– Møteplasser for seniorene gir bedre helse

Avdelingssjef Bente Otto og kulturleder Carina Dybdahl håper at mange finner veien til Ullern kultursenter mandag 6. februar. Møteplasser – som Ullern kultursenter – er viktige samlingsarenaer for seniorer.

– Det er viktig å tilrettelegge møteplasser for seniorer. På den måten får mange et bedre og lenger liv enn om en isolerer seg.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 01.02.2017 kl 13:31

LILLEAKER: Det sier avdelingssjef Bente Otto til Akersposten. Hun er leder for avdeling Helse og mestring i Bydel Ullern.

– Men dette får vi ikke til alene. Kommunen og innbyggerne må spille på lag, sier Otto.

Mandag 6. februar holder hun innledning om «Hvordan forbereder kommunen seg på eldrebølgen» på Ullern kultursenter. Møtet mandag klokken 12, er åpent for alle, og det er gratis.

– For å få til dette må kommunen – det vil si de enkelte bydelene – legge til rette for dette i nærmiljøene. I tillegg må vi også se nærmere på hva det skal legges til rette for. Hva får folk til å trekke til Ullern kultursenter eller Skøyen aktivitetssenter? Denne nøkkelen må vi finne. Det hjelper ikke at bydelen legger til rette, hvis folk ikke ønsker å bruke tilbudet. Da har vi bommet. Hva vil de over 60 at framtidens møteplasser skal inneholde? spør Otto.

Møt opp mandag og kom med innspill, er oppfordringen. Dialog er helt nødvendig.

Gjøre noe selv

Hver og én av oss må ta ansvar for hvordan vi vil leve våre liv – også når vi passerer 60 år og ikke minst når vi blir enda eldre.

– Jo eldre vi blir, jo viktigere er det å satse på nettverk og møteplasser – og her må vi selv være aktive, sier Otto.

Vi må selv ta ansvar for gode naboforhold og andre helt nødvendige nettverk. Stadig flere av oss blir heldigvis godt voksne. Samtidig det er begrenset hvor mange varme hender kommunen har.

– Den eldre garde ønsker å klare seg selv, men få hjelp den dagen det trengs. Og slik skal det være, sier Otto.

Stadig flere eldre bor alene. En økning av aleneboende, gjelder for hele Oslo.

– Da er det enda viktigere at hver og en har investert i et godt nettverk – og ikke minst har tilknytning til et godt møtested. Seniorsentrene som kontaktsteder, er gull verd for mange, sier Otto. Tilbakemeldingene fra brukerne er meget gode.

Velferd eller hverdag?

– Velferdsteknologi, er et hett tema for øyeblikket. Mange er skeptisk. Forstår du det?

– Jeg liker å kalle det for hverdagsteknologi, repliserer Otto som forstår at folk kan være skeptiske til det nye og ukjente. - Dette er faktisk mange av oss har vært og kjøpt ulike former for hverdagsteknologi fordi det gjør hverdagen enklere. Tenk på alle de mulighetene som ligger i telefonene og som vi er glade for? Nordmenn er storbrukere av plastkort framfor kontante penger. Det er en rekke duppeditter som vi ønsker å ha fordi vi på den måten klarer hverdagen bedre.

Otto mener vi bør ønske denne teknologien velkommen.

Når en selv kjøper – og bruker – tekniske hjelpemidler, så er den enkelte en individuell bruker og har selv skaffet seg hverdagsteknologi. En blir ikke registrert som mottaker av kommunale tjenester. På den måten får den enkelte en opplevelse av å være selvstendig – herre i eget liv, for å si det slik – men samtidig bruker av teknologi.

– En kan også få teknologiske hjelpemidler fra kommunen. Da blir en registrert som bruker. Vi ønsker ikke at folk skal bli brukere av våre tjenester før de må fordi det er ofte i denne sammenheng at folk kan få en følelse av å være overvåket. Men det skjer ikke hvis en selv har anskaffet seg den samme teknologien, sier Otto.

Bevisstgjøring

Ullern kultursenter har en møteserie som heter MandagsSTOPPEN – en møteserie som setter fokus på helse i vid forstand.

Otto snakker varmt om møteserien, som begynte i fjor.

– Det er viktig at folk kommer. Å lytte er også å delta – en må ikke nødvendigvis si noe selv – men mange har godt innspill og tilbakemeldinger å komme med. Det er en viktig bevisstgjøring og mange lærer noe nytt, sier kulturleder Carina Dybdahl ved Ullern kultursenter.

Det er i møte med andre mennesker vi utvikler oss, tenker nye tanker.

– Det er viktig med fysisk aktivitet. Vi vet at det er positivt for helsa vår. Slike diskusjonsfora virker positivt inn på vår psykiske helse, sier Bente Otto.

– Helse er noe vi satser på her på Ullern kultursenter, sier Dybdahl. – Vi har ulike fysiske tilbud og legger til rette for sosialt samvær. Cafeen er for eksempel et møtested mange ser fram til å stikke innom. Vi tilbyr også ulike aktiviteter hvor diskusjonen og samtalen er en viktig del, sier Dybdahl. Hun legger til at denne møteserien hvor helse står i sentrum, som går annenhver mandag, er gratis og åpen for alle.

– Vår psykiske helse nyter godt av slike sosiale samvær, sier Carina Dybdahl og legger til at det er spennende innledninger denne våren. Rask psykisk helsehjelp, barnevernet og en ny besteforeldrerolle, å bruke nettet med vett og om hvordan håndtere nye utfordringer og se muligheter, er de andre diskusjonstemaene denne våren.


LES OGSÅ: Lokalhistorie: Han er veldig godt fornøyd med boken

Kommer det bysykler i ytre vest?

Daisy på Vinderen: – Jeg vet hva kunene vil ha når de kommer inn døren

Toppmodellen Eline fra Besserud: – Tøft for ungdom å vokse opp i Oslo vest

Vinderen bo- og servicesenter best i vest

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...