Her er de nye bomprisene

Prisene i bomringen går opp fra 1. oktober. Foto: Fredrik Eckhoff

Da Oslos første bomring kom 1. februar 1990, kostet det 10 kroner å kjøre inn i sentrum med personbil. Nå er det dyrere – og regnestykket er langt mer komplisert.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 01.10.2017 kl 15:04

OSLO: Kjører du dieselbil og skal passere bomringen i rushtiden, må du fra 1. oktober ut med 59 kroner. For bensinbil og ladbar hybrid er prisen 54 kroner. Utenom rushtiden er tilsvarende priser henholdsvis 49 og 44 kroner.

For bilister som skal fra Bærum og inn til Oslo sentrum i rushtiden, kommer det til å koste 77 kroner for dieselbil i rushtiden og 72 kroner for bensinbil/ladbar hybrid. Uten rushtiden er tilsvarende priser henholdsvis 67 og 62 kroner.

Prisene i dag, før 1. oktober 2017, er 35 kroner for bomringen i Oslo, og 17,50 kroner mellom Bærum og Oslo, altså 52,50 kroner tilsammen.

For el- og hydrogenbiler er begge bomringene fremdeles gratis inntil videre.

Det må imidlertid tas med i regnestykket at bilister med fast avtale, altså bombrikke, får 10 prosent avslag.

Solid økning

En rask utregning viser altså at for en dieselbilist som skal fra Vestre Aker eller Ullern og inn til sentrum i rushtiden, har opplevd en prisøkning på 490 prosent fra den gang bomringen ble innført 1. februar 1990 (10 kroner for personbil), mens en tilsvarende bærumsbilist opplever en økning på 670 prosent.

Konsumprisindeksen har i samme periode økt med 79,1 prosent, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

Her kan du se alle de nye prisene.

Vurderer ny dieselavgift

I tillegg til at bomringene økes fra 1. oktober, og det i tillegg at antall bomstasjoner skal økes til 60, er det nå en ny dieselavgift på trappene, melder NRK.

Strenge restriksjoner på biltrafikken er nødvendig for å gjøre helsefarlig Oslo-luft god å puste i innen 2020, viser en fersk utredning fra Oslo kommune og Statens vegvesen.
Den foreslår å gjøre hele Oslo til en såkalt lavutslippssone også for lettedieselbiler så fort som mulig. For å bevege seg inne i sonen, må dieselbilister betale en særskilt forurensningsavgift gjennom et oblatsystem, skriver NRK.

Foreløpig er en slik avgiftssone kun på trappene for tunge kjøretøyer, men utredningen anbefaler at dette utvides til å gjelde også dieseldrevne personbiler.

Les hele saken om dieselavgiften her.

Her kan du se alle de nye prisene.

PS! Hvorfor omtales ofte bommen mellom Bærum og Oslo som «Bærumsbommen»? Burde den ikke kalles «Oslo-bommen?» ettersom den er en bom som koster penger å passere på grensen inn til Oslo? Akersposten kommer aldri til å omtale denne bommen som «Bærumsbommen. (Red.anm).

LES OGSÅ: Her kommer 60 nye bomstasjoner i Oslo
Voksenkollveien: – Rot fra ende til annen

http://akersposten.no/nyheter/rot-fra-ende-til-annen/19.1463

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...