– Jeg lå alltid litt foran

Tom Howard, kjøkkenutstyrgründeren som vokste opp på Hovseter og Bekkestua. De siste tre årene har butikken ligget på Skøyen, men mesteparten av historien har vært på Frogner. Foto: Fredrik Eckhoff

Sitt første showroom satte han opp hjemme i spisestuen, sammen med sin bestemor. I dag ser Tom Howard tilbake på hvordan han har påvirket folks hverdag på kjøkkenet i flere tiår.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 12.10.2018 kl 10:22

SKØYEN: Tom Howard sitter med kaffekoppen på kafeen og ser ut av vinduet og over mot butikken sin. Howard Kjøkkenskriveri ligger omtrent så sentralt som man kan komme på Skøyen, eller Sjølyst om man vil, i starten av Karenslyst allé, bare et lite steinkast unna Skøyen stasjon.

– En fantasifull forretning med leken, ny design, mener Tom om butikken, og han er strålende fornøyd med beliggenheten butikken har hatt de siste tre årene.

– Vi skal ligge litt foran, og vi har her funnet en topp beliggenhet for årene som kommer, konstaterer han.

Den spede begynnelse

Men det var ikke på Skøyen Howard-eventyret startet. Da Tom tidlig på 80-tallet ga seg som personalkonsulent i Det Norske Veritas og satset alt han eide og hadde på den store kjøkkendrømmen, gjorde han det i området han kjente aller best, Frogner. Der hadde han allerede bodd i mange år – sammen med sin bestemor.

– Ja, som eldstemann av fire søsken flyttet jeg hjemmefra da jeg skulle studere. Jeg flyttet til bestemor i en stor leilighet på Frogner. Jeg bodde faktisk lenger sammen med henne enn jeg gjorde sammen med mor og far, sier han og forteller om hvordan de to gjorde om spisestuen til et showroom for kjøkkenutstyr.

Den første butikken åpnet han i 1984. Den lå i Bygdøy allé 20, like nedenfor matbutikken Bonus.

– Jeg hadde ikke allverdens med penger, og hadde bare råd til å kjøpe varer til den ene halvdelen av butikken. I den andre delen satte jeg et stort bondebord, en slagbenk og noen kokebøker. Særlig eldre mennesker satte pris på å få servert en kopp kaffe og få seg en liten pause på sin vei til Bonus, sier Tom.

– Men særlig mye salg av kjøkkenutstyr ble det jo ikke akkurat til de eldre. Det var barna og barnebarna deres jeg fikk som kunder, smiler han.

– Den fattige oppbyggingstiden står for meg som den lykkeligste. Det ble mange gode samtaler, sier han.

Hekta på design

Det var kjøkkenutstyr, borddekking og design som ble satsingsområdet i butikken. Det var i en tid da nordmenn, særlig Oslo vest-folket, hadde begynt å interessere seg for godt design, også på kjøkkenet.

– Tidligere hadde nesten alt kjøkkenutstyr blitt solgt gjennom Jernia, ting som potetskrellere, gryter og boller. Mens servise og lysestaker kjøpte man i glassmagasinene. Så kom min butikk, den første cookshopen i Norge.

– Du må ha fått ideen fra et sted?

– Jeg kjøpte inn fremtidsrettet design, ubeskjedent kjøkkenutstyr og klassiske ikonprodukter for hjemmet, og når jeg reiste ut, ble jeg overrasket over at det i London og i Stockholm fantes butikker med tilsvarende profil. Jeg var på rett spor, sier han.

– Jeg kommer fra en familie der far drev engrosforretning innen papir. Han hjalp meg i oppstarten, han forklarte meg hvordan jeg skulle gjøre dette med logistikken.

Design og kvalitet

Alessi kjenner de aller fleste til, den italienske merkevaren man forbinder med stilrent og spennende design. Alessi var det Tom som introduserte for oss nordmenn på 80-tallet, og den dag i dag pryder produktene fra den italienske familiebedriften butikken hans.

Tom Howard snakker entusiastisk om både design og funksjonalitet.

– Jeg valgte raskt slagordet «kvalitet, inspirasjon, design». Det har jeg gjort mitt beste for å leve opp til. Da jeg startet opp, var Alessi midt i blinken, det er både design og kvalitet. Vi har fremdeles Alessi i butikken, og vi har i løpet av årene utvidet med mye annet som spisser profilen i en moderne tid, sier han og nevner Kitchenaid og Dualit som andre merker som gjennom tiden har satt sitt preg på butikken.

– Du traff godt med Alessi..?

– Ja, og det som gjorde at Alessi slo så godt an hos meg, var designen og lekenheten. De lager produkter som folk snakker om, sier han og fortsetter: – Men for meg er det alltid viktig at vi spisser vareutvalget vi tilbyr – vi må skille oss ut, vise det som kommer. Vi må være lekende.

Tom har hele tiden vært tidlig ute, fulgt med på trendene og turt å satse på det som er nytt.

– Butikken ligger alltid litt foran. Jeg lå alltid litt foran. Det tror jeg man kan si, sier gründeren.

– Poetisk dimensjon

– Jeg har en kjepphest. Når vi setter sammen ord, kan vi få meningsfulle setninger, og om vi bearbeider ordene ytterligere, kan setningene bli til poesi, sier Tom. – På samme måte er det med design og funksjon. Gjenstandene vi omgir oss med, er designet før når man har gjort en ekstra anstrengelse for å gjøre dem formfullendt. Designen betyr at gjenstanden innehar noe mer, den får en poetisk dimensjon.

Det er få som har fulgt utviklingen de siste 35 årene innen design så tett som kjøkkengründeren Tom Howard.

– Jeg gleder meg stort over den utviklingen som har vært i disse årene. Det er så utrolig mye kreativitet, sier han og påpeker at ikke alt nødvendigvis må komme i nye former hele tiden.

– En neglskrubb for eksempel, den kan gjerne være som den alltid har vært, billig og lagd av tre. Det er jo sånn en neglskrubb skal se ut! Det fins mange dyre og forseggjorte, men de er ikke nødvendigvis bedre designet sier han og nevner nok et eksempel på tidløs og funksjonell design.

– En skikkelig tresleiv! Det er vanskelig å slå en skikkelig sleiv av tre. Smaker du på sausen med en tresleiv, brenner du deg ikke på tunga! Sånn er det bare. Du får den ikke bedre, sier Tom engasjert.

Utvikling i bransjen

De første årene holdt han altså til i Bygdøy allé, men det var i Skovveien 6 AT Howard Kjøkkenskriveri vokste seg store. Butikken flyttet dit på slutten av 80-tallet. I mange år hadde han også et eget showroom i Hansteens gate, like ved den tidligere amerikanske ambassaden.

– Det var naturligvis ikke tilfeldig at jeg valgte Frogner for butikken. Oslo vest er hjemmepublikummet mitt. Men butikken har alltid hatt kunder fra hele landet. Det er mange som i generasjoner har hatt for vane å stikke innom butikken når de er i byen, sier Tom.

Nå er det tre år siden butikken flyttet fra Skovveien og startet på kapittel tre i historien, på Skøyen. Butikk, kontor og showroom er samlet på samme sted. Nå er for eksempel Riedel vinglass bredt presentert i butikken og utgjør en «flagship»-del av butikken.

– Verden har aldri produsert bedre viner enn i dag, og vi skal bidra med det gode utstyret, sier Tom.

Han har i tre og et halvt tiår bidratt til hvordan nordmenn har gjort kjøkkenet til hjertet av hjemmet og han ser hvordan folk legger både tid, omtanke og penger i utforming og utstyr. Det har naturligvis også ført til at konkurransen har hardnet til. Kjøkkenutstyr er nå bigbusiness, og store kjeder og butikker kjemper hardt om plassen og oppmerksomheten.

– Det er stor konkurranse og hardere tider, og helt annerledes enn den gangen jeg reiste rundt og besøkte frittstående butikker. Den gangen jeg bygde relasjonene. Det tok mange år å bygge gode kontakter, sier han.

– Nå har vi store kjeder. Tidligere besluttet hver enkelt butikk hva de skulle kjøpe inn, sier Tom, som understreker at det er viktig for frittstående butikker å tørre å satse litt unikt.

– Jeg tror at de spesialproduktene som kan spisse et sortiment, blir viktigere og viktigere nå som butikkene blir mer og mer standardiserte og like.

Speider videre

Tom Howard har trukket seg tilbake fra «førstelinjen», butikken på Skøyen. Det er ikke lenger han som daglig møter kundene smilende i døren, selv om han fremdeles trives godt med å rusle mellom hyllene, studere produktene og veksle noen ord med kunder og ansatte.

Robert Varodell (t.v) er butikksjefen nå, men Tom Howard liker å stikke innom og snakke design og fremtidig satsing i butikken han startet for 34 år siden.

Han speider fortsatt videre på sine utenlandsreiser, og presenterer nå nyheter som Qeeboo og Sibo på det norske markedet.

Det siste halvåret er det Robert Varodell som har styrt butikken.

– Jeg føler at vi har en veldig god mann i Robert, som driver butikken nå. Det er store forandringer i bransjen, og jeg er avhengig av at yngre mennesker slipper til. Men jeg setter pris på at de er opptatt av de samme grunnverdier som vi alltid har hatt, sier Tom.

Vind i seilene

De siste årene har Tom Howard fått mer tid til sin andre store lidenskap, seiling. Og vi snakker ikke om seiling på kryss og tvers i indre Oslofjord. Tom tenker større enn som så. Når vi prater med ham, ligger seilbåten hans i havn i Phuket i Thailand og venter på neste tur. Og når du leser dette, har Tom allerede lagt ut på neste seiltur.

– Jeg har til nå seilt delvis rundt jorden. Det har vært mange store opplevelser, blant annet opp og ned østkysten av USA og kryssing av Stillehavet, forteller han.

Men Tom har altså ikke sluttet å tenke på – og studere – kjøkkenutstyr.

– Og jeg er veldig glad for den åpenheten jeg blir møtt med i butikken. Men jeg ser jo at det har rent litt vann i havet siden jeg selv var på det mest aktive.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...