Akersposten Media

Akersposten

– Løsningen ligger i å fjerne bommene

Trikkebommen på Lilleaker er borte i påvente av at nye kommer opp. Bommene har skapt lange køer i Lilleakerveien, til stor irritasjon for så vel bilister som folk som ferdes i Lilleaker sentrum til fots og med sykkel. Mens bommene har vært borte i påvente av nye har trafikken gått mye bedre. Uten bommer - ingen køer. Det får markedsdirektør Herman Dyrø i Mustad Eiendom til å reagere.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 13.05.2019 kl 15:46

LILLEAKER: – Når nå trikkebommene på Lilleaker er ute av drift er det jo ingen trafikkaos å spore overhodet – og det må vekke noen beslutningstagere, sier Dyrø.

– Onsdag 8. mai kl. 16:15 fikk vi filmet trafikksituasjonen, og det viser med all tydelighet at løsningen på trafikkaoset her på Lilleaker helt enkelt ligger i å fjerne bommene. Dette er en helt normal hverdag som bør være svært representativ for det som normalt fremstår som den mest hektiske rushtiden i løpet av uka, sier Dyrø.

– Sikkerhetsfokus

– Pressekontakt i Sporveien, Jan Rustad, sier i en kommentar til Akersposten:

– Sporveien er alltid villige til å vurdere alternativer som fungerer. Det overordnede for vår del er likevel et sikkerhetsfokus for så vel gående som trikk og biltrafikk i forhold til fremføringen av trikk.

Gallup

Riktig med bommer i Lilleaker-krysset?

Vis resultat

– Regelverket sier også at trafikk på forstadsbane skal skilles fra biltrafikk ved kryssinger. Dette vil være særlig kritisk på Lilleaker etter innflytting i det nyetablerte boligfeltet som er under ferdigstillelse av Mustad eiendom, der utkjøringen er lagt i umiddelbar nærhet av kryssingen på Lilleaker, sier Rustad og fortsetter:

– Jernbaneloven pålegger oss å erstatte eksisterende bomanlegg med nye der de finnes på forstadsbane. Et sammenlignbart kryssingspunkt er ved Holtet holdeplass på Ekebergbanen hvor det riktignok ikke er montert et bomanlegg, men hvor trafikken er regulert med lys og hvor trikken dynamisk gis prioritering i krysset. Effekten blir derfor langt på vei den samme.

– Heller ikke ved lysregulerte passeringer er det anledning for en bilfører til å innlede kryssing før det er klart på den andre siden av trikkesporene. Det er derfor vanskelig å se for seg en løsning på Lilleaker som ikke innebærer at biltrafikken stoppes ved passering av trikk, sier Jan Rustad.

Slippe bom?

– Så hvis Lilleaker blir omdefinert til bymessig strøk, som det i økende grad får preg av, så kan man altså slippe bom?

– Det blir en tanke i friskeste laget. Dette er regulert av bestemmelser i Jernbaneloven, som Sporveien naturligvis er nødt til å forholde seg til, avslutter Jan Rustad.

PS! Husk å klikke på videoen øverst i saken, så kan du se trafikken midt i rushtiden 8. mai kl. 16.15, uten bommer. Det er ofte lange og tidvis stillestående køer på dette tidspunktet.

LES OGSÅ: Ble pålagt planfritt kryss på Lilleaker for 100 år siden

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...