Akersposten Media

Akersposten

- Ikke et reelt samarbeid for å finne løsninger

SKAPER PROBLEMER: Byggegrensene rundt E18 må utvides betydelig i forhold til hva Skøyenplanen legger opp til. Foto:Plan- og bygningsetaten / Mediaweb AS

Statens vegvesen har kraftige innsigelser mot forslaget for Områderegulering Skøyen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 25.05.2020 kl 14:56

SKØYEN: Opprinnelig forutsatte reguleringen av Skøyen at E18 skulle passere i tunnel. Meldingen fra Statens Vegvesen til etater og byråd var klar. Det kan dere bare glemme. Siden måtte kommunen fokusere på en løsning med E18 i dagens trase. Og det er flere kjelker i veien.

Les også:

Må hele Skøyen-prosessen startes på nytt?

Skøyen: - Håper noen har en plan B

Ikke reellt samarbeid

Igjen peker SVV på følgende: Statens vegvesen har deltatt i møter i regi av Plan-og bygningsetaten under hele planprosessen, men som vi har påpekt i vår innsigelse oppfatter vi ikke at det er lagt opp til et reelt samarbeid for å finne løsninger som ivaretar både statens og kommunens interesser.

I SVVs innsigelse til områdereguleringen datert 08.05.20 er det en «smørbrødliste» over problemer knyttet til forslaget.

SVV sier videre: Vi er positive til at arealet til dagens E18 er tatt ut av planen, men påpeker at det ikke har vært noen felles planprosess som kan dokumentere om de utklipte arealene ivaretar statlige interesser og behov for areal i tilknytning til E18. Dette gjelder spesielt E18s ramper og kryss ved Sjølyst og framtidig hovedsykkelrute langs E18.

Usikre forutsetninger

I planforslaget er altså E18 klippet ut, noe som langt fra er tilfredsstillende i følge SVV.

Det er en rekke forutsetninger som må avklares og som i dag er usikre. Det er blant annet usikkerhet rundt framtidig utforming av E18 vest for Lysaker, jf. planene for E18 Vestkorridoren. Det er også usikkerhet rundt planene for ny bussterminal på Lysaker, noe som innebærer at det ikke kan utelukkes at det vil bli behov for å terminere busser også på Skøyen. Utformingen av E18 vest og øst for Lysaker må sees i sammenheng, spesielt med tanke på kollektivtrafikk.

Les også: Enorm interesse for utviklingen av Skøyen – og de vil ha folkepark

Klipper ut E18

Planforslaget innebærer et «utklipp» av E18 akkurat slik den er i dag. Det er problematisk da dagens E18 på strekningen, rett utenfor utklippet, ikke tilfredsstiller gjeldende standardkrav bla. annet til fri høyde og horisontal-og vertikalkurvatur. Bygdøylokket har bla. ikke tilstrekkelig fri høyde noe som medfører at deler av gods-og busstrafikk må gå gjennom rundkjøring over tunnelen med økt miljøulemper for tilstøtende bebyggelse. Kollektivprioritering (kollektivfelt) innenfor planområdet vil også ha konsekvenser utenfor planområdet.

Det må avsettes betydelige arealer for utviklingen av E18 i fremtiden. Det betyr helt andre byggegrenser enn det Skøyenplanen legger opp til.

Byggegrenser langs E18 skal ivareta riksveiens funksjon og framtidig utviklingsbehov, dvs. gi et handlingsrom for utbedringer og tiltak langs og i tilknytning til E18. Byggegrensene skal sikre areal til dagens og framtidige løsninger for kollektivtrafikk, gang-og sykkeltrafikk, samt drift og vedlikehold.

Kravlisten

Totalt sett har Statens Vegvesen denne kravlisten:

• Byggegrenser langs E18 skal ivareta riksveiens funksjon og framtidig utviklingsbehov, dvs. gi et handlingsrom for utbedringer og tiltak langs og i tilknytning til E18. Dersom Statens vegvesen skal trekke sin innsigelse må byggegrensen langs E18 gi areal som muliggjør gjennomføring av følgende tiltak:

• Sammenhengende kollektivfelt langs E18 mot sentrum inkludert kollektivfelt langs avkjøringsrampe til Skøyen og påkjøringsrampe mot sentrumPlanen utreder og beskriver i for liten grad hvordan bussbetjeningen i tilknytning til knutepunktet skal ivaretas. Det mangler kollektivfelt langs E18og langs ramper. På øvrig del av strekningen mellom Filipstad –Lysaker er det kollektivfelt i begge retninger.

• Standardheving av rundkjøring ved Sjølyst, sør for E18-bruDagens minirundkjøring sør for E18-brua har ikke tilfredsstillende standard med hensyn til framkommelighet, sikkerhet og veiens funksjon.

• Utvidelse av eksisterende kvalitet og kapasitet på bussholdeplass ved påkjøringsrampe mot vest og østOmfanget av framtidens busstrafikk til og fra knutepunktet er usikker. Mange faktorer er med på å påvirkedette. For eksempel Lysaker som knutepunkt, prioriteringene i vestkorridoren, framtidens sammensetning av kollektivtransportmidlene og reduksjon i biltrafikken.

• Høy standard på sykkelekspressveien langs E18 med planskilt kryssing av ny adkomst til utviklingsområdet sør for E18 og med tilknytning til Skøyen og andre viktige sykkelruter. Det er viktig at andelen syklister øker. For å få til dette må sykkelveinettet ha en høy standard samtidig som fotgjengerne ivaretas på en god måte.

• Nødvendig areal tildrift og vedlikehold; snøopplag, reparasjoner, midlertidige veiomlegginger, framtidig krav og behov for installasjoner og standardheving mm.Med utgangspunkt E18 sin status som TEN-T-vei (Trans-europeiske veinettet) kreves det arealer langs veien som muliggjør at veiens funksjonalitet opprettholdes både i dag og framtiden. Dette gjelder spesielt med tanke på sikkerhet, effektivitet og miljø.

• Areal til flomsikring og overvannshåndtering med fordrøyning/infiltrasjonDet er i dag problemer med flom og vanninntrengning i området. Det er store flater som krever vannavrenning og deler av veinettet ligger nærme havnivået. Krav til overvannshåndtering vil sannsynligvis innebære behov for arealer for infiltrasjon og fordrøyning.

Se Statens vegvesens innsigelse her

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...