Foreslår å fjerne den utskjelte bommen

Kaoset på Lilleaker vil bare øke i intensitet med nye boliger og mer utbygging. Dette vil logne mer og mer på et bymessig strøk - og da kan Sporveien med loven i hånd fjerne bommen, mener Mustad Eiendom.

Hvordan kan Lilleaker bli kvitt trikkebommen, som stanser trafikken minst hvert femte minutt, og som dessuten svikter med ujevne mellomrom? Er det rett og slett bedre uten bom?

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 29.12.2018 kl 10:53

LILLEAKER: Lilleaker vokser, og veksten har heller ingen ende på de første årene. Trafikkproblemene vokser også. Både næring og nye boliger generer økt trafikk.

Her er en situasjonsbeskrivelse sett inn i 2019:

*Syv boligblokker med tilsammen 208 leiligheter med plass til 4-500 mennesker ferdigstilles i løpet av 2019. Disse får alle adkomst fra Lilleakerveien med inn- og utkjøring rett i trikkekrysset.

  • Trikken krysser Lilleakerveien hvert 5. minut,t og trafikken stoppes med signal og bom. Resultatet er lange køer i Lilleakerveien.
  • 20 meter fra bommen er det inn- og utkjøring fra Lilleaker Senter med butikker og kontorer.
  • Tett inntil trikkesporet er det fotgjengerovergang.
  • På andre siden av trikken er det inn- og utkjøring til Lilleakerveien 33 med flere blokkleiligheter.
  • I 2019 begynner oppgradering av Lilleakerveien for bygging av fortau/sykkelvei på begge sider av veien fra rundkjøringen ved CC Vest og opp til trikken.

Akersposten har hatt flere saker på Lilleakerveien og trafikkproblemene her. Blant annet har bommen som Sporveien har ansvaret for, sviktet med jevne mellomrom. Nå skal det visstnok komme en ny i 2019 som er mer driftssikker, men den vil selvsagt ikke løse problemene.

Det eneste som kan gjøre forholdene bedre, er en mer sømløs avvikling av trikk/bilist/fotgjenger-trafikken.

Vil finne løsning

Sjefen i Mustad Eiendom, Olav Line, er klar i sin sak:

– Dette er noe vi er engasjert i og ønsker å bidra positivt til, for å finne en bedre løsning enn dagens. Vi har i kontakt med Sporveien foreslått å la trafikken gå uten bom, slik den gjør i Henrik Ibsens gate, på Skøyen og på Rådhusplassen. Da kan biler kjøre sakte over kryssingen, og ikke måtte stoppe i lang tid på grunn av. bommene, og det kan lages tydelige og sikre fotgjengeroverganger, som eventuelt kan lysreguleres, sier han.

LES OGSÅ: Ny trikkebom venter på ny vei

– Det som er et formelt hinder for dette, er, ifølge Sporveien, Jernbaneloven. Den klassifiserer Lilleakerbanen som forstadsbane. Hvis den hadde vært klassifisert som bybane, hadde vi kunnet ta bort bommene og fått dette til, sier Mustad-sjefen.

– Trinn to er at vi, i forbindelse med planarbeidet (oppstart av reguleringsplan, red.anm.) har foreslått at forstadsbanen blir transformert til bybane når den ankommer Lilleaker. Det vil si at vi gjør området mer urbant med en tydeligere torg/plassdannelse ved krysset og mer bebyggelse rundt torgdannelsen, sier han. – Etter vår vurdering er dette en realistisk mulighet, som er mulig å gjennomføre. Foreløpig står dette mer på vilje enn på evne. På Holtet er det bomfritt, uten at det er mer ulykker eller mer by der.

Granfosstunnelen er i veien

– For ordens skyld nevner jeg at vi også har tillatt oss å se på muligheten for å grave trikketraseen ned, uten å vurdere kostnader,, det vil si planfri kryssing. Men da vil den treffe Granfosstunellen, sier Olav Line til Akersposten.

LES OGSÅ: Ny trikkebom venter på ny vei

Følg Akersposten på Facebook

Nyhetsbrev fra Akersposten

Meld deg på Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...