Hvem var de? Hvor skulle de? Her er forklaringen!

– Morsomt innslag! sier Harald Ulvestad om videosnutten han så på Akersposten tidlig i august. Her får vi historien bak den paraden av tyske veteran-militærbiler!

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 30.08.2018 kl 05:04

RØA/SLEMDAL: Det var 6. august vi i Akerspostens redaksjon så de gamle militærbilene komme kjørende på rekke og rad inn mot Røa-krysset. Blide sjåfører og passasjerer vinket og konverserte med folk mens de ventet på det grønne lyset i krysset, og det var ingen tvil om at det gikk i tysk. Flere av bilene hadde da også tyske skilt.

Ganske raskt etter publisering av videosnutten fikk vi inn meldinger fra lesere som hadde en idé om hvem som sto bak denne spennende paraden med biler. Flere ba oss snakke med Harald Ulvestad, en kar på Slemdal, som visstnok i mange år har arrangert turer i Norge med disse helt spesielle veteranbilene.

På tur i norsk natur

Da vi tok kontakt med Ulvestad tidligere i august, var han svært opptatt med nettopp denne turen, men nå er han kommet hjem, og vi er endelig klare for å fortelle mer om historien bak.

(Saken fortsetter under bildet.)

De skiller seg ut på tur, de tyske bilene. Foto: Privat



Harald Ulvestad forteller at disse kommer til Norge omtrent hvert tredje år, og sammen med norske venner drar de på en to ukers rundtur i de mest spektakulære deler av norsk natur.

– På kart der veier er inntegnet som tynne streker i tilsynelatende utilgjengelige fjellvidder på Østlandet, til fjorder og fjell på Nordvestlandet drar de, og forlanger hver gang å komme tilbake til de samme områder, sier Ulvestad. Han forteller at årets tur begynte for hans tyske venner med samling i Kiel, der de så reiste med Color Line til Oslo, før turen fortsatte på alle slags mindre veier helt til Fagernes.

– Med 10-12 biler er prinsippet å unngå hovedveiene grunnet fare for kødannelse når farten er 60-70 kilometer i timen. Og utrolig nok finnes disse småveiene som også naturmessig er spennende, sier han.

Krigshistorie

Turen gjennomføres altså med kjøretøyer som er rundt 75 år gamle, og en rask utregning tar oss da tilbake til krigens dager. Harald Ulvestad forteller:

– Etter andre verdenskrig ble det i Norge stående igjen komplett utrustning for opp mot 400 tusen soldater og deres befal. Staten Norge overtok, forsvaret fikk det meste, men Direktoratet for fiendtlig eiendom i Norge overtok blant annet kjøretøyer som ble solgt på auksjoner.

(Saken fortsetter under bildet.)

Foto: Privat



Han sier at det tekniske materiellet den gangen gjerne var av svært god kvalitet, og mye ble benyttet i skog- og landbruk.

– De lette kjøretøyer var opprinnelig for militær bruk, blant annet de tyske folkevognproduserte VW 82 (Kübelwagen) og VW 166 (Schwimmwagen), amfibiebil. Bruksmessig var de brukbare og morsomme, og var på midten og slutten av 1950-årene «hurra meg rundt»-studentbiler, sier Ulvestad, som påpeker at bevaringstanken den gangen ikke riktig hadde slått inn.

– Men i 1965 ble Veteran VW Klubben stiftet, og restaurering og delejakt begynte, og i dag er det nok trolig opp mot 50 slike kjøretøyer i Norge, fra de fullresturerte og til dem i «bæreposestadiet».

«Kein Politik…#

Også i andre land ble slike kjøretøyer etter hvert bevart og restaurert.

– Kjøretøyene var produsert i løpet av en 5-årsperiode og en del av vår nære fortid som forhåpentligvis aldri vil bli gjentatt. Men å bevare krever teknisk kunnskap og tilgang på reservedeler, og allerede på 1970-1980-tallet hadde vi norske entusiaster søkt kontakt med tilsvarende personer i både de nordiske land og i Europa, sier han.

I Tyskland ble det holdt treff og arrangert kjøreturer, der en møtte opp med sine biler.

– En tysk veterankjøretøyklubb har fra 1979 holdt årlige treff der også nordmenn er velkomne. Og vi har vært der i alle disse årene, med hygge, glede og vennskap. Prinsippet har hele tiden vært «Kein Politik, nur Technik und Freundschaft», sier bilentusiasten.

Fantastisk fremkommelighet

Etter hvert kom ønsket om å arrangere kjøreturer i Norge, og i mange år har mer eller mindre de samme entusiastene, mellom 20 og 25 i tallet, tatt turen med sine 10-12 kjøretøyer.

– Alle bilene ved årets rundtur var folkevogner, bygd ved VW-fabrikken i Wolfsburg i Tyskland 1942-1945. Tidligere har det også vært med BMW og Zündapp motorsykler fra samme periode. De fleste bilene har fått en nyere 30 HK-motor, med usynkronisert girkasse og oftest sperredifferensial, forklarer Ulvestad.

– Fremkommeligheten er bare fantastisk og står ikke tilbake for en firehjulstrukket amerikansk Jeep med langt sterkere motor, mener han.

Lang tur i flott terreng

– Når vi møtes på treff og holder sammen på ukesvise lange kjøreturer med våre gamle biler opptil et par ganger i året, blir vi etter hvert nærmest som en stor familie. Årets tur beviste det nok en gang, sier Ulvestad, som gjerne forteller mer om turen.

(Saken fortsetter under bildet.)


To tyske biler fra 1942 er like lange som én tysk bobil, påpeker Harald Ulvestad.



Etter den første overnattingen på Fagernes Camping, gikk ferden videre via Valdresflya, og på fjellveier for å overnatte på Skjåk turistheim. Neste dag kjørte de mest mulig på flere småveier, til Djupvasshytta og Dalsnibba, til Geiranger og Ørneveien.

Der fikk gjengen sin første fergetur fra Eidsdal til Linge, etterfulgt av to netter på Muri hytteutleige i Valldal.

– Vi fikk med oss Trollstigen i strålende vær, sydsiden av Romsdalsfjorden og fjellvei fra Tresfjord til Stordal, så videre til Ørsta med overnattinger der og sørsunnmørske rundturer både til Hjørungfjorden, før det ble en lynvisitt på Goksøyr camping, Bjørkedalen, så et besøk på Fyrmuseet i Dalsfjord og Hakallestranda og Syvde i Vanylven.

Videren kjørte den helt spesielle kolonnen nordover, innom Molde og spektakulære Atlanterhavsvegen. Dette er et sted tyskerne kjenner godt fra tyske tv-programmer, så besøk her var et krav, ifølge Ulvestad.

Reisen fortsatte gjennom Møre og over til Dovre, så nedover mot Hafjell og Lillehammer fortsatt bare på småveier. De måtte naturligvis stoppe innom Egil Sletners landskjente folkevogn delebutikk i Trøgstad.

Dagen etter var det store følget tilbake i Oslo og på vei inn på Kiel-fergen.

– En godt planlagt og gjennomført tur var til ende. Alle de 75 år gamle kjøretøyer greide oppgaven uten problemer, og tross litt skiftende værlag var alle fornøyde med nok en fantastisk tur i Norge, sier Ulvestad.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...