– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt

Arne Sunde utenfor bygget, som en gang var endeholdeplassen for Lilleakerbanen. Nå er det Ullern kultursenter og Stoppestedet som holder hus her. Onsdag 1. mars klokken 12 tar han for seg vei- og baneløsninger i området på Ullern kultursenter. Foto: Bjørg Duve

– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt, sier Arne Sunde. Onsdag kommer han til Ullern kultursenter.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 28.02.2017 kl 10:45

LILLEAKER: Det planlegges en stor utbygging i området Skøyen – Lysaker – Fornebu, som Akersposten har skrevet om tidligere. Det er snakk om et helt nytt byområde, noe som betinger et samarbeid mellom Oslo og Bærum kommuner. Onsdag 1. mars klokken 12 skal arkitekt Arne Sunde fortelle om planene for Lysakerbyen på Ullern kultursenter.

– Lysaker blir et skikkelig trafikk-knutepunkt, sier Arne Sunde. Han kommer i første rekke til å konsentrere seg om vei- og baneløsninger i området. Han vil gi et lite historisk tilbakeblikk over utviklingen.

– Det er Lysakerelven, som var utgangspunktet for kommunikasjon og arbeidsplasser i dette området. Industriarbeidsplassene ble avviklet i 1995. Antall arbeidsplasser har vokst kraftig siden dette, til 25.000 i Lysakerbyen og rundt 75.000 for hele byområdet Skøyen-Lysaker-Fornebu. Og veksten fortsetter.

Den første broen over Lysakerelva lå ved Faabro, opprinnelig vadested. Lysakerelva het i gamle dager Faad. Frem til i dag er det – inkludert E 18 – bygget minst 8 broer over elven.

– Norges første kjørevei gikk fra sølvgruvene i Kongsberg til Kristiania – altså over dette området.

Den forestående utbyggingen fører til at kommunikasjon vil bli helt avgjørende for utviklingen.

– Det bygget hvor Ullern kultursenter og Stoppestedet holder hus, var en gang endeholdeplassen til Lilleakerbanen.

Bremsekloss

– Hva skjer nå?

– Foreløpig lite. For øyeblikket står det litt stille i Lysakerbyen.

– Hvorfor?

– Veiplanene og løsningene for det offentlige rom må først komme på plass. Her skal Oslo og Bærum bli enige. Bremseklossen er uenighet om E 18-løsningen inn til Oslo.

Kommunene er foreløpig ikke enige. Oslo har sagt nei. Der ønsker en å dempe biltrafikken inn til hovedstaden. I tillegg må en også regne med at når detaljene kommer på bordet, blir det protester av berørte innbyggere.

– Foreløpig vet vi for lite om innholdet.

T-banestasjon på Vækerø

– Lysaker kommer til å bli et enda større trafikk-knutepunkt. Den nye Fornebubanen legger opp til en T-banestasjon på Vækerø, sier Sunde. Han legger til at de første planene om en Fornebubane ble lagt allerede i 1919 av Kristiania og Aker sporveiskomité.

– Når kommer Fornebubanen?

– Vanskelig å si, men neppe før 2024, sier Sunde. Han legger til at det gjenstår å se om en klarer det så snart. Fornebubanen og E18 er begge en del av Oslo-pakke 3-avtalen, sier Arne Sunde.

Det foreligger byutviklingsskisser for 5000 nye boliger langs Bestumkilen, og på Mustads eiendommer, som Ullern kultursenter ligger i, kan det i de kommende årene komme opp mot 1000 boliger.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...