Akersposten Media

Akersposten

Arkitektkontoret Niels Torp former Røa:

Stort folkemøte om nye Røa torsdag 22. august

MÅ BORT: Den evige og dieseldrevne tungtransporten gjennom Røakrysset er blant det som må begrenses for å skape et levedyktig Røa. Svaret er Røatunnel mener arrangørene. Foto: Vidar Bakken

På folkemøtet på Persbråten skole den 22. august, klokken 18.00, vil publikum få se en modell av «Nye Røa». Et unikt samarbeid mellom de viktigste aktørene i området skal gi Røa løftet det trenger.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 19.08.2019 kl 13:07

RØA: I den siste tiden har Røa Vel vært svært aktive i forhold til å få engasjemnet rundt tanken om en helhetlig utvikling av Røa.

Unikt samarbeid

- For første gang vil vi få se resultatet av et unikt samarbeid mellom grunneiere, utbyggere, lokalpolitikere, handelsstanden, Samfunnshus Vest og ikke minst Røa Vel med assosierte fagfolk i Røa PlanForum. Vi har jobbet lenge for å få til samarbeidet og vi er veldig glade for at alle har bidratt og vært villige til å tenke sammen – og tenke helhetlig på fremtidens Røa, sier Anne Bjørnebye Vik, leder av Røa Vel, som også står som arrangør av møtet.

Mange har etterlyst en helhetlig plan for utviklingen av Røa. Situasjonen i dag er at all utbygging er overlatt ulike utbyggere som kjøper opp tomtene i området, hvor hver enkelt har sine egne tanker om utvikling av tomtene, som igjen fører til en fragmentert utvikling av kjerneområdet.

- Mange interesser skulle forenes. Dette har spesielt Skanska erfart, men Skanska har vist stor vilje til å delta i samarbeidet, noe vi iI PlanForumet setter stor pris på. I mai ble vi enige med leder av Byutviklingskomiteen i Rådhuset, Victoria M. Evensen (Ap), at vi skulle lage en mulighetsstudie for utbyggingen/utviklingen av Røa sentrum.

Les også: «Byrådet sa nei til Skanska – nå tar Røa PlanForum initiativet!»

Modell for Røa

Til grunn for arbeidet har de involverte tatt utgangspunkt i strategier og verdier knyttet til Kommuneplanen – Oslo mot 2040, hvor knutepunktfortetting, fokus på miljø og bærekraft med god mobilitet og plass til mennesker fremfor biler står sentralt. I dette arbeidet er også Røaplanen (S-4110) lagt til grunn.

- PlanForumet har engasjert arkitektkontoret Niels Torp til å gjøre denne mulighetsstudien for Røa sentrum. Arkitektene har fått stått helt fritt til å tenke helhetlig og fremtidsrettet på et større område som omfatter både selve krysset og sentrale eiendommer, inklusive tomter Skanska har kjøpt. Modellen tar derfor et helhetsgrep for det sentrale Røa med utgangspunkt i selve krysset. Vi er glade for at vi har fått med Niels Torp, som er internasjonalt kjent for sine løsninger for store utbyggingsprosjekter, sier Bjørnebye Vik.

Selve modellen vil bli presentert i forbindelse med folkemøtet.

- Denne modellen gir en kreativ men realistisk modell for ombygging av området rundt Røakrysset, kanskje Oslos styggeste og vanskeligste kryss med en enorm gjennomgangstrafikk. Vi samarbeider også med Ruter for å få innspill til morgendagens kollektivløsninger. En modell er ikke det samme som en ferdig spikret plan, men et realistisk konsept for hvordan området kan utvikles. Neste runde blir en prosess med både politikere og Plan-og Bygningsetaten.

Les også: Ber om at alle byggeplaner for Røa-området fryses

Røatunnel er en forutsetning

En fornuftig utvikling av Røa er avhengig av politisk støtte og på møtet vil flere sentrale politikere stille, slik at publikum kan få innsyn i hva de enkelte tenker om den fremtidige utviklingen av området.

- For å få på plass et levende og menneskevennlig Røa mener vi blant annet at Røatunnel må komme. På folkemøtet vil vi ha klare svar fra representantene for de ulike partiene, om de støtter snarlig utbygging av Røatunnel. Dette er et viktig tema for dem som skal stemme under kommunevalget. Valget kan bli helt avgjørende for den videre utviklingen av Røa, sier Bjørnebye Vik.

En rekke rådhuspolitikere er invitert. Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) stiller på møtet. I forbindelse med utbyggingen av Fossum med forventet mer trafikk mot Røa, er varaordfører i I Bærum invitert. Det samme er listetoppene fra samtlige partier i Vestre Aker. Representanter fra Plan- og bygningsetaten, Eiendoms- og byfornyelsesetaten , Ruter og Sporveien er også invitert.

- Vi skal gjøre vårt til at vi kan omdanne dette vårt svært belastende kryss med tett trafikk til et menneskevennlig og attraktivt sted å være, oppholde seg, sosialisere seg og bo. For å få dette til må politikere på banen og det er det vi vil utfordre dem på. Likeledes er det viktig at Plan-og Bygningsetaten blir orientert om hva vi kan få til med dette helhetsgrepet, avslutter Vel-lederen.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...