Røatunnel-start i 2020

REALISTISK: I motsetning til feiringen av Røatunnel inn i Oslopakke 3 i forrige runde som ikke ble noe av, kan hornmusikken settes i gang på nytt etter ferdige forhandlinger. Arkivfoto.

Vi har hørt det før, men denne gangen ser det ut til at Røatunnel blir realisert og at arbeidet starter i 2020.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 06.06.2016 kl 12:28

RØA: – Det er virkelig en gledens dag. For Høyre har Røatunnel stått fast som et eget punkt under forhandlingene. Dette er en ting jeg har kjempet for. Nå har vi også fått tidfestet at Røatunnel skal påbegynnes i 2020, sier Høyres forhandlingsleder i Oslopakke 3-utvalget, Eirik Lae Solberg.

Lesogså: Røatunnel har hovedprioritet

Kommet lengre

I forrige forhandlingsrunde skulle Røatunnel påbegynnes i 2016.

- Det er riktig, men nå har prosjektet kommet mye lengre. Konseptvalgutredningen fra Statens vegvesen er ferdig , riktignok noe forsinket, men det betyr likevel at arbeidet med tunnelen er godt i gang.

Fornebubane og sentrumstunnel

FERDIG: Eirik Lae Solberg holdt fast ved Røatunnel i forhandlingene om Oslopakke 3.


To andre prosjekter som har betydning for Oslo vest er Fornebubanen og ny sentrumstunnel. Fornebubanen skal stå ferdig i 2024 og ny T-banetunnel skal stå ferdig i 2028.

– Dette er store løft for kollektivtrafikken. I tillegg kommer et nytt signalsystem i T-banenettet under Oslo. Det vil styrke kapasiteten på de gjennomgående linjene, slik at vognene kan kjøre tettere, sier Lae Solberg.

Bomtakstene

– Hva har vært vanskeligst under forhandlingene?

– Det har vært mye, men bomtakstene har vært et spesielt vanskelig tema. Høyre har vært opptatt av å holde de nede og resultatet er at satsene ikke er blitt så høye som antydet i media.

I bomringen vil taksten øke fra 32 til 34 kroner i år. Fra 2017 vil taksten bli 43 kroner for bensinbiler og 48 for dieseldrevne utenom rushtiden. I rushtiden økes satsene til henholdsvis 53 og 58 kroner.
Fra 2018 må El-biler betale 20 kroner for å passere bomringen i rushtiden og 10 kroner utenom rushtiden. Fra 2020 vil det bli økende takst for elbiler til 30 kroner i rushtiden og 20 kroner ellers.

En fenomenal dag

Kampen for Røatunnel har i alle år vært sentral for politikerne i Bydel Vestre Aker.

ENDELIG: Lars Asbjørn Hanssen er glad i dag. Foto: Vidar Bakken


– Hurra. Endelig er Røatunnellen på plass i Oslopakke 3. En fenomenal dag for Vestre Aker og ikke minst for Røa sine innbyggere som nå kan se frem til å få et miljøvennlig, godt,trygt og trivelig sentrum i bydelen. Dette må være en gledens dag for alle som har kjempet i så mange år for dette, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Vester Aker, Lars Asbjørn Hanssen.

JUBLER: Karoline G. Herlofsen, mangeårig leder av tunnelkomiteen på Røa, kan slippe jubelen løs. Foto: Privat


Karoline G. Herlofsen har i årevis kjempet og kjempet som leder av tunnelkomiteen på Røa. Hun var overbevist om at Røafolket måtte grave ut tunnelen selv til slutt.

– Endelig får vi på Røa som fortjent. Hurra og gratulerer med dagen, jubler Herlofsen.

LES OGSÅ:
– Røatunnel har hovedprioritet

Ønsker du å motta Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost? Meld deg på her!

Du følger vel Akersposten.no på Facebook? Hvis ikke, gjør det her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...