Nå bores det for Fornebubanen

Her skal nye Vækerø stasjon ligge under bakken. Vi ser E18 øverst, mens Vækerøveien er nede til høyre. Illustrasjon: Norconsult/Ruter

Om få år skal du kunne ta T-banen til Fornebu, enten du skal jobbe, på konsert, hjem eller bare nyte naturen. Forarbeidet er i full gang.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 19.07.2018 kl 11:23

OSLO VEST: Ti steder mellom Majorstuen og Fornebu sjekkes berggrunnen i disse dager, som en del av forberedelsene til å skaffe Oslo-området en helt ny T-baneforbindelse. Fornebubanen blir en drøyt åtte kilometer lang T-banetunnel med seks nye stasjoner fra Majorstuen til Fornebu Senter.

Det skriver Klimaoslo.no, Klimaetatens nettsider.

Nå bores det for Fornebubanen. Riggen er ved Skøyen skole. Foto: Nils Gelting Andresen

På riggområdet ved Skøyen skole like ved Frognerparken er mannskapet fra Entreprenørservice mest opptatt av hva som skjer 200 meter på skrå ned i bakken.

Lengden av hvert kjerneborehull for Fornebubanen varierer mellom 100 og 200 meter.

– Vi sender prøvene videre til analyse, men loggfører hvis vi oppdager noe spesielt med grunnforholdene underveis som ekspertene bør se nærmere på, forklarer boreleder Lasse Samskott.

I 2020 skal byggingen trolig begynne.

Sprengt busskapasitet

– Fornebubanen vil gi mindre overflatetrafikk i Oslo og Bærum. Busskapasiteten til Fornebu i rushtiden er sprengt, og det kommer en kraftig økt utbygging i den nye kommunedelplanen til Bærum kommune, forteller direktør Irene Måsøval i den kommunale etaten Fornebubanen.

Etaten har ansvaret for å planlegge og gjennomføre byggingen av den nye T-banetraseen for eierne Oslo og Akershus fylkeskommune.

Bærum kommune legger til rette for å bygge opptil 11.000 boliger på Fornebu, i tillegg til nye næringslokaler. Området, som tidligere var hjem for Oslos hovedflyplass, vil romme opptil 30.000 arbeidsplasser. Fra før jobber det cirka 17.000 personer på Lysaker.

– Vi må legge til rette for at disse kan komme seg til og fra jobb og bolig, men banen vil også gjøre det lettere for Oslo-folk å bruke de flotte friområdene på Fornebu til rekreasjon, fortsetter Måsøval.

– Dagens busstransport består av 50 busser hver time. Denne kapasiteten dobler vi med Fornebubanen, som vil kunne frakte cirka 4500 passasjerer hver time ved åpningstidspunktet. I tillegg legges infrastrukturen til rette for en fremtidig dobling av avganger.

Nye områder knyttes til T-banen

12 minutter skal det ta å reise fra Majorstuen stasjon til endestasjonen Fornebu Senter. Det er ikke bare reisende som skal til eller fra Fornebu som får nytte av den nye linjen, påpeker etatsdirektøren.

Her kommer Fornebubanen

– Både Skøyen og Lysaker blir styrket som knutepunkter med egne T-banestasjoner, og kommunikasjonen til Majorstu-området vestfra blir mye raskere.

Fornebubanen jobber nå med forprosjektet, som skal behandles av prosjekteierne i Oslo og Akershus i starten av oktober. Der vil det gå nærmere fram hva totalkostnaden blir og hvor lenge byggefasen vil vare.

– Det er alltid utfordrende i bygge i byområder, og arbeidene vil merkes i bybildet, sier Irene Måsøval. Blant annet kan varierende grunnforhold spille inn: – De vedtatte reguleringsplanene gir oss rammene, men det kan dukke opp tekniske detaljer som vil føre til at planene må justeres noe.

Les hele saken på Klimaoslo.no her

LES OGSÅ: Hoffsveien stenges - Hovfaret blir ny hovedfartsåre

Følg Akersposten på Facebook

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...