Akersposten Media

Akersposten

Hun er 130 år og i sin beste alder

– Jeg var superredd for havet og hadde aldri kjørt båt, sier Charlotte. Likevel søkte hun seg til skoleskipet Dyrafjeld – og har aldri angret.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 31.10.2019 kl 10:13

SOLLERUDSTRANDA: Nylig var det stor feiring på Dyrafjeld, «storesøsteren» til den mer kjente seilskuta Gjøa. Dyrafjeld er litt større, 23 meter lang, men bygd på samme tid og sted som Gjøa – for 130 år siden. Feiret ble det også at det er 20 år siden Dyrafjeld ble kjøpt inn som skoleskip.

– Dyrafjeld er bygd i 1889 på nordvestlandet. Den ble bygd for å frakte fisk og andre varer fra Lofoten og nedover langs kysten av vestlandet, sier Audun Aasen, som er styrmann og lærer og avdelingsleder på Sollerudstranda skole.

Aasen kan fortelle at skipet ikke hadde motor de første årene.

– Da tok seilturen den tiden den tok. Det var på begynnelsen av 1900-tallet den første maskinen ble satt inn, sier han.

Mye å holde i stand

Det staselige seilskipet, som er en gallias-rigget jakt, er vernet, gjennom såkalt «vern gjennom bruk». Det betyr at skoleskipet er i jevnlig bruk, i hvert fall fra vår til høst, og det er mye jobb å holde det i stand. Da hjelper det på at en av gruppene med 9. og 10. klassinger bruker mye av sin skoletid på å holde Dyrafjeld i orden.

– Det er veldig mye å holde i stand. Vi får naturligvis hjelp til de større tingene. Den må på slipp og restaureres litt en gang i blant. Som for tre år siden, da den var i Danmark og fikk skiftet ut litt av det originale skroget. Men vi skifter bare ut det vi må, sier Aasen.

Han forteller at et par ganger i uken jobber Sollerudstranda-elever praktisk, med vedlikehold, pussing og tauarbeid.

– Men vi er også på turer, hvor vi lærer om generelt sjømannskap og forbereder elevene til å ta båtførerprøven.

– Det er mye som må læres. Mange av elevene har liten praktisk erfaring, særlig med båt, sier Aasen, som er fornøyd med at det har vært god søkning til Dyrafjeld-gruppen de siste årene, som er ett av ni prosjekter man kan melde seg på som elev på Sollerudstranda skole.

Når det ikke pusses, vaskes og repareres, blir det tid for å dra på turer. Med Dyrafjeld har elever og lærere fått se verden – i hvert fall Norden og omegn. De siste par årene har det vært turer til Koster i Sverige og til Skagen i Danmark.

I fjor sommer tok de turen over til England, der Dyrafjeld deltok i Tall Ship Races.

Har sett mye

130-åringen har imidlertid vært på langt større ekspedisjoner enn dette.

– Den har seilt jorden rundt med tidligere eiere, som med nederlenderne som drev den som charterbåt, sier Aasen. Dyrafjeld, eller Anna Kristina som skuta het i mange år, har vært innom Sydney, Rio, Spitsbergen og Cape Town. For å nevne noen få av mange havner.

Har ikke angret

Elevene Charlotte Monge (10. klasse) og Tor Powensky (9. klasse) forteller at de begge var litt usikre da de skulle søke seg til et prosjekt på Sollerudstranda skole.

– Båten var ikke her da jeg besøkte skolen. Men jeg ville gjerne på en båtgruppe og valgte denne. Jeg har ikke angret! sier Tor.

– Jeg var superredd for havet og hadde aldri kjørt båt, sier Charlotte. – Jeg måtte ta et valg, men egentlig var jeg skeptisk.

I dag er Charlotte nærmest som veteran å regne på Dyrafjeld, og hun kan vise til 50 riktige av like mange mulige på båtførerprøven.

De to elevene forteller om hvordan dagene på skuta går med til å vaske, ordne med tau, støvsuge, vaske doer. Men også artigere saker, som klatring i tauene og sløve stunder i solen.

– Vi settes opp i grupper. Alle elevene kan gjøre alt, sier Charlotte, og forteller om turen mellom Sverige og Danmark. Det ble 15 timer i strekk.

– Det var jo ikke så mye å se der ute, og det var fem timer i strekk uten å gjøre noe som helst. Det var dårlig mobildekning også, smiler hun. Da blir det prating, litt sjakk, litt soling og litt klatring.

– Jeg syns det er gøy å klatre! Men vi gjør det jo også som en del av jobben, sier Tor. – Det er morsomt å dra på turene. Jeg liker å ha faste oppgaver.

Hatt over bord!

– Jeg er litt redd for å klatre høyt og vil gjerne ha beina plantet på dekket, sier Charlotte.

– Har noen havnet uti vannet uten å ha noen planer om det?

– Nei, det har bare skjedd med noen vester og et par bensinkanner. Som vi har plukket opp igjen! smiler og forteller om den gang hatten til skipperen blåste av, og de brukte 40 minutter på å finne den igjen.

– Det er vanskelig å snu rundt på den svære skuta, smiler Charlotte.

Elever og lærere bor gjerne sammen i noen dager i strekk når de er på langtur, og det er ikke veldig mye plass til overs under dekk.

– Det er oftest godt humør, men det hender jo at det blir litt dårlig stemning. Vi bor jo trangt sammen på båten når vi er på turer. Vi blir mye closere enn noen av de andre gruppene på skolen, sier hun.

Begge stortrives på Sollerudstranda skole, som er for elever som liker at mye praktisk arbeid er en del av skoledagen. Her er elever fra hele byen.

Nå venter noen måneder uten turer for Dyrafjeld. Da venter blant annet en del pussing og restaurering.

– Dere er blitt litt glad i denne skuta?

– Ja! sier de i kor.

100 år til?

Nå har Dyrafjeld altså rundet respektable 130 år – og er i de beste hender som skoleskip ved Sollerudstranda.

– Dyrafjeld er i sin beste alder. Hun fremstår som en av de best bevarte i sitt slag i verden, sier Audun Aasen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...