Akersposten

- Forøvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

DET VAR SNAKK OM GRINIVEIEN: Under bydelsutvalgets Teams-møte refererte Vibeke Nenseth (nederst til venstre) til Kartago-uttalelsen og fikk støtte av Peter Hausken (midten), mens Oscar Husebye understreket viktigheten av Røatunnel.

Så kan man jo spørre hva Kartago har med Griniveien og Røatunnel å gjøre, men alt henger sammen med alt i denne sammenheng.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 15.02.2021 kl 17:31

VESTRE AKER: Det gjaldt «maset» om Røatunnel, da MDGs representant brukte de berømte ordene som den romerske senatoren Cato den eldre pleide å avslutte alle sine taler i Senatet. De falt da bydelsutvalget skulle gjøre vedtak om bedring av trafikkforholdene i Griniveien.

Farlige forhold

Før det ble gjort vedtak i saken, møtte Keith Woods og Bettina Aarrmo for et sameie i Griniveien i «Åpen halvtime». De redegjorde for forholdene i Griniveien. Det gjelder den 800 meter lange strekningen mellom Røakrysset og broen ved kommunegrensen.

De pekte på flere forhold som utgjorde en fare for skolebarn, syklister og gående. De mente det bare var et tidsspørsmål før det ville oppstå en alvorlig ulykke. Stor trafikk kombinert med høy hastighet i en trang vei, med bare et smalt fortau på den ene siden og med mange syklister i veibanen, kan ikke lenger aksepteres. Mens andre gjennomkjøringsveier har fått mindre tungtrafikk, er det sterkt økende i Griniveien. Dårlig vedlikehold kombinert med uoversiktlig veistrekning gjør ikke saken bedre.

Kortsiktige tiltak

Røa vel har tidligere også pekt på disse forholdene i sin henvendelse til byrådsavdelingen for miljø og samferdsel. Keith Woods ba om at det måtte komme kortsiktige tiltak i påvente av Røatunnel og sykkeltrasé en gang i fremtiden. Han ba om at fartsgrensen ble satt ned fra fra 50 til 40 kilometer i timen og at det i tillegg ble anlagt fartshumper og oppgradert vedlikehold. Skilting som advarte om syklister i veibanen og skilting som advarte mot alle utkjørslene langs Griniveien var også et ønske

Les også: Gang- og sykkelvei i Griniveien lar vente på seg

Luftslott og politisk realisme

Høyre fremmet et vedtak med fokus på Røatunnel som det viktigste momentet, for å skape trygge forhold i Griniveien med varig effekt. Samtidig gikk partiet gikk inn for redusert fart som kortsiktig løsning. Dette ble vedtatt med Høyre, Venstre og Frps stemmer. Se hele vedtaket i bunnen av saken.

MDGs gruppeleder, Vibeke Nenseth, mente at Høyre dro frem Røatunnel i alle sammenhenger og brukte Kartago-sitatet for å bildegjøre dette. Hun pekte på at Røatunnel er et luftslott med bakgrunn i den økonomiske situasjonen kommunen er i og at kortsiktige tiltak måtte til i Griniveien. Det kom frem i et omforent forslag fremmet av Ap, MDG og SV, basert på tiltak som ble foreslått i «Åpen halvtime». Se forslaget nederst i saken.

Leder av byutviklingskomiteen, Oscar Husebye (H), repliserte at årsaken til forsinkelse av Røatunnel hadde bakgrunn i Nenseths partikollegas prioritering i byrådet.

Aps gruppeleder, Peter Hausken, pekte også på økonomien i kommunen uten de forventede inntekter fra offentlig transport og bompengeringen på grunn av pandemien. Han etterlyste politisk realisme med hensyn til Røatunnel i nærmeste fremtid.

En leser som fulgte med på bydelsutvalgets Teams-møte, sier i en e-post at Kartago dessverre ble fullstendig ødelagt bare noen år senere av romerne. Hvis tilsvarende mas om Røatunnel bidrar til noe positivt i stedet, så skal det logisk sett bli bygget en Røatunnel om ikke så lenge.

Svært krevende

Leder av bydelsutvalget, Yngvar A. Husebye, mener at fokus på Røatunnel ikke står i veien for kortsiktige tiltak.

- Det er ingen tvil om at trafikksituasjonen for myke trafikanter i Griniveien vest for Røakrysset er svært krevende. Et flertall i bydelsutvalget påpeker at en lang Røatunnel er det som vil løse situasjonen, og her har byrådet et stort ansvar for at intet er skjedd. Bydelsutvalgets uttalelse er nå sendt til Bymiljøetaten, med kopi til byrådsavdeling for miljø og samferdsel. Jeg vil følge opp dette, og be om konkret tilbakemelding om hva som kan gjøres. Og det må skje raskt, for trafikksituasjonen er uakseptabel, sier Husebye.

Bydelsutvalgets flertallsvedtak:

Bydel Vestre Aker påpeker at situasjonen for myke trafikanter er krevende i Griniveien vest for Røa-krysset.

I revidert avtale Oslopakke 3 for 2017-2036, signert av miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguen Berg, legger Oslo og Akershus bl.a. følgende til grunn: "Røa-tunnelen var i 2012-avtalen planlagt igangsatt fra 2016 med midler fra Oslopakke 3. KVU for Røa-tunnelen ble ferdigstilt i januar 2016. Det forutsettes at planleggingsarbeidet for Røa-tunnelen videreføres, slik at prosjektet igangsettes og finansieres med Oslopakke-3 midler senest fra 2020".

Vestre Aker Bydelsutvalg anser at en snarlig realisering av lang Røa-tunnel er det eneste som kan løse de trafikale utfordringene i dette området, og den eneste løsningen som vil bidra til, og gi en stor nok effekt, til å få et varig og godt miljø på Røa med mindre trafikk over krysset. Bydel Vestre Aker krever umiddelbar igangsettelse av prosjektet.

Bydelsutvalget ber om mulige strakstiltak, som for eksempel fartsreduksjon, som kan bidra til en midlertidig forbedring av situasjonen for myke trafikanter inntil Røatunnelen står ferdig.

Opposisjonens forslag:

Bydel Vestre Aker påpeker at situasjonen for myke trafikanter er krevende i Griniveien vest for Røakrysset. Planlagt sykkeltrasé er ikke realisert, og fortausforholdene oppleves av mange som utrygge på grunn av stor trafikkmengde av både tungtransport og annen trafikk. Som midlertidige tiltak for å avhjelpe situasjonen, vil bydelen anbefale fartsreduksjon fra 50 km/t til 40 km/t på denne veistrekningen.
Videre vil bydelen be Bymiljøetaten vurdere etablering av fartshumper, både i nærheten av Ekraveien T-banestasjon og nærmere Røakrysset. Bydelen ber Bymiljøetaten komme med forslag til ytterligere, kortsiktige tiltak for å forbedre forholdene for fotgjengere og syklende på denne veistrekningen.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...