Akersposten Media

Akersposten

Nå kommer de rosa bussene også til Ullern

Sjåfør Alfred Beqiraj (t.h) kjenner godt Gerd Friberg fra Kragskogen, som jevnlig bruker rosa buss. Torsdag fikk han også byråd Robert Steen med på tur. Foto: Fredrik Eckhoff

I januar kommer Rosa busser også til de eldre i Bydel Ullern. Det feiret Gerd Friberg fra Kragskogen i Vestre Aker med å bli med på en busstur fra til Lilleaker i Bydel Ullern.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 17.11.2019 kl 13:08

OSLO VEST: Byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Robert Steen (Ap) kommer med den gode nyheten til alle over 67 år i Bydel Ullern: Fra nyttår kan også de benytte seg av de rosa bussene. Hittil har det vært eldre i Nordre Aker, Sagene og Vestre Aker som har hatt dette tilbudet.

Rosa busser er altså et tilbud til dem som har fylt 67 år. Man betaler kun honnørbillett, bestiller tur og blir hentet hjemme – og gjerne kjørt hjem igjen etterpå. Nå blir altså Ullern den fjerde bydelen som får dette tilbudet.

– Det handler gjerne om mennesker som av ulike grunner ikke kan bruke vanlig kollektivtransport, sier byråd Steen, som peker på at mange kan ha lang avstand til nærmeste stasjon eller holdeplass, det kan være vanskelig føreforhold, eller det kan hende man trenger litt ekstra hjelp med å komme seg inn og ut av bussen.

Han peker på at de bor mer enn 20.000 mennesker over 67 år i de fire bydelene som fra 1. januar 2020 har rosa busser.

Det var Nordre Aker som først fikk tilbudet, høsten 2017. Så fulgte Sagene, og Vestre Aker fikk bussene i januar 2019.

– Så langt har det vært kjørt 55.000 turer med rosa busser i de tre bydelene, sier Steen, som torsdag fikk en hyggelig tur fra Kragskogen til CC Vest. Gerd Friberg, som er fast bruker av tilbudet, kan ikke få lovprist de rosa bussene nok.

– Det er et helt fantastisk tilbud. Jeg får utvidet livet mitt! sier hun. Senest onsdag hadde hun stor nytte av bussen, da hun først ble kjørt til bekjente på Hovseter, før hun ble hentet og kjørt videre til apoteket på Volvat, før turen gikk hjem til Kragskogen igjen.

– Jeg måtte skrote bilen min i fjor etter 22 år og hadde ikke råd til å kjøpe meg ny. Da passer det veldig bra med rosa busser, sier Friberg.

Sosialt og viktig

Når den spreke, eldre kvinnen nå benytter seg jevnlig av rosa buss, blir hun godt kjent med både sjåfører og andre reisende. På de rosa bussene er det nemlig slik at man kan «risikere» å reise sammen med både kjente og ukjente. Et og annet stopp på veien – eller en omvei – må påregnes.

Sjåføren på turen vår, Alfred Beqiraj, forteller at det i starten var mange «stive» passasjer og liten kontakt.

– Vi merket at de nesten var litt triste. Men så begynner de å prate mer med hverandre, og med oss, og så blir de i bedre humør, sier han.

Gerd Friberg nikker og forteller at nå går praten lett når passasjerer møter hverandre på bussen. Hun er også blitt godt kjent med sjåførene.

– De rosa bussene kobler mennesker sammen, vi tar alltid bedre vare på hverandre i fellesskap. Det vi trener på, blir vi jo gode på. Vi er gjerne litt sjenerte i starten, og så ser vi at det går helt fint, sier byråd Steen.

Flere muligheter

Fra januar blir det altså mulig å bruke rosa busser også i Bydel Ullern, samtidig som prosjektet videreføres i Vestre Aker, Nordre Aker og Sagene. Men blir det mulig å krysse bydelsgrenser mellom bydelene som er med på prosjektet? Kan Gerd Friberg ta turen til Frognerparken en sommerdag, eller bli kjørt til sin venninne som bor like ved Rikshospitalet i Nordre Aker?

– Ja, det jobber vi med å få til, sier Steen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Turen torsdag gikk til CC Vest for Steen og Friberg.

– Det kan bety at flere vil benytte seg av bussene. Er det kapasitet for økning?

– Ja, bussene har plass til flere. Det tror jeg går bra, sier Steen, som understreker at man lærer etter hvert som prosjektet utvides og blir mer brukt.

Da Akersposten snakket med Steens forgjenger i januar, Tone Tellevik Dahl, spurte vi om hva det ville koste å rulle ut rosa busser til alle eldre i Oslo. Hun anslo en pris i overkant av 50 millioner kroner i året.

– Det stemmer nok. Vi regner rundt 3,5 millioner kroner i året pr. bydel, sier Robert Steen. – Vi tar nå bydel for bydel og justerer underveis. Planen er at hele Oslo skal få rosa busser.

Her kan du lese mer om Rosa busser på kommunens nettsider.

Om budsjettet:

Torsdag ramser byrådet i en pressemelding opp 15 punkter i budsjettet for 2020, blant annet rosa busser i Bydel Ullern:

  • Skolemat innføres på alle videregående skoler. 16 500 elever vil dermed få et sunt og gratis måltid hver skoledag fra skoleåret 2020–21 (20 mill. kroner i 2020).
  • Prisene på enkeltbilletter hos Ruter kuttes med 20 prosent. Samtidig utvides familierabatten til alle dager utenfor rushtiden. Målet er å rekruttere nye kollektivreisende. Prisreduksjonen forutsetter enighet med Viken fylkeskommune.
  • Klima- og energifondet utvides med 200 millioner kroner. Dermed vil flere innbyggere, borettslag og næringsliv kunne søke om støtte til f.eks. ladestasjoner, solceller, sykkelparkering og utskifting av vedovner. Tiltak i ytre by skal prioriteres.
  • Gratis aktivitetsskole utvides fra 1. trinn til 2. trinn på alle skoler i hele Oslo. 3500 flere elever vil dermed få tilbud om 12 timer med aktiviteter etter skoletid hver uke. Foreldre sparer 22 500 kroner per år sammenliknet med foreldrebetalt aktivitetsskole (33,6 mill. kroner i 2020).
  • Det opprettes 2500 sommerjobber for ungdom i feriene. Det er en økning på 800 jobber sammenliknet med opprinnelig budsjettforslag (8 mill. kroner i 2020).
  • Trygghetsskapende tiltak i området rundt Storgata og Hausmannsgate. Byrådet setter av midler til å skape ro, trygghet og tettere oppfølging av innbyggere med utfordringer som oppholder seg i området (10 mill. kroner i 2020).
  • Treplantingsdugnaden starter. Byrådet har mål om å plante 100 000 trær innen 2030. I budsjettet settes det av midler til planlegging og oppstart (4 mill. kroner i 2020).
  • Lavere pris i Oslo kulturskole. Byrådet halverer prisen for ordinære elevplasser i Oslo kulturskole i utvalgte bydeler de neste årene (3,3 mill. kroner i 2020).
  • Gratis museumsinngang for barn og unge. Byrådet innfører gratis inngang for alle barn og unge under 18 år i skoleferiene i Oslo kommunes egne museer, for eksempel Munchmuseet (0,75 mill. kroner i 2020).
  • Utvidede åpningstider for Deichman Bjørvika. Byrådet utvider åpningstidene på Oslos nye hovedbibliotek, Deichman Bjørvika, fra 57 timer i uken ved dagens hovedbibliotek på Hammersborg til 73 timer i 2020 og 83 timer fra 2022 (8,5 mill. kroner i 2020, 14 mill. kroner i 2022).
  • Mer praktisk opplæring i Osloskolen gjennom oppgradering av kunst- og håndverksrom, naturfagrom og andre praktiske læringsarenaer i grunnskolen og utstyr i yrkesfagene (10 mill. kroner i 2020).
  • Prosjektet «Levende gater» etableres for beboergrupper som ønsker mer aktivitet og flere sosiale møteplasser i nærmiljøet (4 mill. kroner i 2020).
  • Aldersvennlig transport utvides til Bydel Ullern. Innbyggere over 67 år har nå tilgang til dedikerte Ruter-busser som tilbyr dør-til-dør-transport til honnørbillett i Vestre Aker, Nordre Aker, Sagene og Ullern (3,5 mill. kroner i 2020).
  • Menyvalg testes ut på sykehjem. Byrådet ønsker økt kvalitet og bedre ernæring på sykehjemmene. I budsjettet setter byrådet av midler til å utvide forsøkene med egne måltidsverter og menyvalg på sykehjemmene. (2,5 mill. kroner i 2020).
  • Rehabilitering av Bøler bad. Byrådet settes av 60 mill. kroner til omfattende utskifting og oppgradering av bygningen og de tekniske anleggene.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...