T-kryss en vesentlig forutsetning for Smestad-planen

T-KRYSS: Med T-kryss vil noen av boliger i Smestadveien bli berørt. Monolittveien vil bli en hovedvei. Skisse: Plan- og bygningsetaten

Plan- og bygningsetaten (PBE) mener at to T-kryss som erstatning for dagens kryssløsning på Smestad, åpner opp for en sentrumsløsning. Det var det lite gehør for blant publikum.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

ULLEVÅL: Under torsdagen informasjonsmøte på Ullevål om planprogrammet for Smestad, var kryssløsningen et sentralt tema. Avdelingsdirektør i PBE, Morten Wasstøl var helt klar på at etaten går inn for to T-kryss og at dette var i overenstemmelse med tydelige signaler fra byrådet om hva som er vesentlig i den videre planleggingen.

Se forslag til planprogram her

Mindre biltrafikk

T-kryssene ble tidligere i år lansert i et mulighetsstudie som tok for seg 100 prosent utnyttelse av planområdet. Løsningen med T-kryss skulle oppfordre til mindre bilkjøring og bedre fremkommelighet for gående og syklende, samt mer plass til utvikling sentralt på Smestad. I tillegg skulle dette legge bedre til rette for kollektivtrafikken.

- Vi mener T-kryss løser en del problemer og åpner opp for en sentrumsløsning, sa Wasstøl.

PLANEN: Morten Wasstøl fra Plan- og bygningsetaten hadde tro på T-kryss som løsning for Smestadkrysset. Foto: Vidar Bakken

Blant publikum, cirka 130 personer, var det lite gehør for denne løsningen. I og med at hensikten med T-kryss i stor grad blir planlagt for å strupe trafikken, ble det vist til at foruten på Smestad blir det planlagt flere tusen boliger fordelt på ulike områder i bydelene Ullern og Vestre Aker. I og med Smestadkrysset sentrale funksjon som distribusjonskryss, mente flere at det var lite som tydet på at fremtidens byutvikling ville føre til mindre biltrafikk og at en struping av biltrafikken ville få store konsekvenser.

Se alt fra Plan- og bygningsetaten om områderegulering Smestad

Økt boligbygging og trafikkanalyser

Det ble også stilt spørsmål ved blant annet utdaterte trafikkanalyser og om Statens vegvesen i det hele tatt ville akseptere slike planer for krysset.

Etatsdirektør Ellen S. de Vibe repliserte at nye trafikkanalyser viser at det kan fungere og at de naturligvis samarbeidet med Statens vegvesen i forbindelse med planlegging av kryssløsning.

- Vi ville ikke foreslått dette om vi ikke trodde det ville fungere, sa de Vibe.

Nedgraving av T-banen er også under vurdering.

- I deg er det med t-banen en 8-felts sone. Med fire felt over en nedgravd t-bane vil dette frigjøre plass, sa Wasstøl, som understreket at økt kapasitet i kollektivtrafikken var en forutsetning for trafikkløsningen på Smestad.

Akersposten kommer tilbake med mer fra møtet

Les også:

10 etasjer på sentrale Smestad – deler av området skal ikke fortettes

– Smestad skal ikke bli et tilfeldig lappeteppe

– Ullern blir en eneste stor byggeplass i årtier

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...