Akersposten Media

Akersposten

– Har ikke noe med sykler å gjøre

Stian Steen-Olsen, adm. dir. for Merida Norge og Merida Sverige, ser ingen grunn til at elsparkesykler skal ha noe på fortauer å gjøre. Elsparkesykkelen til høyre er blant en rekke henslengte slike i Oslo vest. Denne sto igjen i Charlotte Andersens vei på Vinderen. Foto: Privat

– En elsparkesykkel er ikke en sykkel, sier sykkelentusiast og -importør Stian Steen-Olsen om at elsparkesyklistene har de samme rettighetene som syklister på fortauer og gang- og sykkelveier.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 06.08.2020 kl 10:39

OSLO: I løpet av sommeren har debatten om bruken av elsparkesykler tiltatt i styrke. Bare i Oslo er det nå mer enn 12.000 elektriske sparkesykler, og konfliktnivået har økt etter hvert som det har skjedd flere ulykker og konfrontasjoner på områder som tidligere har vært forbeholdt gående og syklende.

Stian Steen-Olsen fra Holmen er administrerende direktør for Merida Norge. På sin Facebook-side gikk han i helgen ut med et innlegg der han tok opp temaet elsparkesykler, eller «ståmopeder», som han gjerne kaller disse selv.

«100 prosent motorisert»

«Det befinner seg nå nærmere 13.000 elektriske elsparkesykler (jeg kaller dem ståmopeder) i hovedstaden, og alarmen har gått i lang tid om å få på plass riktige reguleringer. Elsparkesyklene er i dag regulert som en sykkel, noe jeg mener er helt feil. For å gjøre det klinkende klart, slik jeg ser det er elsparkesyklene IKKE en #sykkel.»

Slik åpner Steen-Olsen innlegget sitt. Han begrunner det slik hvorfor man skal skille mellom de to:

«En elsykkel er en sykkel – du må tråkke rundt for at den skal bevege seg framover. Elsparkesyklene derimot er 100 prosent et motordrevet kjøretøy som ikke har noe med sykler å gjøre - og heller bør klassifiseres som en elektrisk ståmoped - og dermed følge veitrafikkloven.»

I innlegget skriver han også at han syns at «de elektriske ståmopedene er et bra tilskudd for mobilitet i byene, men situasjonen der de ligger slengt rundt på fortau overalt i byen, er uholdbar».

Steen-Olsen mener at bruken og elsparkesykkelbransjen må reguleres bedre enn med dagens regelverk. Han skriver:

«Tempoet må opp for å få plass et nasjonalt regelverk nå. Det er ikke holdbart at lovverket lar aktører snylte på offentlig areal uten å ta fullt ansvar for produktene sine, og skyver kostnaden over på fellesskapet.»

– Politiet må også være flinke til å følge opp, sier han til Akersposten.

Ikke veldig bekymret for syklene

Løsningen på problemene er ifølge Steen-Olsen å klassifisere «ståmopedene» som motorkjøretøy og ikke som sykler. Det betyr at de i så fall ikke kan brukes på fortauer og på gang- og sykkelveier og at det må brukes hjelm.

– Er du, som en stor aktør i sykkelbransjen, bekymret for at bråket rundt elsparkesyklene skal gå utover rettighetene man har med for eksempel elsykkel?

– Jeg er litt bekymret for at folk som egentlig ikke vet helt hva de snakker om, skal skjære alle over én kam. Men jeg tror ikke det kommer til å gå utover sykler eller elsykler. En elsykkel er en sykkel. Den tråkker man på, påpeker han.

Gallup

Hvor skal man kunne bruke elsparkesykkel?

Vis resultat

Møte om elsparkesykler

I flere av de største byene i Norge raser nå debatten om elsparkesykler, og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har nå innkalt storbyer, kommuner og aktører til et møte.

– Jeg ønsker strengere lovgivning, vi ønsker å få bedre kontroll av bruken av elektriske sparkesykler. Det tror jeg både de som bruker elsparkesykkel og de som går i gatebildet er opptatt av. De ønsker det skal være trygt å bruke det, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide til NRK.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...