Strøkne bil- og sykkelveier, isglatte fortau

Mange velger å gå i veien i disse dager, noe man skulle tro ikke var helt trygt. Men det anses for mange tryggere enn å gå på fortauene. Foto: Reidar Martinsen

Fortauene i vårt distrikt er livsfarlig glatte. Samtidig er bil- og sykkelveiene i plettfri stand. De måkes, feies og saltes. Fortauene derimot er bare is og issvuller, og nå tvinges mange gående ut i veibanen på tørr asfalt for å komme noenlunde trygt frem.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 10.01.2018 kl 10:18

OSLO VEST: Bymiljøetaten ved presseansvarlig Monica Olsen sier til Akersposten at fortauene skal strøs, og at publikum oppfordres til å sende inn klage på mangelfull strøing.

Bruker grus

Hun sier til Akersposten at man bruker knust grus på fortauer, gangveier og boligveier mens hovedveier og de prioriterte sykkelveiene saltes. Det er et klart mål i Oslo kommune å redusere saltbruken av hensyn til miljøet.

– Men problemet er vel at fortauene ikke ryddes skikkelig for snø, og det dannes is. Strøingen er mangelfull, og forsvinner dessuten raskt?

– Vi vil gjerne høre fra folk når det gjelder mangel på strøing. Det kan gjøres via våre nettsider. Men salte gjør vi ikke av hensyn til miljøet.

– Men sykkelveiene saltes jo?

– Ja, og det er bevisst. Det skal være mulig å sykle hele vinteren, og vi har et oppdrag her. 80 kilometer med prioriterte sykkelveier og sykkelfelt feies ekstra godt om vinteren. Der det prioriterte sykkelveinettet består av sykkelfelt langs veier som saltes av hensyn til motorisert trafikk, så saltes også sykkelfeltene og fortauene, sier Olsen.

– Øvrige deler av det prioriterte sykkelveinettet saltes ikke, som et prøveprosjekt. Her gjøres andre tiltak som mekanisk brøyting, feiing og bruk av grus eller sand, sier hun.

Hun opplyser at Byrådet har i år bevilget 8,5 millioner ekstra til økt vinterdrift på fortau.

– Det betyr at vi brøyter raskere og strør mer enn tidligere. Været er en faktor vi ikke rår over, og det vil fortsatt kunne oppleves steder som er glatte til tider, men vi ber om at folk melder fra til oss på BYMelding, slik at vi får utbedret så raskt som mulig, sier Olsen.

Nedprioriterer?

I 2017 ble det brukt brukt cirka 14,5 millioner kroner på sykkelvei-drift vinterstid, hvilket vil si 180 kroner pr. sykkel-meter og nesten 20 prosent av hele budsjett for vinterdrift. Stor og viktig innsats for sykkelveiene med andre ord, men det er altså ikke mulig å gå på fortauene og småveiene mange steder.

Hvorfor gjøres det så mye mer for de som sykler enn de som går? Det er tross alt flere som går enn sykler. Akersposten har sjekket fortauene fra Lysaker forbi CC Vest og opp til Ullernchausséen og kunne senest mandag konstatere at det er speilblankt på fortauene mer eller mindre hele veien. Vi så folk gå i veibanen for å komme seg frem.

Noen hadde skodd seg med brodder, og det er selvsagt en god løsning, men ikke alltid en praktisk sak i hverdagen. Småveiene i distriktet er også til dels farlige å bevege seg på.

Det virker som Bymiljøetaten nedprioriterer fortauene og småveiene i forhold til sykkelveier. Det begynner allerede ved brøytingen av snø. Fortauene ryddes veldig dårlig, og snøen blir liggende igjen. Dette betyr smalere fortau og is og issvuller dannes lett. Når isen blir hard, vil det som eventuelt kommer av strø lett forsvinne og til slutt er det bare spredde sandkorn igjen.


LES OGSÅ: Persrevyen: Ren og skjær humor

Slik blir du kvitt juletreet

Dette kan bli nye Smestad


Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...