den ytre verden også bearbeide sitt eget sinn og sine egne forestillinger. Denne prosessen slår inn i fotografiene. Dag Thorenfeldts bilder fra Aphotekernes Laboratoriums bærer i seg vekslingen mellom å ha et blikk hentet fra utsiden og ett blikk fra innsiden. Ambuleringen mellom de store fotografiene av de omfattende og tilsynelatende kaotiske systemene, og de skarpe utsnittene av de visuelt tydelige detaljene, skaper en distinkt dynamikk.

Fotografiene vi omgir oss av er i volum så mange at alle drukner, men likefullt så har denne inflasjonen av fotografiet en annen effekt. Betrakteren blir mer øvet, og i øvelsen dannes også filtrene vi bruker for å kategorisere fotografiene. Med ett står de unike bildene igjen frem. Nå har de aura – ikke fordi de ikke kan reproduseres – men fordi de i seg selv bærer i seg det som krever fortolkning. Et bilde som ikke kan bære i seg tvil, som kun postulerer en påstand faller til jorden. Det bildet som lar oss stå igjen med flere spørsmål enn da vi først så det, det tilfører vi aura. Det er dette som er kunstverket i reproduksjonens tidsalder og vi returnerer med blikket til det første bildet, til rørene som drar oss inn i det som ingen navn har og som ingen vei fører, men som treffer oss der det er mest komplisert. I vår jakt på å forstå vår egen tid, og oss selv.

I disse fotografiene venter vi forgjeves på menneskene, at de skal komme tilbake og fortelle sine historier. Det finnes spor etter dem. Vi er dømt til å forstå at de må ha vært der, at de har bygget dette, at de har arbeidet i dette, at de har vært på åstedet. Men utover det må vi slå oss til ro med at alt er over. Kun en enslig skjære flakser forbipå vei opp mot himmelen.

Erling Dokk Holm

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...