Nye CC Vest kan miste 800 p-plasser

Adm. direktør Olav Line i Mustad Eiendom ved en modell av Lilleakerbyen. Prosjektet inneholder flytting av CC Vest, men kravet om bare 200 parkeringsplasser truer hele prosjektet. Foto: Reidar Martinsen
– Jeg tror alle forstår at et kjøpesenter her ute i ytre vest av Oslo vil være kommersielt dødfødt uten tilstrekkelig parkeringsplasser, sier Mustad-direktøren etter signaler om at «nye» CC Vest må kutte fire av fem parkeringsplasser i forhold til dagens senter.
Publisert: 21.10.2019 kl 14:40
Sist oppdatert: 24.10.2019 kl 15:59
LILLEAKER: Er utviklingen av Mustad Eiendoms store prosjekt Lilleakerbyen i fare? Administrerende direktør Olav Line benekter det. Men innrømmer at de sliter med så vel krav som mangel på dialog med Oslo kommune.
Det ene kravet er at kommunen mener man skal legge til grunn Oslo Kommunes nye parkeringsnorm for fremtidig utbygging. Hvis det skulle bli en realitet vil for eksempel handelsdelen av prosjektet i Lilleakerbyen bare få ca. 200 parkeringsplasser – 800 færre enn det i dag er på CC Vest.
– Det er et umulig krav for oss å innfri. Da kommer vi ikke til å gjennomføre utbyggingen slik den nå er foreslått, sier Line.
Kontakttrøbbel
Akersposten møter en noe frustrert direktør i Mustad Eiendoms lokaler på Lilleaker. Frustrasjonen retter seg mot problemene med i det hele tatt å komme i dialog med Plan- og Bygningsetaten (PBE) i Oslo kommune.
– Vi satser stort på dette prosjektet og har med oss på laget en lang rekke fagfolk innenfor alle tenkelige og utenkelige sider ved å utvikle et så omfattende byutviklingsprosjekt som Lilleakerbyen med sine 2000 boliger, butikker, restauranter, kulturtilbud og så videre. Vi mener vi er en kompetent og seriøs aktør som arbeider med et av de virkelige store utbyggeprosjektene i Oslo for tiden, sier Olav Line.
– Sentralt i utviklingen av Lilleakerbyen står flytting av CC Vest. Vi ønsker å legge butikker og restauranter og kulturtilbud i en mer urban, åpen og tilgjengelig struktur enn det vi har i dag. Uten CC Vest ville den planlagte Lilleakerbyen være utenkelig, sier Line.
– Da er det tungt for oss alle å oppleve store problemer med å komme i dialog med PBE. Hva det skyldes vet jeg ikke. Det kan selvsagt være at de har mye å gjøre. Men for oss er det vanskelig å forstå at ikke ønsket om dialog også er gjensidig. Med all kunnskap i prosjektet har vi mye å dele, og mye å snakke om. Vi tror prosjektet kan bety mye for de som har og vil få Lilleakerbyen som møtested og lokalsentrum.. Da synes jeg faktisk at kommunen bør være mer tilgjengelig for dialog, sier Line.
Artikkelen fortsetter under bildet.

CC Vest øverst i bildet er sentral og en slags motor i Mustad Eiendoms virksomhet og eiendomsportefølje på Lilleaker. I dag har senteret cirka 1000 parkeringsplasser. Oslo kommune vil ikke tillate mer enn 200 plasser i et nytt CC Vest.
– Dødfødt
– Kan det være en uvilje i etaten mot kjøpesentre som sådan? Er parkeringsplass-kravet et signal om det?
– Ja, det kan godt tenkes. Når man kommer med en parkeringsnorm her på CC Vest som er det samme som i Oslo sentrum, så mener jeg det er mangel på innsikt i hvordan tilgjengeligheten til området fungerer. Jeg tror alle forstår at et kjøpesenter her ute i ytre vest av Oslo vil være kommersielt dødfødt uten tilstrekkelig parkeringsplasser. Skal man gjøre en større handel på CC Vest, så kommer man ikke utenom bil.
– Det er et faktum at slik kollektivnettet er bygget ut, og slik man også har utviklet boligområdene rundt CC Vest, så er det få alternativer til bil. Når bilparken også blir utslippsfri, er det vanskelig å forstå hvorfor man legger en parkeringsnorm for Oslo sentrum til grunn. Vi skal også huske på at CC Vest er et nærsenter, og et sted som fungerer som en møteplass for 30-40.000 mennesker, hvor folk treffes for å snakke sammen over en kopp kaffe og et lite måltid. Dette er en positiv opplevelse, og da skal også folk som er eldre, dårlig til bens, ha denne muligheten, sier Line.
– Selv om vi legger mer til rette for gående og syklende, vil ofte bil være nødvendighet. Vi i Mustad Eiendom ønsker å videreutvikle dette, og ser at det er en trend at møtestedet tilbyr et mangfold av opplevelser – og ikke bare handel, sier Olav Line.
LES OGSÅ: CC Vest skal rives og flyttes
Jobber videre med prosjektet
Det er forøvrig ikke bare parkeringsplasser som skaper problemer for Mustad Eiendom i forholdet til kommunen. Til tross for at eiendomsselskapet eier grunnen og sørger for utvikling og vedlikehold av gater og plasser, så signaliserer kommunen at de vil overta disse – og derved også vedlikehold.
Olav Line sier det slik: – Det er vi som har, og også i fremtiden skal opparbeide og vedlikeholde veier, gangveier, fortau og plasser innenfor vårt område. Vi tror vi er bedre i stand til å vedlikeholde vårt eget areal enn kommunen, som allerede har et enormt stort område de skal føre tilsyn og vedlikehold med.
– Pussig at kommunen ønsker seg mer vedlikeholdsarbeid enn nødvendig?
– Ja, det kan du si. Men jeg tror det er en redsel for at veier og gater som er i offentlig bruk ikke skal være offentlig tilgjengelige. Dette er elegant løst blant annet på Aker Brygge, og kan lett tilpasses Lilleakerbyen. Jeg kan jo nevne at i Bærum kommune ser de annerledes på det. Det eneste Bærum gjør er å stille krav til offentlig tilgjengelighet, og normale krav i forhold til vedlikehold sier Line.
– Så med disse kravene fra kommunen, så blir det ikke noe av Lilleakerbyen?
– Vi jobber videre med prosjektet. Det er vårt klare mål å etablere Lilleakerbyen – men det kan godt tenkes det tar noe lenger tid. Vi lever godt med situasjonen slik den , med dagens CC Vest og kontorbyggene våre. Vi kaster oss ikke ut i noe med forutsetninger som ikke er forenlig med det som skal til for å skape en levende og moderne Lilleakerby, avslutter Olav Line.
Her svarer Plan- og bygningsetaten på utspillene fra Mustad-direktøren
CC Vest 30 år – dette er historien
Slik skal CC Vest forvandles