«Freder» stasjonene på Holmenkollbanen

T-banestasjone på linje 1 Frognerseteren blir som de er, med ett unntak: Frognerseteren stasjon rustes opp. Arkivfoto

– Det har i flere år hersket usikkerhet rundt hvorvidt flere stasjoner på Holmenkollbanen skulle legges ned. I dag rydder byrådet tvilen av veien og slår fast at det ikke er aktuelt å legge ned flere stasjoner.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 25.05.2018 kl 18:30

HOLMENKOLLBANEN: Det sier samferdselsbyråd Lan Marie Berg i en e-post til Akersposten i forbindelse med behandlingen av Holmenkollbanen i byrådet onsdag.

Uendret på Gulleråsen – Frognerseteren rustes opp

Samtidig er det klart at Gulleråsen stasjon ikke blir gjenåpnet, og Frognerseteren stasjon kommer til å rustes opp.

– Gulleråsen stasjon ble stengt i 2010 i retning mot sentrum av sikkerhetsgrunner. Vi har gått flere runder og undersøkt om vi kan få gjenåpnet stasjonen, noe vi vet mange ønsker seg. Det viser seg dessverre at dette vil bli så dyrt at vi vi mener det ikke kan forsvares å gjenåpne stasjonen, sier byråden.

Endestasjonen Frognerseteren kommer derimot til å få et løft.

– Byrådet foreslår også å oppgradere Frognerseteren stasjon, med oppgradert utsiktspunkt for besøkende, oppgradering av leskur og ventesonen, og en bedre forbindelse til Frognerseteren restaurant. Dette håper vi at vil være mulig å få til i 2019, for å gi enda flere besøkende til Oslo en flott opplevelse på byens tak, sier byråd Berg.

Uendrete stasjoner

I det reviderte budsjettet som ble vedtatt av byrådet onsdag, kan man lese mer om hvordan byrådet vurderer både Gulleråsen stasjon og tankene om stasjonsstrukturen generelt på Holmenkollbanen. Der kommer det blant annet frem at byrådet ikke ønsker å gjøre endringer i stasjonsstrukturen.

Her er hele teksten om Holmenkollbanen fra det reviderte budsjettet onsdag:

«I forbindelse med oppgraderingen av Holmenkollbanen til metrostandard til ski-VM i 2011, ble det også vurdert flere tiltak på banen for å redusere reisetiden, herunder ny stasjonsstruktur med færre stasjoner, samt ombygging av stasjoner i sving.

Bystyret vedtok i forbindelse med behandlingen av budsjett for 2013 verbalvedtak S60: «Byrådet bes gjennomføre etableringen av midlertidig stasjon ved Gulleråsen så raskt som mulig i 2013.»

I notat 136/2013 til SMK konkluderte daværende byråd Ola Elvestuen med at det ikke ville være mulig å bygge midlertidig stasjon i løpet av 2013, da berørte grunneiere ikke er villige til å avstå grunn til bygging av slik stasjon, og at det skulle legges frem sak om stasjonsstruktur for Holmenkollbanen, der permanent stasjon på Gulleråsen skulle vurderes i saken. I notat 221/2013 til SMK ble det meddelt at arbeidet med sak om stasjonsstruktur ble stilt i bero inntil finansieringsmodell for OL 2022 var klar.

I revidert budsjett for 2014 ble det så bevilget 8 mill. til midlertidig stasjon på Gulleråsen. Dette viste seg imidlertid også vanskelig å gjennomføre, da Sporveien ikke fikk til avtale med grunneier om adgang til anleggsområdet for bygging av midlertidig stasjon. I notat 340/2015 til SMK ble det meddelt at bygging av stasjon på Gulleråsen måtte avvente behandling av sak om stasjonsstruktur for Holmenkollbanen.

Etter å ha vurdert dette nærmere, har byrådet kommet til at det ikke er ønskelig å gjøre endringer i stasjonsstrukturen på Holmenkollbanen nå. Bystyret behandlet i 2017 prinsipper for holdeplass-struktur hvor det ble lagt til grunn en restriktiv praksis for nedlegging av holdeplasser i kollektivtrafikken. Byrådet ser det ikke som aktuelt å legge ned flere stasjoner på Holmenkollbanen.

Holmenkollbanen ble oppgradert til Ski-VM i 2011, og har derfor moderat oppgraderingsbehov, sammenlignet med andre banestrekninger. Byrådet foreslår at Vinderen og Slemdal planoverganger, samt Diakonhjemmet stasjon vurderes i forbindelse med byutvikling knyttet til disse områdene.

Av sikkerhetsmessige årsaker har Gulleråsen stasjon vært stengt siden 2010 i retning mot sentrum. Ruter og Sporveien arbeidet med et forslag med bygging av midlertidig plattform i retning sentrum på Gulleråsen stasjon i årene 2013-2015. Forslaget baserte seg på at alle konstruksjoner ble bygget på Sporveiens grunn, og gjerder og bakvegger for gangvei og plattform var plassert i grenselinjen mot private boligeiendommer.

I august 2015 var kostnadsoverslaget for løsningen 18,6 mill. Flere forhold har endret seg siden da. Sporveien opplyser at basert på dialog med naboene kan det ikke legges til grunn at man vil få nødvendige tilganger for å utføre byggearbeidene. Det innebærer at byggingen vil måtte skje nær sporet. Det vil påvirke togtrafikken på banen, og innebærer kostnader til bussdrift mens banen er stengt. Sporveien mener dette forholdet samt prisstigning innebærer et oppdatert kostnadsoverslag på om lag 25 mill.

Kostnad for ny, permanent stasjon ble av Ruter i 2014 anslått til å være i størrelsesorden 45 mill. Sporveien mener prisstigning og betydelig gjennomføringsusikkerhet, bl.a. grunnerverv, innebærer en kostnad i størrelsesorden 60 mill. i 2018. Det er knyttet stor usikkerhet til kostnadsanslaget. På denne bakgrunn ønsker ikke byrådet å gjenåpne Gulleråsen stasjon i retning mot sentrum. Det er benyttet om lag 4 mill. til planlegging og prosjektering av Gulleråsen stasjon. Byrådet foreslår å omdisponere de resterende 4 mill. til mindre tiltak på eksisterende stasjoner på Holmenkollbanen, herunder utbedring av Frognerseteren stasjon.»

LES OGSÅ: "Ikke lenger politisk vilje til perrong"

LES OGSÅ: Skolegården så ut som en ørken – det gjør den ikke lenger

Nå kan du nyte Frognerbadet lenger!

Gangveien som ikke lar seg åpne

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...