– Hvorfor kaste bort flere hundre millioner?

START: Knut Frederik Horn skal ta oss gjennom Hovseterdalen og opp til Peder Ankers plass. I bakgrunnen krysser T-banen. Alle foto: Vidar Bakken

MDGs Knut Frederik Horn spør sin egen byråd fra MDG om nødvendigheten av å bruke flere hundre millioner kroner og rasering av folks hager, når det er tilnærmet en fullverdig sykkelvei gjennom Hovseterdalen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 18.04.2016 kl 14:47

RØA: – Man må jo spørre om nytte og kost, når byrådet vil bygge en sykkelvei til flere hundre millioner kroner i Sørkedalsveien mellom Røa kirke og Peder Ankers plass. Dette er midler som byen trenger til helt andre formål, sier Miljøpartiet De Grønnes rapresentant i bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Knut Frederik Horn.

To alternativer

Han er en ivrig syklist og kjenner alle sykkelmuligheter i nærområdet.

– Det er flere traseer man kan velge mot Peder Ankers plass, og noen er helt åpenbare. Blant annet parallelt med Sørkedalsveien går Hovseterdalen, hvor det allerede er tilrettelagt for gående og syklende i åpent og flatt terreng. I øvre delen har man to alternativer. Enten å bygge ut turstien som slutter ved Statoil-stasjonen på Bogstad eller ta den opparbeidede veien som slutter seg til Sørkedalsveiens øvre del, sier Horn.

Han har med seg Akersposten gjennom hele strekningen, fra der hvor ruten starter nederst i Hovseterdalen. Denne går direkte over i selve Mærradalen, under og på andre siden av T-banelinjen. Men vi skal oppover.
(Saken fortsetter under bildet)

ALTERNATIV: Denne turstien går opp til Bogstad Camping og kan eventuelt utvides med sykkeltrasé. Herfra skal Mærradalsbekken åpnes med fritt løp gjennom Hovseterdalen.

Store inngrep

Underveis peker Horn på hvilke utfordringer man står overfor ved byrådets forslag til løsning.

– For det første vil det ta veldig lang tid å komme til enighet med 38 berørte tomteeiere, som samlet protesterer mot å få store inngrep på eiendommene og fjerning av garasjer. Lange forhandlinger og ekspropriasjon av 3600 kvadratmeter vil koste dyrt, før man i det hele tatt kommer i gang med arbeidet.

– At det i tillegg blir 22 avkjørsler i en sykkelvei over en så kort strekning, er direkte uforsvarlig. Jeg spør som alle andre i bydelsutvalget, hvorfor blir ikke Hovseterdalen utredet som eget alternativ? Jeg forstår ikke Plan- og bygningsetatens begrunnelse og byrådets tilslutning til denne, sier Horn.

En befrielse

Etaten mener blant annet at stigningsforholdene ved å bruke dalen er for vanskelige, samt at noen krappe svinger ikke tilfredsstiller kravene til sykkelvei. I tilegg mener etaten at inngrepene vil bli for store i et område som er planlagt til naturområde.

– At litt oppoverbakke og en krapp sving skal ekskludere dette alternativet, er bare tull. Jeg har ingen problemer med den ene motbakken som det er snakk om opp til Sørkedalsveien. Og hva i all verden er galt med sykler i et naturområde? Syklistene må naturlig nok ta hensyn til turgåere. De er jo begge myke trafikanter, sier han.

– Tenk deg hvor flott det å sykle i dette naturområdet, hvor blant annet Mærradalsbekken skal åpnes hele veien. Her kunne man gjøre arbeidet med sykkelvei, samtidig som man er i gang med åpningen av bekken, sier Horn.

– I tillegg kommer en fin strekning med løvskog. Å sykle her er en befrielse, i motsetning til den sterkt trafikkerte og forurensede Sørkedalsveien. Langs hele dalen er det også tilførselsveier for sykler fra Røahagan, sier Horn.

Tolkes fleksibelt

– Kravene til sykkelvei bør tolkes fleksibelt og ikke minst tilpasses der det er gode alternative traseer som kan benyttes. Det vil spare samfunnet for mye penger. Det er jo de færreste syklister som forventer at man skal ha "perfekt sykkelvei" og kunne sykle i stor fart over alt. Den strekningen vi her snakker om er tross alt kun cirka 2,5 kilometer.

– Helt uforståelig

Horn tar bakken opp til Sørkedalsveien med letthet og peker ut den siste biten videre til Peders Ankers plass.

– Som du ser, her er det allerede opparbeidet bred og fin vei for gående og syklende. Det er bare en liten strekning litt lenger opp som eventuelt må opparbeides i bredden, før du når Peder Ankers plass. For meg er det som sagt helt uforståelig at dette alternativet ikke er med i vurderingen, sier Horn.

– Vi følger Horn hele veien frem, før han sier takk og farvel, på vei til sin vanlige sykkeltur inn i Sørkedalen.

Les også: Sykkelvei vil kutte i 38 eiendommer

Urmaker på Vinderen ranet – søk etter to gjerningsmenn på sykkel

Røa-jentas missedrøm

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...