Nytt forslag for utvikling av Skøyen

MOT FJORDEN: Del av stasjonsallmenningen med Hoffselva i dagen.

E18 vil ikke komme i tunnel i løpet av "100 år". I stedet blir E 18 en boulevard. En stor stasjonsallmenning ned til sjøen, med Hoffselva åpen i dagen, er et annet grep.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 11.01.2018 kl 18:18

SKØYEN: Problemet hittil med forslag til områdeplan for Skøyen, er at man har tatt utgangspunkt i at E 18 blir lagt i tunnel. Det finnes det ingen planer for. Dermed eksisterer det så langt ikke forslag til områdeplan, hvor E18 ligger i dagen. Det har studentene Kristina Hjohlman Reed, Tord Eirik Feldt Enger og Pia Sundsvold ved Institutt for landskapsarkitektur, NMBU gjort noe med: "Transformasjon av urban motorveg til boulevard/avenue."

Les også: Skøyen: - Håper noen har en plan B

HER ER UTDRAG FRA PLANFORSLAGET:

I planforslaget prioriteres kollektivtrafikken med kollektivfelt på alle kollektivårer i dag. Fremtidig bussnett i Oslo-vest er ikke utredet, men regionbussene skal i utgangspunktet terminere på ny bussterminal på Lysaker. Det betyr at mange av bussene som kjører forbi Skøyen i fremtiden vil være interne bybusser og noen regionbusser som skal inn til Oslo sentrum. KVU Oslo-navet peker på en slik utvikling.

Syklister prioriteres med egen sykkelveg separat fra både fotgjengere og annen trafikk langs E18. I byområdet på Skøyen er sykkelfeltene sidestilt vegarealet.
Fotgjengere prioriteres høyt med gode forbindelser og oppholdsarealer.
Havnepromeneaden utvides i retning Lysaker og en bred stasjonsallmenning understreker
viktigheten av et fotgjengervennlig kollektivknutepunkt.

Trafikkfordelingssystemet bygger på et finmasket nettverk hvor man ved hjelp av tilfartskontroll styrer biltrafikken til de ledige forbindelsene i nettverket. To hovedstrømmet tar av fra E18 og inn i byen. En strøm vest for Skøyen; via Hoffsveien opp til Ring 3, og en annen øst for Skøyen; via Halvdan Svartes gate opp til Ring 2. Hovedstrømmen av kollketivtrafikk tar av via en ny stasjonsallmenning hvor det også blir gateterminal. Denne strømmen følger Bygdøy allé inn mot Oslo sentrum.

Les også: Må hele Skøyen-prosessen startes på nytt?

STASJONSALLMENNINGEN: Øverst i bildet, den gule stasjonsbygningen. E18 som boulevard krysser med lokaltrafikk og med "bussterminal" for lokalbusser i øvre del av skissen. Stor plass til handel og ulike aktiviteter.

På Bestumstranda vil E18 ha en bred strandpromenade som innbyr til opphold. Vegen vil i denne sekvensen få sin bymessige og urbane karakter med doble trerekker.
I gatesituasjonen gjennom nye Skøyen sentrum har gaten en bred profil som tilrettelegger for sosiale møteplasser primært på nordsiden. Ellers har gaten samme profil som på Bestumstranda.

Gjennom Stasjonsallmenningen reduseres gatesnittet på overflaten. Kollektivtrafikken prioriteres på overflaten og gjennomgangstrafikken i en kort kulvert. Dette bidrar til å redusere den største trafikkbelastningen i dette viktige byrommet.
Parklokket gjennom Skøyen forlenges mot øst og styrker den grønne forbindelsen mellom Skøyen og Bygdøy. Dette legger til rette for rekreasjon og styrker de landskapsøkologiske forbindelsene i området.

BOULEVARD: E18 inn mot Skøyen med gjennomgangstrafikk i kulvert forbi stasjonsallmenningen og så over i tunnel under forlenget grønt lokk mot Bygdøy. Nybygg vises i grått i sentrumsområdet og i Bestumkilen. Hovedsykkelvei parallelt med E18.

MÅL:

Forbedre forbindelsen mellom Skøyen og sjøen.

Et av hovedgrepene våre er å lage en bred stasjonsallmenning fra stasjonen og ned til fjorden. Vårt forslag inkorporerer elva i bybildet ved å legge den som et urbant element i allmenningen fra stasjonsområdet og ned til Bestumkilen. Fra allmenningen er det gode siktlinjer ned til fjorden og mot havnepromenaden som strekker seg langs fjorden og
knytter øst og vest sammen.

Forbedre forbindelsen mellom Skøyen og Bygdøy

Forbindelsen mellom Skøyen og Bygdøy forsterkes ved hjelp av flere tiltak. Det grønne lokket som eksisterer i dag forlenges slik at Bygdøyveien får fortsette uavbrutt som en gangveg over til Skøyen sentrum. Boulevarden endrer karakter når den nærmer seg Bygdøy ved at den får en bred, parklignende median i midten. Vi tror at medianen kan fungere som en gradient mellom det urbane Skøyen og det historiske Bygdøy, og på denne måten skape referanser til åpne kulturlandskap.

Sikre fremkommelighet for ulike trafikantgrupper

Fremkommeligheten for ulike trafikantgrupper sikres ved å gi hver gruppe god plass i trafikkbildet. Et finmasket vegnett fordeler trafikken videre inn til Oslo. Gjennomgangstrafikken går i midten, noe som sikrer rask og uavbrutt fremkommelighet. Egne bussfelt sikrer kollektivtrafikken god fremkommelighet. Fotgjengere får god plass og flere krysningsmuligheter i form av overganger og kryssing i plan.

E18 INN MOT SKØYEN; Gjennomgangstrafikk i midten, som går ned i kulvert før stasjonsallmenningen. Lokaltrafikk på sidene. Bestumkilen i bakgrunnen.

Tilrettelegge for opphold og aktivitet på begge sider av E18

Ved hjelp av flere grep inkorporerer vi boulevarden i bybildet. Fartsgrensen settes ned, og det tilrettelegges for at myke trafikanter kan ferdes og oppholde seg langs boulevarden. Boulevarden går gjennom stasjonsallmenningen og endrer karakter for å tilpasse seg de ulike funksjonene og aktivitetene der. Her legges gjennomgangstrafikken under bakken i en kulvert for å redusere mengden støy og svevestøv.

Begrense barrierevirkningen til E18

E18s barrierevirkning reduseres ved hjelp av en rekke grep. Trafikken fordeles utover et finmasket gatenett. Med færre biler og egne kjørefelt for gjennomgangstrafikk, lokaltrafikk, buss, sykkel og fotgjengere kan fartsgrensen settes ned til 50km/t. Det blir færre komplekse kryss, og det blir enklere og tryggere å krysse gaten. Trerekker mellom og langs kjørefelt bidrar til minske den visuelle barrieren. Vi forlenger det grønne lokket og tilrettelegger dermed for et grøntdrag som kan knytte by og fjord sammen.
E18 transformeres til en byboulevard, som knytter viktige byfunksjoner på Skøyen med Bestumkilen, Frognerkilen og Bygdøy. Det legges til rette for at folk vil oppholde seg ved og i gaten.

Ny bebyggelse

Den nye bebyggelsen er brukt som et byformende element. Bebyggelsen vil både gjennom
typologi og plassering underbygge byformen på Skøyen. Akser, fondmotiver og romdannelser
brukes aktivt til å skape en by som er lesbar, har indentitet og rommer menneskene som skal bo og leve på Skøyen.

To hovedtypoligier gjengår i planforslaget. Det er kvartalstrukturen rundt Skøyen stasjon og øvre del av Stajonsallmenningen, og punkthusene som står friere plassert i forhold til hverandre på Sjølyst. I mellom disse finnes en blandet typologi som har en god byside på den en siden og snakker med kvartalsbebyggelsen, og en mer åpen struktur som snakker med og leder punkthustypoligien.

Punkthusene er inspirert av bryggehus og sjøboder som finnes langs kysten. Ved å styre vinklene mellom disse og høyden på hvert bygg er målet og skape et svært godt bomiljø med
gode lysforhold og utsikt for både leilighetene og i de grønne fellesarealene på bakkeplan. På kartet er ny bebyggelse tegnet inn i gult, mens tidligere bygninger er markert i rødt.

NY BEBYGGELSE: I brunt de foreslåtte nybyggene sentralisert til sentrum og ut mot Bestumkilen.

Les også:

Se planforslag for Skøyen med uttalelser her

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...