Akersposten Media

Akersposten

Høyre imot planlagt sykkelvei – alle andre er for

NY RUTE: Høyres Yngvar A. Husebye forsøkte å overbevise de andre partiene om at for eksempel Risalléen (blå markering) er et bedre og billigere alternativ enn Slemdalsveien (grønn markering). Rød markering er planlagte blindveier. Google Maps. Foto: Vidar Bakken

Sykkelvei i Slemdalsveien skapte heftig debatt i bydelsutvalget.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 16.12.2018 kl 16:28

VESTRE AKER: Bydel Vestre Aker skulle gi sin uttalelse til Bymiljøetatens forslag om sykkelvei i Slemdalsveien. I den anledning fremmet Høyre ved Yngvar A. Husebye et forslag som provoserte de øvrige partiene og skapte frisk debatt i BU-salen. Høyre hadde flere innsigelser og bemerkninger til planforslaget. Les forslaget, som ble vedtatt, i bunnen av saken.

Les om planforslaget her: To veier blir stengt, og grunn fra 35 eiendommer blir ervervet

Båndlegger arealer

For det første mener Høyre det er direkte uansvarlig å vedta et slikt forslag til tiltak før områdeplan for Slemdal er avklart og vedtatt. Det er svært uheldig på forhånd båndlegge sentrale arealer til sykkelvei før en samlet plan for trafikk er klarlagt. Bydelen vil peke på en alternativ løsning som vil gi trafikkmessige fordeler, blir mindre inngripende og vil være økonomisk fordelaktig sammenlignet med forslaget som er forelagt. På denne bakgrunn ber bydel Vestre Aker om at Plan- og bygningsetaten stiller forslaget i bero inntil områdeplan for Slemdal er vedtatt, heter det blant annet i forslaget.

Risalléen som alternativ

Høyre hadde flere innvendinger til Bymiljøetatens planforslag. Partiet er sterkt kritisk til omfattende ekspropriering av grunn, konsekvenser av å gjøre Heyerdahls vei og Jegerveien til blindveier med stort press på andre lokalveier og konsekvenser av at bredden på selve kjørebanen i Slemdalsveien blir halvert.

Høyre foreslår at et sykkelfelt i Risalleen bør vurderes, med direkte tilkobling i Borgenveien til ekspressykkelveien langs Ring 3.

Et slik alternativ kan gjennomføres for en brøkdel av kostnadene som vil følge av nåværende forslag, skriver Høyre i sitt forslag til uttalelse.

Høyreflertall avgjorde

Høyres forslag ble stilt opp mot Bydelsdirektørens forslag: Vestre Aker bydelsutvalg har ingen innspill til planforslaget for detaljregulering av Slemdalsveien mellom Risalléen og Ring 3 – sykkelvei med fortau.

Det ble fort klart at Arbeiderpartiet, Venstre, MDG og Terje Bjøro som uavhengig representant ikke på noen måte ville støtte Høyres forslag og som sagt ble det en frisk debatt rundt dette temaet. Det hjalp lite, da Høyre har 9 av 15 representanter i bydelsutvalget. Høyres forslag ble vedtatt med 9 mot 5 stemmer. Frps representant var ikke til stede.

Les også: Her blir Espen satt ut av julenissen Rune!

Her er forslaget som ble vedtatt i sin helhet:

Bydel Vestre Aker har flere bemerkninger og innvendinger til dette forslaget.

For det første mener bydelen det er direkte uansvarlig å vedta et slikt forslag til tiltak før områdeplan for Slemdal er avklart og vedtatt. Forslaget vil legge beslag på sentrale områder i Slemdal sentrum, og medføre en uheldig fastlåsing av planalternativene i den kommende områdeplanen. Et sentralt element i områdeplanen er å finne frem til en optimal trafikkløsning. Da vil det være svært uheldig på forhånd båndlegge sentrale arealer til sykkelvei før en samlet plan for trafikk er klarlagt. Bydelen vil peke på en alternativ løsning som vil gi trafikkmessige fordeler, blir mindre inngripende og vil være økonomisk fordelaktig sammenlignet med forslaget som er forelagt.

Av disse grunner ber bydel Vestre Aker om at Plan- og bygningsetaten stiller forslaget i bero inntil områdeplan for Slemdal er vedtatt.

Bydelen har bemerkninger og innvendinger til forslaget som sådant. Bydel Vestre Aker mener planforslaget innebærer flere negative konsekvenser enn fordeler. Bydelen er også kritisk til at det vises til bydelens uttalelse i 2011 som en henvisning til hva bydelen mener om forslaget. Til et så omfattende forslag burde nye og oppdaterte uttalelser innhentes.

Bydel Vestre Aker mener det ikke kan forsvares å ekspropriere eiendom i et så stort omfang som det her legges opp til. Bydelen er ikke enig med forslagsstiller i traséløsning fra krysset Gulleråsveien til krysning T-bane, blant annet fordi det skal utredes vendespor for T-banen i områdeplanen. Bydelen mener T-banen må legges under lokk på denne strekningen, og at traseen for Risalleen flyttes østover. På den måten løser man det farlige S-krysset, og den underdimensjonerte skolegården til Slemdal skole kan utvides noe østover. En slik løsning vil ikke være forenlig med foreliggende forslag til sykkelvei.

Bydelen er negativ til forslaget om å omgjøre Heyerdahls vei og Jegerveien til blindveier. Dette vil flytte tilleggstrafikk over i trange boligveier som Ekornveien, Tennisveien, Brantenborgveien og nedre del av Trosterudveien, og i tillegg være uheldig for blant annet selskapslokalene Eckbo og Risvollen. Sett i sammenheng med mulig fortetting i Slemdalsområdet, samt allerede planlagt fortetting i området, blir presset for stort for de indre boligveiene ved et slikt forslag. Dette er boligveier som også er skoleveier, og bydelen mener de negative konsekvensene av økt trafikk ikke er tilfredsstillende vektlagt i forslaget og i risiko- og sikkerhetsanalysen.

Videre er bydelen sterkt kritisk til at Slemdalsveien med dette forslaget blir halvert i bredde, noe som vil medføre betydelig kødannelse og risiko for farlige situasjoner. Et slikt forslag vil flytte gjennomgangstrafikk til øvrige veier i bydelen, som Holmenveien, Dalsveien, Holmenkollveien og Sørkedalsveien. Vinderenkrysset og Smestadkrysset er allerede overbelastet. De samlede konsekvensene av forslaget vil være sterkt negative for bydelen.

Bydel Vestre Aker ønsker å legge til rette for økt sykkelbruk, og støtter intensjonen i den overordnede sykkelplanen. Dette forslaget har likevel så mange negative konsekvenser at bydelen ikke kan støtte forslaget på noe punkt. Bydel Vestre Aker mener det for enkelt konkluderes med at sykkelfelt i Slemdalsveien ikke er aktuelt. En slik løsning vil fjerne flere av de store, negative konsekvensene ved forslaget. Et alternativ som bydelen mener bør vurderes, er sykkelfelt i Risalleen med direkte tilkobling i Borgenveien til ekspressykkelveien langs Ring 3. Et slik alternativ kan gjennomføres for en brøkdel av kostnadene som vil følge av nåværende forslag.

Oppsummert mener bydel Vestre Aker at hele forslaget må stilles i bero inntil områdeplan for Slemdal er klar, og at forslagsstiller må utrede en løsning med sykkelfelt istedenfor sykkelvei.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...