ANNONSE
Annonse

En tur til Bygdøy kan koste deg 100 kroner

Bydelsutvalgsleder Carl Oscar Pedersen tror det blir enda mer trøkk fra bydelens innbyggere på kjøpesentra som CCVest når de nye bomstasjonene kommer i drift neste år. Foto: Reidar Martinsen

1. mars 2019 er det tut, kjør og betal gjennom 73 bomstasjoner i Oslo – begge veier, med unntak av bygrensen. 53 av dem er helt nye.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 05.10.2018 kl 17:35

ANNONSE
Annonse

OSLO: 20 bomstasjoner oppgraderes slik at de også kan ta seg betalt i begge kjøreretninger. Det opprettes tre grensesnitt: Bygrense, Osloringen og Indre Ring. Du vil møte bomstasjoner over hele byen. En tur fra for eksempel Lilleaker til Bygdøy og tilbake vil kunne koste deg nær innpå 100 kroner.

Politikerne har riktignok innført timesregelen. Det betyr at du slipper unna med én bompassering hvis du passerer Osloringen og Indre Ring i løpet av en time. I tillegg halveres prisen pr. passering. Med god planlegging kan du altså slippe billigere unna enn i dag, men da må du tenke nøye gjennom hvor mye tid du trenger på nødvendig ærend.

Det som er spesielt ved de nye bomringene, er at man fra 1. mars må betale begge veier. Unntaket er bygrensen. Der betaler du bare på vei inn til Oslo. Tanken med de nye bomringene er at flere skal være med og betale. I dag betaler halvparten av bilistene bompenger i Oslo, i følge Statens Vegvesen. Fra 1. mars neste år skal to av tre betale.

Det tegner seg raskt et bilde av at det kan bli vanskelig for folk å få kontroll på kostnader forbundet med alle bomstasjonene man møter på, hvis man ikke er bevisst på passeringer og tid. Det som også er klart at man må betale i større grad for de korte turene i og med at vi får både en Oslo Ring og en Indre Ring.

Med det nye bomstasjons-systemet er håpet at folket i større grad skal la bilen stå. Spørsmål som også melder seg er hva dette kan ha å si for lokalmiljøene – det vil si bydelssentra i vårt område. Vil folk i enda større grad benytte seg av butikk- og servicetilbud lokalt? Vil noen oppleve de nye bomringene som et stengsel?

– Det går en grense

Hvorvidt det blir slik, gjenstår å se. En som har meninger om dette, er bydelsutvalgs-leder i Ullern, Carl Oscar Pedersen. Han sier til Akersposten:

– Vi i Bydel Ullern har allerede vært inneklemt mellom to bomringer i flere år. Bærumsgrensen og i Oslo. Når det nå kommer flere bomstasjoner, vil nok det påvirke oss. Ulysten til å passere flere bomstasjoner vil forsterkes, sier Pedersen.

– Størst sympati går til barnefamilier med stort daglig transportbehov, til barnehager, fritidsaktiviteter og annet. Det kan bli svært kostbart. For oss andre vil det nok på kort sikt gjøre at vi planlegger annerledes, sier Pedersen, som tror at konsekvensene blir større bruk av nærbutikker og andre tilbud lokalt.

– Et velfungerende kollektivtilbud med hyppige avganger vil imidlertid i noen grad kompensere for motviljen mot å passere stadig nye bomstasjoner. En slags daglig årelating. Følelsen av at «nok er nok» rykker derfor stadig nærmere. Det må vi ta på alvor. Det går en grense, og den passerer vi nå, sier Pedersen.

Bomtakstene:

Takstene i de 73 bomstasjonene blir slik (normal/rush):

Osloringen: Diesel 25/30 Bensin: 21/27 Elbil: 5/10

Indre Ring: Diesel 19/23 Bensin: 17/21 Elbil: 4/8

Bygrense: Diesel 25/30 Bensin 17/21 Elbil: 4/8

Kortreist, men kostbart

Tilbake til eksempelet med Bygdøy-turen fra et sted i Bydel Ullern. Her må man passere både Osloringen og Indre Ring med bare noen meters mellomrom. Oslo Ring-stasjonen finner man på E18, mens en ny bomstasjon kommer opp i Dronning Blancas vei. Med en dieselbil er det altså først 25 kroner i Osloringen, deretter 19 kroner i Indre Ring.

Det blir 73 bomstasjoner i Oslo fra 1. mars neste år med tre grensesnitt: Bydelsgrensen (rød), Osloringen (sort), Indre Ring (grønn).

La oss si at du reiser i din dieseldrevne bil fra Lilleaker, eller andre steder i Ullern eller Vestre Aker – først til Karenslyst allé for å innta en lunsj eller handle, og deretter en tur ut på Bygdøy for å ta en spasertur. Hvis du er mer en time i Karenslyst-området, blir regnestykket slik: Osloringen 25, Indre Ring 19.

Fra Bygdøy skal du selvsagt hjem igjen, og hvis du har brukt mer enn en time på den spaserturen, så er det altså nye 43 kroner. I rushtiden kan du plusse på ytterligere ni kroner hver vei. Men dropper du Karenslyst og shoppingen der, slipper du altså unna med 50-lappen.

Som sagt: Neste år gjelder det virkelig å planlegge sine lokale turer. Eller man kan holde seg hjemme, bruke kollektivt, beina eller sykkelen og benytte seg av nærtilbudene.

Her er et interaktivt kart som viser bomstasjoner i Oslo fra 1. mars 2019

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse